آیا ویروس کرونا می‌تواند توسط افرادی که بدون علائم هستند منتقل شود؟!

آمار تلفات ویروس کرونا روزبه‌روز در حال افزایش است و حالا یکی از سوالات مهمی که ذهن متخصصان را به خود مشغول کرده این است که آیا ویروس جدید می‌تواند بدون هیچ علایمی منتقل شود؟ اگر پاسخ این سوال مثبت باشد در این صورت، شناسایی و کنترل این بیماری، بسیار سخت و دشوار خواهد شد.

گزارشی که جدیدا در ژورنال پزشکی نیوانگند چاپ شده می‌گوید که ویروس کرونای جدید ممکن است قبل از آنکه مردم متوجه بیماری خود شوند منتقل گردد. این گزارش، به یک بیمار بدون علایم اشاره کرده که مثل بیماران دارای علایم، سطوح مشابهی از ویروس را در مجاری تنفسی فوقانی خود داشته است. وجود سطوح بالاتر ویروس در ترشحات تنفسی، می‌تواند میزان انتقال آن را افزایش دهد.

متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند که این گزارش گرچه درک ما را درباره ویروس جدید بیشتر کرده، اما هنوز مساله انتقال بدون علامت بیماری را اثبات نمی‌کند. با اینکه گزارش‌های متعددی از انتقال بدون علامت بیماری در چین وجود داشته، اما کارشناسان معتقدند که هنوز مدرک علمی محکمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. ویروس کرونا تا به‌حال بیش از ۷۶ هزار نفر را بیمار کرده و دست‌کم ۲۲۰۰ نفر را که عمدتا از چین بوده‌اند، به کام مرگ کشانده است.

سایر ویروس‌های خانواده ویروس کرونا شامل مواردی می‌شوند که باعث بیماری‌های سندرم تنفسی حاد (SARS) و سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و همچنین سرماخوردگی‌های معمولی می‌شوند. دکتر آمش آدالجا (Amesh Adalja) از دانشگاه جان هاپکینز و سخنگوی انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا گفته است که تا به‌حال هیچ مدرک مستندی دال بر انتقال بدون علامت این بیماری‌ها وجود نداشته است.

او می‌گوید: ما مدرک قطعی نداریم که نشان دهد این نوع انتقال، در مورد ویروس جدید هم در حال اتفاق افتادن است. احتمالاتی در این‌باره وجود دارد، اما ما قبلا آن را در مورد سایر ویروس‌های این خانواده ندیده‌ایم و بنابراین باید با کمی تردید به این‌گونه ادعاها نگاه کنیم.

با این‌حال، انواع دیگری از ویروس‌های تنفسی وجود دارند که می‌توانند بدون علامت انتقال یابند. آدالجا می‌گوید: ما برای مثال می‌دانیم که آنفولانزا و راینوویروس (شایع‌ترین عامل ایجاد سرماخوردگی معمولی) می‌توانند این گونه منتقل شوند، اما در مورد ویروس کرونا چنین چیزی دیده نشده است. البته این به معنای آن نیست که امکان آن وجود ندارد یا اصلا اتفاق نیفتاده است، بلکه به طور قطعی اثبات نشده است.

ژورنال پزشکی نیوانگلند در ماه ژانویه نیز در گزارشی گفته بود که در یک مورد، ویروس کرونا بدون هیچ علایمی توسط یک زن چینی که برای تجارت به آلمان رفته بود، منتقل شده است. اما بعدا مشخص شد که نویسندگان مقاله هیچ صحبتی در این‌باره با زن نداشته‌اند؛ در حالیکه او دچار علایم خفیفی شده و از داروهای کاهش تب استفاده کرده بود.

علایم آلودگی به ویروس کرونا می‌تواند شامل سرفه، تب و تنگی نفس باشند؛ با این‌حال، برخی از افراد مبتلا به آن ممکن است دارای علایم خفیفی باشند که در ظاهر چندان نگران‌کننده نباشد.

آخرین آمار مبتلایان و تلفات ویروس کرونا تا تاریخ 23 فوریه (سازمان جهانی بهداشت)
نام کشور تعداد مبتلایان تعداد تلفات
چین ۷۷۱۴۰ ۲۴۴۴
ژاپن ۸۲۳ ۳
کره جنوبی ۶۰۲ ۶
ایتالیا ۱۵۲ ۳
سنگاپور ۸۹
ایران ۴۳ ۸
تایلند ۳۵
آمریکا ۳۵
تایوان ۲۶
استرالیا ۲۲
مالزی ۲۲
ویتنام ۱۶
آلمان ۱۶
فرانسه ۱۲ ۱
امارات ۹
انگلیس ۹
کانادا ۹
هند ۳
اسپانیا ۲
روسیه ۲
سریلانکا ۱
کامبوج ۱
نپال ۱
لبنان ۱
سوئد ۱
فنلاند ۱
بلژیک ۱
مصر ۱

ضمن اینکه، همچنان گزارش‌هایی از انتقال بدون علامت این ویروس در کشور چین وجود دارد که باعث افزایش نگرانی‌ها شده است. دکتر آنتونی فاسی (Anthony Fauci) از موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا گفته است که به نظر او امکان انتقال بدون علامت ویروس کرونا وجود دارد.

او می‌گوید: گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند که ویروس کرونا می‌تواند در شرایط خاصی توسط افرادی که بدون علایم بالینی هستند، منتقل شود. ما نمی‌دانیم که انتقال بدون علامت آن، تا چه اندازه باعث شیوع بیماری شده است، اما ما می‌دانیم که معمولا افراد دارای علایم، باعث انتقال بیماری‌های تنفسی می‌شوند.

به عبارت دیگر، حتی اگر ویروس کرونا بتواند بدون علامت منتقل شود، اما مثل سایر بیماری‌های تنفسی، اکثر موارد ابتلا به آن، توسط افرادی صورت گرفته است که دارای علایم بوده‌اند. دکتر چارلز چیو (Charles Chiu) از دانشگاه کالیفرنیا گفته است که وقتی کسی عطسه یا سرفه می‌کند، قطرات تنفسی او به داخل هوا وارد می‌شوند، بنابراین افرادی که از نظر ظاهری بیمار هستند، بیشترین قابلیت انتقال بیماری را دارند.

او می‌گوید: زمانی که کسی عطسه یا سرفه می‌کند، ترشحات تنفسی او به‌صورت ذرات ریز در هوا پخش می‌شوند و اگر شما در فاصله حدود دو متری او قرار داشته باشید احتمال ابتلا به بیماری را خواهید داشت. این شایع‌ترین راه انتقال است. اما بیمارانی که دارای علایم خفیف هستند یا هیچ علامتی ندارند هم ممکن است عامل انتقال باشند. آن‌ها ویروس را در خلط یا ترشحات خود دارند، اما تا زمانی که سرفه یا عطسه نکرده‌اند، نمی‌توانند آن را به فرد دیگری انتقال دهند.

دکتر چیو گفته است که افرادی که آلوده هستند اما عطسه یا سرفه نمی‌کنند ممکن است ویروس را با لمس کردن بینی، دهان یا چشم‌‌شان و سپس آلوده کردن سطوحی مانند دستگیره‌در، به فرد دیگری منتقل کنند. اما این روش، شایع‌ترین راه انتقال ویروس نیست. او می‌گوید: من فکر می‌کنم که احتمال انتقال بدون علامت ویروس جدید وجود دارد، اما موارد آن بسیار اندک است.

در مورد افراد مبتلا به ویروس کرونا، تقریبا ۸۰ درصد آن‌ها علایم خفیف داشته‌اند. بنابراین ممکن است که افراد، علایم خفیفی داشته باشند اما توجهی به آن نکنند. برای مثال، سردرد یا درد پشت علایمی هستند که به‌راحتی می‌توانند در فردی که واقعا آلوده است، به‌عنوان دردهای معمولی و هرروزه در نظر گرفته شوند. بنابراین، مقامات بهداشتی کار بسیار دشواری در تشخیص اینکه کدام بیماران بدون علامت یا دارای علایم خفیف، واقعا مبتلا به ویروس کرونا هستند، خواهند داشت.

دکتر تریش پرل (Trish Perl) از دانشگاه تگزاس گفته است که دانستن اینکه ویروس کرونا دقیقا چگونه منتقل می‌شود، برای کنترل بیماری و سالم نگه داشتن افراد بسیار مهم و حیاتی است. او می‌گوید: پرسشی که در حال حاضر مطرح شده این است که ویروس کرونای جدید با چه سرعتی منتقل خواهد شد و آیا ما می‌توانیم تا قبل از پیدا کردن واکسنی برای درمان آن، مانع گسترش بیش از حد آن شویم؟!

2 در مورد “آیا ویروس کرونا می‌تواند توسط افرادی که بدون علائم هستند منتقل شود؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH