شرکت‌های نوکیا و اریکسون برای رقابت با هواوی با یکدیگر ادغام می‌شوند

در صورت صحت شایعات اخیرا مطرح شده، صنعت ارتباطات احتمالا در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد یکی از بزرگ‌ترین همکاری‌های دهه جاری خواهد بود. بر اساس گزارش نشریه بلومبرگ، شرکت فنلاندی نوکیا و کمپانی سوئدی اریکسون احتمالا کسب‌وکارهایشان را در یکدیگر ادغام خواهند کرد.

گزارش مذکور به منابع خبری خود هیچ‌گونه اشاره‌ای نکرده است. با این‌حال بر اساس اعلام گزارش، فضای رقابتی حاکم بر درآمدهای نوکیا تاثیر گذاشته و کمپانی را برای گردآوری تیمی از مشاوران جهت یافتن راه‌حل‌های سودمند مجاب نموده است. فروش برخی دارایی‌ها یا ادغام شرکت بخشی از راه‌حل‌های ممکن به‌شمار می‌روند. همچنین بر اساس گزارش مخابره شده، جابه‌جایی سرمایه و تعدیل ترازنامه نیز سایر گزینه‌های مورد بررسی را تشکیل می‌دهند.

ادغام صرفا یکی از گزینه‌های پیش روی نوکیا است و لزوما بیانگر تصمیم نهایی غول فنلاندی نخواهد بود. با این‌حال در صورت تحقق سناریوی مذکور، رقابت شرکت‌های نوکیا و اریکسون با کمپانی‌های چینی هواوی و ZTE در زمینه فناوری 5G تسهیل شده و نهایتا عرصه رقابت نیز داغ‌تر خواهد شد. در حال حاضر نوکیا دوران دشواری را پشت سر می‌گذارد. ارزش سهام این شرکت طی سال گذشته حدودا یک‌سوم کاهش یافت؛ اما به‌دنبال انتشار خبر ادغام احتمالی نوکیا با اریکسون، ارزش سهام غول فنلاندی 3 درصد افزایش یافت.

بلومبرگ می‌افزاید: حتی در صورت انتخاب گزینه ادغام نیز این فرآیند با چنین مقیاس بزرگی یقینا چالش‌های قابل‌توجهی را به‌دنبال خواهد داشت. نوکیا در کادر مدیریتی خود نیز تغییراتی را اعمال نموده است. در اوایل دسامبر 2019 گزارش شد که ریستو سیلاسما؛ رئیس نوکیا پس از 8 سال ریاست در آوریل سال 2020 از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. ساری بالدوف؛ جانشین وی، ریاست پیشین واحد شبکه کمپانی است.

نوکیا چشم‌انداز مالی خود را تعدیل نموده و سوددهی سهامش را متوقف کرده است. این کمپانی اعلام کرده که به منظور مقابله با رقبای خود سرمایه‌گذاری سنگینی را در حوزه فناوری 5G انجام خواهد داد. این تصمیم بر درآمدهای کمپانی تاثیر می‌گذارد. بر اساس اعلام نوکیا، تحقق سوددهی عمده تا پیش از سال 2021 امری بعید به‌نظر می‌رسد.

نوکیا در اواخر سال 2016 اقدام به خریداری شرکت Alcatel-Lucent کرد. این فرآیند 19 ماه پس از اعلام خبر آن در آوریل سال 2015 عملیاتی شد و فرصت‌های داخلی و خارجی بیش‌تری را در حوزه صنعت ارتباطات به کمپانی فنلاندی اعطا کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH