آیا پوشیدن دستکش در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر است؟

اخیرا تصویر جدیدی از ملکه بریتانیا در فضای اینترنت منتشر شده است. این تصویر برای شرکت‌های تولیدکننده دستکش بسیار جالب‌‌توجه به‌نظر می‌رسد؛ چرا که ملکه برای نخستین بار پس از دهه 50 اقدام به پوشیدن دستکش نموده است. روز سه‌شنبه وی در جریان مراسمی در کاخ باکینگهام با پوشیدن یک جفت دستکش کلاسیک آستین‌دار کرمی رنگ با شرکت‌کنندگان افتخاری حاضر در مراسم نظیر Harry Billinge؛ جانباز روز D-day و Wendy Craig؛ هنرپیشه معروف دست داد.

هنوز مشخص نیست که آیا این تصمیم ملکه پس از اطلاع‌رسانی به وی پیرامون شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است یا خیر؛ اما ملکه در جریان دیدار روز چهارشنبه با مخاطبان خود دستکش نپوشیده بود. این در حالیست که هشدارهای مطرح شده از علائم شدیدتر بیماری COVID-19 در سالمندان، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تر یا هنگام قرارگیری طولانی در معرض ویروس کرونا حکایت دارند. ملکه در ماه آوریل 94 ساله می‌شود. لذا همان‌طور که جو لیتل در شبکه اسکای نیوز اعلام کرد؛ چنین رویکرد محتاطانه‌ای کاملا منطقی است.

اما آیا پوشیدن دستکش واقعا در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر است؟ پاسخ لیندسی برادبنت؛ ویروس‌شناس دانشگاه Queen شهر بلفاست به این پرسش منفی است. وی می‌گوید: “چنان‌چه می‌خواهید با دستکش خود سطوح آلوده را لمس نموده و سپس صورت خود را لمس کنید؛ در این‌صورت بهتر است اصلا دستکش نپوشید. استفاده از دستکش صرفا در صورت تعویض منظم و شستشو یا ضدعفونی کردن آن‌ها همانند الگوی توصیه شده برای دست‌ها مفید خواهند بود. در غیر این‌صورت دستکش همانند پوست دوم بدن عمل می‌کند.”

حتی دستکش‌های نیتریلی مورد استفاده در آزمایشگا‌ه‌ها که با کمک اسپری الکل یا ژل دست قابل ضدعفونی کردن هستند نیز بایستی به‌طور منظم تعویض شوند. بدیهی است که مردم نبایستی در مکان‌های عمومی نسبت به پوشیدن این دستکش‌ها اقدام نمایند. سالی بلومفیلد؛ پروفسور دانشگاه بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن معتقد است که همه چیز به برداشت ما از مفهوم آلودگی مربوط می‌شود. اگرچه شیوه شیوع بیماری کووید 19 هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است؛ اما ویروسهای مشابه از طریق ذرات سرفه و عطسه منتقل می‌شوند. این ویروس‌ها می‌توانند از طریق چشم، گوش، بینی یا زخم‌های باز وارد بدن شده و فرد را آلوده کنند. به بیان خلاصه افراد بایستی از لمس کردن صورت خود با انگشتان آلوده تا حد امکان اجتناب نمایند.

دکتر بلومفیلد با مشاهده تصویر ملکه، دستکش‌های وی و اقدام او برای دست دادن با مهمانان تعجب کرد. دست دادن نوعی ژست اجتماعی کاملا معنادار است و به همین دلیل ملکه تصمیم گرفت تا با اشخاصی نظیر Billinge؛ جانباز نبرد نورماندی دست دهد. سابقه دست دادن به قرون وسطی باز می‌گردد. در آن زمان افراد برای نشان دادن عدم حمل سلاح با یکدیگر دست می‌دادند. اما زمانی‌که دست‌های شما به منزله یک سلاح باشند؛ چطور رفتار می‌کنید؟ دکتر بلومفیلد و سایر متصدیان بهداشت با صراحت اعلام می‌کنند که دست‌های خود را بشویید و در صورت عدم امکان این‌کار تا حد ممکن از لمس کردن صورت خود پرهیز نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH