وای‌فای 802.11ay

احتمالا آیفون‌های سال آینده سرعت اتصال وای‌فای بیشتری از رقبا خواهند داشت

WiFi 6 در حال حاضر جدیدترین استاندارد حوزه وای‌فای به شمار می‌رود. به‌هرحال، بر اساس گزارشی از سوی وب‌سایت ژاپنی Mac Otakara، شرکت اپل احتمالا در گوشی‌های آیفون سال 2020 خود از استانداردی سریع‌تر استفاده می‌کند. این استاندارد جدید، 802.11ay نامیده شده، درصورتی‌که WiFi 6 به 802.11ax معروف است.

پس با این اوصاف، تفاوت این دو نسخه وای‌فای در چیست؟ در ابتدا باید بگوییم که این نسخه جدید (802.11ay) در طیف موجی mmWave شصت گیگاهرتزی به فعالیت پرداخته و از این لحاظ مخالف طیف موج‌های 2.5 و 5 گیگاهرتزی امروزی است. در تئوری، کاربران این استاندارد می‌توانند به سرعتی بالغ بر 200 گیگابایت بر ثانیه دست یابند. اما نکته منفی وای‌فای 802.11ay این است که نسبت به استاندارهای امروزی از برد کمتری برخوردار است. 

در هر صورت، باید به این نکته اشاره کرد که سازمان IEEE باید مقدمات به‌کار گیری فناوری وای‌فای 802.11ay را به‌صورت کامل فراهم سازند، هرچند که انتظار می‌رفت که تا شروع سال 2020 میلادی توسعه این فناوری را به پایان برساند. این قضیه بدین معنا است که احتمال دارد این شایعه حقیقت داشته باشد. می‌توان گفت که دستیابی به سرعت‌های بالاتر با مشکلات و پیچیدگی‌های خاص خود همراه است. 

همان‌طور که بیان شد، ازآنجایی‌که استاندارد 802.11ay بردی کوتاه‌تر دارد، پس مسئله اصلی در اینجا برد است. همچنین این فناوری به طرح اینترنت ارایه‌دهنده خدمات شبکه شما نیز بستگی دارد. اگر یک طرح اینترنت کندتر را انتخاب کنید، مهم نیست که می‌توانید به کدام یک از سرعت‌های نظری دست یابید. اما حداقل این احتمال وجود دارد که شرکت اپل محدودیت‌ها را فراتر ببرد. نیازی به گفتن نیست که فعلا باید به دیده شک به این موضوع نگریست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH