بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ: از وسط من را تا کن!

سازندگان مطرح تلفن همراه، چند وقتی است که راهی جدید برای بازاریابی محصولات خودشان یافته‌اند و بالاخره گریبان تعداد دوربین‌های بیشتر را رها کرده و بخشی از تمرکزشان را بر روی محصولاتی گذاشته‌اند که از نظر طراحی و خلاقیت، نسبت به گوشی‌های پرچم‌دار امروزی در جایگاه ویژه‌ای قرار می‌گیرند.

اسمارت‌فون‌های با نمایشگر تاشو اکثرا دارای ظاهری فوق‌العاده و ابعادی بزرگ هستند. این پدیده باعث می‌شود تا کاربران هنگام قرار دادن آن‌ها در جیب لباس خود دچار مشکل شوند. البته مشکل کمبود فضا به‌تدریج حادتر نیز می‌شود؛ چرا که پرچم‌دارانی نظیر گلکسی S20 اولترا دارای نمایشگری به‌مراتب بزرگ‌تر نسبت به گذشته هستند.

اخیرا برخی کمپانی‌ها نظیر موتورولا و سامسونگ با عرضه هندست‌های تاشوی جدید، راهکاری را برای حل مشکل فوق ارائه کردند. موتورولا ریزر از طراحی فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ اما متاسفانه این هندست در مناطق محدودی از جهان عرضه می‌شود. در مقابل به‌نظر می‌رسد که سامسونگ گلکسی زد فلیپ، کلیه مشکلات مربوط به قالب طراحی تاشو را حل و فصل نموده است. چنان‌چه از طرفداران پر و پا قرص هندست‌های تاشو هستید؛ در این‌صورت با آی‌تی‌رسان و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی زد فلیپ همراه باشید.

طراحی: استعداد بالا در جذب اثر انگشت

گلکسی زد فلیپ در نخستین نگاه، مسحورکننده به‌نظر می‌رسد. مشاهده این هندست با رنگ طلایی یا بنفش براق حقیقتا مخاطب را مبهوت خواهد کرد. با این‌حال این دستگاه غول‌پیکر به شدت مستعد جذب اثر انگشت است؛ لذا برای لذت بردن از ظاهر جذاب گلکسی زد فلیپ همواره بایستی دستمال تنظیف را به‌همراه داشته باشید. شما می‌توانید از کیس شفاف ارائه شده در جعبه محصول نیز استفاده کنید؛ اگرچه این‌کار همانند خریداری یک ماشین لوکس و گران‌قیمت صرفا با هدف نگهداری از آن درون پارکینگ منزل است!

این هندست دارای خطوط زیبا و طراحی متقارن و نسبتا بی‌نقصی است. این محصول بر خلاف گلکسی فولد فاقد ناچ زشت و آزاردهنده بر روی نمایشگر داخلی خود است. همچنین دوربین سلفی منفرد گوشی در مرکز قسمت فوقانی نمایشگر قرار دارد. طراحی قاب دستگاه مانع آسیب‌دیدگی نمایشگر حین بستن آن شده و از ورود گردوغبار و کثیفی به فضای زیر نمایشگر جلوگیری می‌کند.

هندست سال گذشته گلکسی فولد به‌وضوح فاقد مشخصه‌ای خیره‌کننده برای توجیه قیمت‌گذاری نجومی خود بود. از سوی دیگر موتورولا ریزر نیز همانند یک اسمارت‌فون نسل اولی با محدودیت‌های خاصی دست‌به‌گریبان است. اما گلکسی زد فلیپ یک گوشی هوشمند تمام‌عیار است که در زمینه طراحی کلی محصول، صفحه‌نمایش و لولا بسیار منسجم و حرفه‌ای به‌نظر می‌رسد.

اکثر اسمارت‌فون‌های سامسونگ از قالب طراحی مشابه و مدل‌های رنگی طبیعی برخوردار هستند؛ اما گلکسی زد فلیپ دارای ظاهری رنگین‌کمانی و جالب‌توجه است. در واقع این محصول یکی از زیباترین هندست‌های ارزیابی شده توسط تیم آی‌تی‌رسان تا به امروز محسوب می‌شود.

دکمه پاور در سمت راست نیمه تحتانی گوشی قرار دارد؛ موضوعی که به‌معنای سهولت دسترسی به این دکمه هنگام قرارگیری گوشی در وضعیت بسته است. لولای مستحکم‌تر سامسونگ گلکسی زد فلیپ در مقایسه با اکثر گوشی‌های تاشوی پیشین یقینا ضخیم‌تر است. البته این پدیده ابدا مشکل‌ساز نیست؛ چرا که ضخامت بالا یکی از مشخصه‌های ساختاری محصولات تاشو به‌شمار می‌رود. علاوه بر این به لطف وجود این مشخصه اکنون کاربران می‌توانند هندست غول‌پیکرشان را درون جیب لباس خود قرار دهند.

نسبت ابعاد 21.9:9 گلکسی زد فلیپ به‌معنای ظاهر کشیده‌تر آن نسبت به یک اسمارت‌فون معمولی است؛ پدیده‌ای که به افزایش ارگونومی دستگاه کمک می‌کند. در واقع این گجت یکی از معدود اسمارت‌فون‌های غول‌پیکری است که با استفاده از یک دست و بدون کوچک‌ترین مشکل قابل حمل خواهد بود. تجربه در دست گرفتن این هندست به اندازه‌ای آسان و لذت‌بخش است که باعث می‌شود ابعاد سایر گوشی‌ها اندکی عجیب و غریب به‌نظر برسند. البته این قد بلند سبب می‌شود تا برای دسترسی به نوار اعلانات بالای گوشی، مجبور به استفاده از هر دو دست خود باشید.

لولا و نمایشگر: زیبا و کاربردی

لولا با قابلیت تنظیم در زوایای مختلف یکی از مشخصه‌های کلیدی اسمارت‌فون‌های تاشوی ایده‌آل قلمداد می‌شود. قابلیت تنظیم زاویه نمایشگر از طریق ساختار لولایی شکل دارای موارد کاربری متعددی است. بدین‌ترتیب کاربران هنگام دراز کشیدن در تختخواب یا حین قدم زدن به آسانی می‌توانند به تماس‌های ویدیویی پاسخ دهند.

لولای به‌کارگیری شده در گلکسی زد فلیپ در مقایسه با هندست‌های گلکسی فولد و موتورولا ریزر به میزان قابل‌توجهی محکم‌تر است. بدین‌ترتیب نمایشگر در کلیه زوایای بین 20 تا 160 درجه ثابت خواهد شد. بخشی از جذابیت گلکسی زد فلیپ مدیون همین لولای منحصربه‌فرد است؛ اگرچه این ساختار، محدودیت‌هایی را به‌دنبال دارد. سامسونگ با بازنگری مهندسی شده ساختار لولا امکان توقف آن در زوایای مختلف را فراهم نموده است؛ اما این‌کار موجب شده تا باز و بسته کردن گوشی بسیار دشوارتر شود. با این‌حال کاربران سریعا قادر به تشخیص موقعیت استقرار انگشتان خود برای تنظیم آسان زاویه نمایشگر خواهند بود و اگر گوشی از دست‌شان لیز نخورد و پهن خیابان نشود، سرعت باز شدنی خوبی دارد!

گلکسی زد فلیپ میزان پیشرفت سامسونگ در زمینه فناوری تاشو را به معرض نمایش می‌گذارد. نخستین گوشی تاشوی سامسونگ در بدو عرضه ناموفق ظاهر شد؛ اما پس از گذشت چند ماه و رفع کلیه مشکلات اساسی محصول، نهایتا فروش آن از سر گرفته شد. پیشرفت‌های گلکسی زد فلیپ در زمینه طراحی لولا و استحکام نمایشگر حقیقتا فوق‌العاده به‌نظر می‌رسند. به‌کارگیری حواشی برجسته، استفاده از الیاف محافظ جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار به زیر نمایشگر و کاهش شکاف میان صفحه‌نمایش و لولا و مهم‌تر از همه بهره‌گیری از روکش شیشه‌ای نمایشگر از جمله پیشرفت‌های گلکسی زد فلیپ به‌شمار می‌روند.

سرپوش‌های انتهایی در لبه‌های نمایشگر با انواع مورد استفاده در ورژن بازنگری شده گلکسی فولد شباهت فراوانی دارند. الیاف موجود مانع از ورود گرد و غبار به زیر نمایشگر و مختل شدن ظاهر یکپارچه آن می‌شود. به‌کارگیری لایه محافظ UTG بر روی نمایشگر گلکسی زد فلیپ ضمن افزایش مقاومت آن در برابر خراشیدگی موجب خلق یک نمایشگر تاشوی کاملا منحصربه‌فرد شده است. این روکش از قابلیت تاشوندگی برخوردار است؛ اما در مقایسه با روکش گوریلا گلس 6 به‌کارگیری شده در اسمارت‌فون گلکسی S20 یقینا شکننده‌تر خواهد بود.

استفاده از شیشه یا ماده‌ای مشابه آن در یک اسمارت‌فون تاشو نشان می‌دهد که این محصولات با سرعتی فراتر از حد مورد انتظار در حال پیشرفت هستند. طی 6 ماه گذشته شاهد عرضه گوشی‌های موتورولا ریزر و گلکسی فولد همراه با نمایشگرهای پلاستیکی بودیم. در واقع گلکسی زد فلیپ در عوض استفاده از نمایشگری بحث‌برانگیز، مشابه یک اسمارت‌فون معمولی با قابلیت تاشوندگی به‌نظر می‌رسد.

با این‌حال محل تاشدگی در نمایشگر گلکسی زد فلیپ (همانند اکثر دستگاه‌های تاشو) کاملا مشهود است و کاربران هنگام پیمایش بر روی نمایشگر متوجه این موضوع خواهند شد. اگرچه پس از چند روز استفاده از گوشی به این وضعیت عادت می‌کنیم و حتی شاید از دیدنش لذت هم ببرید!

سامسونگ در گلکسی زد فلیپ از یک پنل تاشوی داینامیک آمولد با اندازه 6.7 اینچ و رزولوشن فول اچ‌دی پلاس به‌عنوان نمایشگر اصلی بهره گرفته است. نمایشگر دوم در پشت دستگاه نیز دارای اندازه 1 اینچی است. صفحه‌نمایش اصلی از کلیه مشخصه‌های نمایشگرهای سامسونگ نظیر نمایش چشم‌نواز رنگ‌ها و عمق بالای رنگ سیاه برخوردار است. با این‌حال نمایشگر دوم موسوم به Cover Display یکی از بدترین بخش‌های گلکسی زد فلیپ به‌شمار می‌رود. اندازه بسیار کوچک این نمایشگر عملا آ‌ن‌را بلااستفاده نموده است. کاربران با استفاده از این نمایشگر قادر به مشاهده تاریخ، زمان، پیمایش در اعلان‌های منتخب و پخش محتوای چندرسانه‌ای خواهند بود. اگرچه انجام این کارها منوط به ضربه زدن 2 یا چندباره بر روی نمایشگر کوچک گوشی هستند.

به‌طور خلاصه می‌توان نمایشگر دوم گلکسی زد فلیپ را زائد و بلااستفاده قلمداد کرد. با این‌حال برای نخستین بار شاهد به‌کارگیری یک پنل تاشو با کیفیتی هم‌تراز با برترین نمایشگرهای اسمارت‌فونی هستیم. اگر سامسونگ نمایشگر دوم را بزرگ‌تر طراحی می‌کرد، امکان استفاده راحت از دوربین‌های پشتی به عنوان دوربین سلفی هم فراهم می‌شد و دیگر نیاز به همان ناچ نقطه‌ای درون نمایشگر هم نبود.

دوربین‌ها: شانه به شانه پرچم‌داران

دوربین‌های پشتی گوشی در کنار نمایشگر کوچک آن قرار دارند و با 2 بار فشردن دکمه پاور این دوربین‌ها آماده ثبت تصاویر سلفی خواهند شد. در ابتدای کار، تنظیم فریم با استفاده از نمایشگر 1 اینچی کمی دشوار به‌نظر می‌رسد؛ اما پس از کمی کار با گوشی موفق شدیم تصاویر سلفی را با سطح دقت مناسب ثبت نماییم. هنگام قرارگیری گلکسی زد فلیپ در وضعیت بسته، 2 حسگر دوربین 12 مگاپیکسلی پشت دستگاه نقش دوربین سلفی دوگانه را ایفا خواهند کرد. این دوربین‌ها اساسا مشابه نمونه به‌کارگیری شده در هندست سال گذشته گلکسی S10e هستند. بعلاوه این‌بار از دوربین تله‌فوتو هیچ خبری نیست.

برخی گوشی‌های تاشو همانند متورولا ریزر (برخلاف سامسونگ گلکسی فولد) با چالش‌هایی در زمینه محدودیت فضا مواجه هستند؛ پدیده‌ای که موجب می‌شود این گجت‌ها از امکانات محدودتری در مقایسه با هندست‌های پرچم‌دار برخوردار باشند. حذف دوربین تله‌فوتو از گوشی یکی از محدودیت‌های ذکر شده به‌شمار می‌رود. سامسونگ با رویکردی منطقی ترجیح داده تا امکانات موردنیاز اکثر کاربران را در اختیار آن‌ها قرار دهد. یقینا دسترسی به یک لنز فوق‌عریض در مقایسه با دوربین تله‌فوتو از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.

2 دوربین اصلی دستگاه، عملکردی مشابه انواع به‌کارگیری شده در سری گلکسی S10 را ارایه می‌دهند. این حسگرها جزو بهترین دوربین‌های اسمارت‌فونی سال گذشته بودند و عملکرد گلکسی زد فلیپ در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری نیز تقریبا مشابه با سری گلکسی S10 است. احتمالا هیچ‌کس یک هندست تاشو را به‌خاطر دوربین‌های آن خریداری نخواهد کرد؛ با این‌حال تصاویر ثبت شده توسط گلکسی زد فلیپ برای اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی کاملا ایده‌آل هستند.

گلکسی زد فلیپ در محیط‌هایی با روشنایی کافی قادر به ثبت تصاویری عالی با جزئیات فوق‌العاده و وضوح بالا خواهد بود. همچنین تکنیک‌های پردازش تصویر مورد استفاده توسط سامسونگ موجب افزایش غنای رنگ‌ها شده و به تصاویر، ظاهری چشم‌نوازتر می‌بخشد.

با این‌حال کاهش میزان روشنایی محیط بر عملکرد دوربین تاثیر منفی می‌گذارد. عملکرد نه‌چندان دلچسب در شرایط نوری ضعیف همواره به‌عنوان یکی از نقاط ضعف دوربین‌های سامسونگ (حداقل تا پیش از عرضه سری گلکسی S20) تلقی شده است. عملکرد دوربین‌های گلکسی زد فلیپ در محیط‌های کم‌نور نیز پیشرفت محسوسی را نسبت به گذشته تجربه نکرده است. تصاویر ثبت شده در فضاهای تاریک به‌طور معمول فاقد جزئیات و شارپنس مطلوب هستند و غالبا کاربرد چندانی ندارند. اگرچه عملکرد هندست‌های جدید سامسونگ در این زمینه ظاهرا تا حدودی بهبود یافته است؛ اما دوربین‌های گلکسی زد فلیپ احتمالا جزو ویژگی‌های شاخص آن قلمداد نمی‌شوند.

دوربین گلکسی زد فلیپ از برخی امکانات کاربردی نظیر حالات فوکوس زنده و پرتره برخوردار است. بدین‌ترتیب کاربران به انواع مختلفی از افکت‌ها شامل بوکه، حالت دایره بزرگ (که در آن پس‌زمینه اساسا در خارج از محدوده فوکوس قرار می‌گیرد)، حالات چرخشی، زوم و Color Point دسترسی خواهند داشت. افکت Color Point به کاربر امکان می‌دهد تا بخشی از تصویر را به‌صورت رنگی و سایر قسمت‌های آن‌را به شکل سیاه و سفید ثبت نماید. در نتیجه شما قادر به ثبت تصاویری خلاقانه و هنری از سوژه‌های موردنظر خود خواهید بود.

در صورت بازگشایی گوشی یقینا تصاویر سلفی با کیفیت پایین‌تری ثبت خواهند شد؛ چرا که این‌بار در عوض به‌کارگیری دوربین‌های اصلی گوشی از یک دوربین سلفی کاملا استاندارد 10 مگاپیکسلی استفاده می‌شود. عملکرد این دوربین اگرچه ایده‌آل نیست؛ اما کیفیت تصاویر ثبت شده توسط آن کاملا قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد. در تصویر زیر، عکس سمت راست با دوربین سلفی و عکس سمت چپ با دوربین پشتی دستگاه ثبت شده است.

[twenty20 img1=”292665″ img2=”292664″ offset=”0.5″ hover=”true”]

به لطف طراحی منحصربه‌فرد لولا در گلکسی زد فلیپ، این هندست برای ثبت تصاویر سلفی گروهی بسیار مناسب است. دوربین‌های دوگانه در اکثر مواقع همانند یک دوربین سلفی فوق‌عریض عمل نموده و میدان‌دید تصویر را اندکی افزایش خواهند داد. چنان‌چه هنگام عکاسی با گوشی در محیط‌های کم‌نور، دستگاه در وضعیت نیمه‌باز باشد؛ در این‌صورت فلاش دوربین سلفی روشن خواهد شد. این پدیده در اکثر گوشی‌ها مشکل‌ساز نیست؛ اما در گلکسی زد فلیپ، روشن شدن کامل نمایشگر بدان معناست که نیمه تحتانی نمایشگر، نور زیادی را به سمت بالا ساطع خواهد کرد. در نتیجه تصاویر دارای اعوجاجات لنزی فراوان بوده و همانند عکس‌های ثبت شده توسط دوربین‌های اسمارت‌فون 5 سال گذشته به‌نظر می‌رسند.

چنین وضعیتی بسیار ناامیدکننده است؛ خصوصا آن‌که رفع این مشکل برای سامسونگ بسیار آسان است. با توجه به تنظیم هوشمندانه سایر بخش‌های اپلیکیشن دوربین در زمان اجرا، کلیه فرامین کنترلی در بخش تحتانی و سوژه‌یاب نیز در نیمه فوقانی نمایشگر رویت می‌شوند. لذا عدم از کار انداختن مشخصه فلاش برای نیمه تحتانی نمایشگر، تصمیمی عجیب از جانب سامسونگ به‌شمار می‌رود. این مشکل به آسانی از طریق نرم‌افزاری قابل حل و فصل است و امیدواریم که سامسونگ نیز نهایتا در این مسیر قدم بردارد؛ چرا که این مشکل بر روی کلیه تصاویر سلفی ثبت شده با گوشی در حالت نیمه‌باز تاثیر منفی می‌گذارد.

دوربین‌های گلکسی زد فلیپ در هیچ حوزه‌ای ممتاز نیستند و بدین منظور نیز طراحی نشده‌اند. خریداران به‌دلیل طراحی جدید و منحصربه‌فرد گلکسی زد فلیپ و نه دوربین‌های آن به سراغ این هندست می‌روند. اگرچه کیفیت این دوربین‌ها با جدیدترین پرچم‌داران سامسونگی برابری نمی‌کند؛ اما در مقایسه با رقیب دیگر خود یعنی موتورولا ریزر بسیار برتر ظاهر می‌شوند. سامسونگ با تولید گلکسی زد فلیپ نشان داد که با وجود محدودیت‌های فضایی و فیزیکی پیش رو در زمینه طراحی گوشی‌های تاشو، این گجت‌ها می‌توانند به دوربین‌هایی قابل‌اعتماد مجهز شوند.

عملکرد: مشخصات پرچم‌دار با قید چند استثنا

مشخصات سخت‌افزاری یکی از مقوله‌های غیرقابل چشم‌پوشی در هر اسما‌رت‌فون محسوب می‌شود. گلکسی زد فلیپ اساسا از مشخصات داخلی پرچم‌دار سال گذشته سامسونگ یعنی گلکسی S10 برخوردار است. در واقع مشخصات این هندست هم‌تراز با یک پرچم‌دار کمی قدیمی به‌نظر می‌رسد. از آن‌جا که طراحی گلکسی زد فلیپ احتمالا چندین سال زمان برده است؛ لذا سامسونگ ترجیح داده تا در این محصول از سخت‌افزارهای پرچم‌دار استفاده کند. این در حالیست که مشخصات موتورولا ریزر با یک هندست میان‌رده برابری می‌کند.

گلکسی زد فلیپ از پردازنده اسنپ‌دراگون 855 پلاس به‌همراه 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه‌داخلی بهره می‌گیرد. عملکرد این مجموعه سخت‌افزاری اگرچه با تراشه اسنپ‌دراگون 865 و رم 12 گیگابایتی به‌کارگیری شده در مدل پایه گلکسی S20 برابری نمی‌کند؛ اما توان پردازشی گلکسی زد فلیپ فراتر از میزان مورد نیاز کلیه کاربران خواهد بود.

اگرچه پردازنده مورد استفاده در گلکسی زد فلیپ در برابر پرچم‌داران امروزی کمی قدیمی به‌نظر می‌رسد؛ اما هنگام استفاده از این هندست هیچ‌گونه مشکل قابل‌توجهی رویت نمی‌شود. در واقع طی مدت استفاده از گوشی با هیچ‌گونه وقفه یا تاخیر ناشی از کمبود منابع پردازشی مواجه نشدیم. مشخصات سخت‌افزاری گوشی در اکثر موارد نسبتا آینده‌نگرانه هستند. طی 1یا 2 سال آینده، ترآشه اسنپ‌دراگون 855 پلاس کماکان پاسخگوی نیازهای پردازشی همه خواهد بود. همچنین با وجود حافظه رم 8 گیگابایتی نیز کاربران به احتمال فراوان با هیچ محدودیتی مواجه نخواهند شد.  البته گلکسی زد فلیپ از شبکه 5G پشتیبانی نمی‌کند؛ پدیده‌ای که احتمالا از محدودیت‌های فیزیکی دستگاه ناشی می‌شود. پشتیبانی از اتصال 5G مستلزم استفاده از آنتن‌های بیش‌تر و بزرگ‌تر است.

شارژدهی باتری: فراتر از حد قابل‌قبول

گلکسی زد فلیپ مجهز به 2 باتری مجزا با مجموع ظرفیت 3300 میلی‌آمپرساعت است. بهره‌وری 2 باتری مجزا در مقایسه با یک باتری بزرگ‌تر به‌مراتب کمتر است. این پدیده در اسمارت‌فون موتورولا ریزر کاملا مشهود است؛ چرا که باتری 2510 میلی‌آمپرساعتی این هندست بیش از نصف 1 روز دوام نخواهد آورد.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا شارژدهی باتری گلکسی زد فلیپ مشابه موتورولا ریزر است؟ پاسخ منفی است؛ چرا که علی‌رغم محدودیت‌های طراحی گوشی‌های تاشو، شارژدهی باتری گلکسی زد فلیپ کماکان فراتر از حد قابل‌قبول ارزیابی می‌شود و کاربران از این بابت نگرانی خاصی نخواهند داشت.

در اکثر موارد، باتری گلکسی زد فلیپ تا 1 روز کامل دوام می‌آورد. در صورت استفاده سنگین‌تر از هندست بایستی پس از حدودا 13 ساعت مجددا آن‌را شارژ کرد؛ در غیر این‌صورت با یک نوبت شارژ کامل باتری می‌توان از گوشی برای مدت 16 تا 18 ساعت استفاده نمود. در این مدت به‌طور متوسط حدودا 5 ساعت از گوشی استفاده کردیم. اگرچه این زمان با کاربری 6 یا 7 ساعتی برخی پرچم‌داران برابری نمی‌کند؛ اما با توجه به اندازه باتری ظاهرا سامسونگ شارژدهی آن‌را به شکل نسبتا مناسبی بهینه‌سازی نموده است.

در برخی روزها، مدت زمان استفاده از دستگاه تا 7 ساعت افزایش یافت؛ اما در برخی مواقع دیگر استفاده بیش‌تر از دوربین یا به‌کارگیری گوشی در فضاهای غیرمسقف (افزایش میزان روشنایی نمایشگر)، مدت کارکرد دستگاه را به 4 ساعت کاهش داد. با این‌حال بایستی به‌خاطر داشت که کیفیت سرویس‌دهی اپراتور مخابراتی نیز در طول عمر باتری گوشی تاثیرگذار است.

نرم‌افزار: رابط کاربری جذاب و قابل‌ اطمینان One UI

پیش‌تر سامسونگ در مقوله نرم‌افزار تا حدودی بحث‌برانگیز ظاهر می‌شد. تقریبا همگی ما رابط کاربری سنگین و شلوغ تاچ‌ویز را به‌خاطر داریم. اما سامسونگ با معرفی سری گلکسی S10 و رابط کاربری One UI از تغییراتی جدید رونمایی کرد. اکنون اصلاحات اعمال شده در رابط کاربری سامسونگ از تجربه نرم‌افزاری فوق‌العاده در گلکسی زد فلیپ حکایت دارد. کاربران گلکسی زد فلیپ به لطف برخورداری از رابط کاربری One UI 2.1 می‌توانند نمایشگر دستگاه را از جهت طولی به 2 قسمت تقسیم نموده و بر روی هر نیمه یک اپلیکیشن را اجرا نمایند. این مشخصه به ارتقاء قابلیت‌های مالتی‌تسکینگ دستگاه کمک شایان توجهی می‌کند.

همچنین سامسونگ به منظور هماهنگی هرچه بیش‌تر نرم‌افزار با قالب طراحی تاشو اقدام به اعمال برخی بهینه‌سازی‌های کلیدی نموده است. سامسونگ از طریق همکاری نزدیک با گوگل موفق به تولید نرم‌افزارهایی با رابط کاربری Flex شده است. این اپلیکیشن‌ها مشخصا برای قالب طراحی تاشو بهینه‌سازی شده‌اند. با بستن حدودا 90 درجه‌ای گوشی، اپلیکیشن‌های مذکور به حالت فلکس تغییر وضعیت می‌دهند.

در اپلیکیشن دوربین نیز پنجره سوژه‌یاب در نیمه فوقانی نمایشگر و ابزارهای کنترلی در نیمه تحتانی آن قرار دارند. اپلیکیشن گالری هم دارای وضعیت مشابهی است.

خم کردن 90 درجه‌ای دستگاه، آن‌را به ابزاری ایده‌آل برای برقراری تماس‌های ویدیویی تبدیل می‌کند. سرویس گوگل Duo به‌صورت پیش‌فرض در لیست مخاطبان و شماره‌گیر گلکسی زد فلیپ بارگذاری شده و با یک رابط کاربری مشابه برای حالت فلکس بهینه‌سازی شده است.

با وجود تمامی این اصلاحات بدیهی است که گوگل و سامسونگ کماکان بایستی در جهت بهینه‌سازی هرچه بیش‌تر امکانات تلاش کنند. اگرچه امکانات حالت Flex برای کلیه پوشه‌ها قابل دسترس است؛ اما مشخصا اعمال برخی اصلاحات در سیستم‌عامل اندروید ضروری به‌نظر می‌رسد. بدون تعیین یک استاندارد برای نمایشگر جلویی، هر برنامه برای کار با برخی امکانات نیازمند بهینه‌سازی خواهد بود؛ موضوعی که یقینا خسته‌کننده بوده و تجربه‌ای از هم گسیخته را به‌دنبال خواهد داشت.

استحکام و دوام

دوام یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران هندست‌های تاشو به‌شمار می‌رود. بدیهی است که نمایشگرهای تاشو از دوام پایین‌تری نسبت به سایر پنل‌ها برخوردار هستند؛ اگرچه شرکت‌هایی نظیر کورنینگ در تلاش هستند این مشکل را برطرف نمایند. به‌علاوه گوشی‌های تاشو معمولا در برابر گرد و غبار و آب‌خوردگی بسیار آسیب‌پذیر هستند. لذا توصیه می‌شود تا پیش از قرار دادن گلکسی زد فلیپ در جیب لباس خود، محتوای جیب را کاملا تخلیه نمایید.

همچنین بدنه این هندست بسیار لغزنده است؛ لذا بایستی آن‌را با احتیاط کامل حمل کرد. استفاده از گلکسی زد فلیپ در وضعیت کاملا باز شده احتمالا بهترین ترفند برای حفاظت از آن محسوب می‌شود. این هندست اگرچه آسیب‌پذیر است؛ اما به لطف طراحی منحصربه‌فرد سامسونگ، کابران هنگام استفاده از گلکسی زد فلیپ احتمالا احساس کار با یک اسمارت‌فون عادی را تجربه خواهند کرد.

سخن پایانی

گلکسی زد فلیپ با آنکه قیمت بالایی نزدیک به ۱۴۰۰ دلار دارد، اما در مرحله پیش فروش به سرعت توسط خریداران تمام شد! در بازار کشورمان نیز بهای این گوشی در حال حاضر در حدود ۳۰ میلیون تومان است که رقمی بسیار بالا برای یک گوشی موبایل محسوب می‌شود.

این گوشی خاص سامسونگ از نظر قدرت سخت‌افزاری، کیفیت دوربین، امکانات جانبی و… هیچ چیز خاص و متفاوتی را به شما ارایه نمی‌کند اما طراحی منحصر‌به فردش سبب می‌شود تا هر کجا  آن را از جیب خودتان خارج کنید، چشمان زیادی به سمتش چرخیده و طراحی آن را با دهانی باز نظاره کنند! پس اگر داشتن محصولی متفاوت از نظر طراحی یک اولویت در خریدتان محسوب می‌شود، گلکسی زد فلیپ برای شما ساخته شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH