پرچمداران دیروز یا میان‌رده‌های امروزی

پرچمداران دیروز یا میان‌رده‌های امروزی؟ کدامیک را انتخاب کنیم؟!

لطفا بیایید در همین ابتدای مطلب باهم توافق کنیم که منظور از پرچمداران گذشته، اسمارت‌فون‌های سالهای دور نیست، بلکه در این مقاله قصد داریم فقط تا سه نسل به عقب بازگردیم.

بدون شک برای شما نیز این موضوع پیش آمده که هنگام خرید یک گوشی هوشمند میان‌رده از برابری یا بیشتر بودن قیمت آن نسبت به پرچمداران سال گذشته تعجب کرده‌اید. با نگاهی به محصولات کمپانی‌های سازنده هندست‌ها متوجه می‌شویم که در حقیقت این موضوع به امری شایع در همه شرکت‌ها تبدیل گشته و بد نیست یک‌بار برای همیشه این موضوع رو به‌ صورت کاملا بی‌طرف بررسی کنیم تا بفهمیم کدام یک در زمان خرید گزینه بهتری برای کاربران هستند. تا پایان همراه آی‌تی‌رسان باشید…

پرچمداران دیروز یا میان‌رده‌های امروزی

اگر بخواهیم دلیل قیمت نجومی و سپس کاهش یافته گوشی‌های پرچمدار را بیان کنیم باید این‌چنین گفت که در زمان عرضه این دیوایس‌ها آخرین تکنولوژی‌ها را همراه با به‌روزترین طراحی به علاقمندان ارایه می‌کنند و شرکت سازنده نیز به همین علت و البته بخاطر آن‌که اسمارت‌فون مورد نظر لفظ پرچمدار را به همراه دارد، آن را با برچسب قیمتی بالاتر از حد معمول و گاها حتی بیشتر از قیمت واقعی در ویترین فروشگاه‌ها قرار می‌دهد. با گذشت زمان و معرفی گوشی‌های جدیدتر و افت فروش، کمپانی‌ مجبور می‌گردد قیمت دستگاه را کاهش دهد تا همچنان در بازار توانایی رقابت با دیگر نمونه‌های موجود را داشته باشد. خب برگردیم به موضوع اصلی و بررسی قابلیت‌های مختلف گوشی‌های میان‌رده در مقایسه با پرچمداران!

پردازنده و چیپست گرافیک

پرچمداران دیروز یا میان‌رده‌های امروزی

بد نیست بدانید که گوشی‌های پرچمدار سه نسل قبل اکثرا از تراشه اسنپ‌دراگون ۸۴۵ کوالکام یا دیگر نمونه‌های انحصاری شرکت‌ها مانند: اگزینوس ۹۸۱۰ یا کایرین ۹۷۰  بهره می‌برند. پردازنده‌های یاد شده، به‌خاطر بهرمندی از سرعت بالا، ساختار پیشرفته، معماری ۱۰ نانومتری و قرار گرفتن در کنار یک چیپست گرافیکی پرقدرت هنوز هم از بهترین سخت‌افزارهای دنیای اسمارت‌فون‌ها بوده و توانایی اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را دارند. این درحالیست که اغلب گوشی‌های میان‌رده شما را محدود به اجرای بازی‌ها در فریم ‌ریت (frame rate) مشخصی کرده و در صورتی که تعداد نرم‌افزارهای شما از حد معینی فراتر برود، هندست با لگ‌های گاه و بی‌گاه همراه می‌گردد!
ضمنا بکارگیری از تکنیک‌های خاص مدیریت سخت‌افزار در گوشی‌های بالارده به‌طور کامل مشهود است و به سختی می‌توان میان‌رده‌ای را یافت که به اندازه پرچمداران نرم‌افزار بهینه‌ای داشته باشد.

دوربین

پرچمداران دیروز یا میان‌رده‌های امروزی

هر گوشی پرچمدار در زمان عرضه با انبوهی از قابلیت‌های اختصاصی در بخش دوربین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا بتواند حس متفاوت بودن را به وی القا کند، اما باید درنظر داشت که برخی گوشی‌های میان‌رده اثبات کرده‌اند که توانایی پشت سر گذاشتن پرچمداران هم تراز خود را دارند چه برسد به دیوایس‌های بالارده نسل قبل!

دوربین را می‌توان مهم‌ترین انقلاب سال‌های اخیر گوشی‌های هوشمند دانست که در هر دستگاه نسبت به هندست‌های دیگر غیرقابل پیش‌بینی عمل می‌کند. به‌عنوان مثال گوشی میان‌رده شیائومی می‌ نوت ۱۰ از لحاظ دوربین در سایت Dxo Mark امتیازی بالاتر از گلکسی نوت ۹ کسب نموده، در حالی‌که در بازار ایران دستاورد سامسونگ حدودا ۳ میلیون تومان ناقابل از محصول شیائومی گران‌تر است!  پس در بخش دوربین باید موشکافانه و با بررسی کامل تصمیم خود را بگیرید چراکه دیگر راه برگشتی وجود ندارد و لازم به ذکر است که در این بخش نمی‌توان به شکل کلی میان‌رده‌های امروزی را نسبت به پرچمداران گذشته برتری بخشید و همینطور بالعکس!

قابلیت‌های خاص (ضد آب بودن، شارژ بیسیم و…)

پرچمداران دیروز یا میان‌رده‌های امروزی

با این که هر سال برخی از قابلیت‌های به اصطلاح اختصاصی پرچمداران به گوشی‌های میان‌رده افزوده می‌شود اما فعلا دیوایس‌های مورد بحث راه درازی را برای رسیدن به پرچمداران در پیش دارند! حتی با نگاهی دقیق‌تر به گوشی‌های بالارده قدیمی نیز می‌توان فهمید که ویژگی‌هایی مثل: صفحه‌نمایش با رزولوشن بالا و توانایی اجرای محتوای VR، شارژ بی‌سیم، سیستم‌های خنک کننده سی‌پی‌یو، اسکنر عنبیه چشم، قلم S Pen، تاچ سه بعدی و غیره باعث می‌شوند که پرچمداران دیروز یکه‌تاز این بخش از نبرد با میان‌رده‌های امروزی باشند! البته قابلیت‌های ذکر شده، به تنهایی نمی‌توانند به‌عنوان یک برگ برنده باشند و باید در مجموع آن‌ها را درنظر گرفت.

باتری

پرچمداران دیروز یا میان‌رده‌های امروزی

شاید بتوان پاشنه آشیل پرچمداران گذشته را ظرفیت یا عمر باتری این دیوایس‌ها دانست! چراکه بهره‌گیری سخت‌افزار قدرتمند و نمایشگری با رزولوشن بالا موجب می‌گردد که توان باتری دستگاه زودتر از تصور کاربر تحلیل رفته و گاهی اوقات سریع‌تر از چیزی که فکرش را بکنید به دنبال پریز برق باشید. اما بد نیست بدانید، یکی از مواردی که به‌راحتی در اکثر میان‌رده‌های امروزی یافت می‌شود ظرفیت و‌ عمر باتری بالاست! این هندست‌ها در کنار پردازنده‌های ضعیف‌تر دارای باتری‌های حجیم‌تری هم هستند و تقریبا همه آنها قادرند به‌راحتی شما را تا یک روز سنگین کاری اعم از: وب‌گردی، تماشای فیلم، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، گوش دادن به موسیقی و… همراهی کنند.

پشتیبانی نرم‌افزاری

مورد دیگری که خیال کاربران را از بابت خرید هندست‌های پرچمدار راحت می‌کند، بستر نرم‌افزاری روان و بهینه و همچنین ارایه به‌روزرسانی‌های تضمین شده توسط شرکت سازنده است. همواره گوشی‌های پرچمدار اولین دستگاه‌هایی هستند که با توجهی ویژه به نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اندروید آپدیت می‌شوند و گاها حتی قابلیت‌های پرچمداران فعلی کمپانی‌ها را در قالب بسته‌های نرم‌افزاری دریافت می‌کنند. این درحالیست که برخی از گوشی‌های میان‌رده تنها یک یا دو نوبت به‌روز شده و پس از مدتی توسط شرکت تولیدکننده به حال خود رها می‌شوند. البته به لطف سخت‌گیری‌های اخیر گوگل سازندگان اسمارت‌فون موظف هستند تا بسته‌های به‌روزرسانی امنیتی ماهانه اندروید را برای تمامی گوشی‌های هوشمند منتشر نمایند، تا حداقل از لحاظ امنیتی مشکلی گریبان‌گیر کاربران نشود.

جمع‌بندی

پرچمداران دیروز یا میان‌رده‌های امروزیو اما  در آخر می‌توان گفت همه‌چیز به نیازهای شما از یک تلفن هوشمند برمیگردد و باید پیش از خرید یک هندست اولویت‌ها و انتظارات‌تان را مشخص کنید. شاید بهره‌گیری از یک پردازنده قدرتمند برای اجرای انواع بازی‌ها تمام چیزی باشد که شما از یک گوشی هوشمند نیاز دارید و شاید هم داشتن یک باتری حجیم، اصلی‌ترین دلیل شما برای خریدن یک دیوایس اندرویدی یا آیفون باشد…! به نظر شما کدام دسته پیروز این نبرد بوده و کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

10 در مورد “پرچمداران دیروز یا میان‌رده‌های امروزی؟ کدامیک را انتخاب کنیم؟!”

  1. گوشی های پرچمدار قدیمی ، نو پیدا نمیشه و باید دسته دو خرید و این گوشی ها حداقل 3 سال کار کرده اند و حداکثر عمر یه باتری 4 ساله و اکثر گوشی ها باتری هاشون پلمپه و برا تعویض باتری به گوشی اسیب وارد میشه یا از ضد ابی در میان ، این یه نکته
    نکته دوم کلا صفحه نمایش (هرنوعی تلویزیون و گوشی) بعد از سه سال ، کاملا نوردهی و کیفیته صفحه نصف میشه
    نکته سوم فقط ایفون حداقل تا 6 سال اخرین نسخه ایو اس رو اپدیت میده ،اندروید تهش دو سال

  2. قطعا پرچمدار قدیمی، چون پرچمدار حتی 5 سال قبل هنوزم قدرت و امکاناتی داره که بعضا هیچوقت توی میانرده نخواهد بود.مثلا سرعت دانلود پرچمدار 5 سال قبل سریعتر از میانرده های امروزی هست. بیشتر قدرت و امکانات میانرده فقط روی کاغذ هست. درسته که نوشته میشه هسته A78 داره ولی در عمل و امتیاز از A75 پرچمدار ضعیف تره.من با خرید چندین میانرده جدید متوجه شدم جنازه پرچمدار حتی سه سال قبل به هرچی میانرده است میارزه.نمیدونم کسایی که میگن میانرده امکانات جدید داره دقیقا کدوم امکانات رو میگن.چون میانرده اصولا امکانات خاصی نداره و هرچی هم داره نصفه و ناقص هست.پس بهتره امکانات سال های قبل رو با بهترین کیفیت داشته باشیم تا امکانات جدید رو فقط روی کاغذ.

  3. من خیلی به آپدیت و بروز بودن گوشی و اندرویدم اهمیت میدم و دوست دارم جدیدترین اندروید رو دریافت کنم
    میانرده جدید آپدیت جدیدتری میگیره قطعا

    5
    3
  4. پرچم دار دیروز اگه مال فوقش ۲ سال قبل باشد قطعا ارزش خرید دارد من اگه بخوام انتخاب کنم بین a71و s9 پلاس قطعا s9پلاس انتخاب میکنم.

    10
  5. خب اگه بحث سر کامپیوتر و خصوصا پردازنده بود به احتمال زیاد جواب میان رده امروزی بود.چون چندین قابلیت جدید و امکانات بهتر اضافه میشد و راندمان بالاتر میرفت اما اینجا قضیه فرق میکنه.پرچمدار دیروز سخت افزارش هنوز هم عالیه،اپدیت صد در صد میشه چه شرکتی چه به صورت کاستوم،قیمتش واقعا معقوله،راحت خرید و فروش میشه،لوازم جانبیش پره تو بازار و هنوز هم قدرت تو خودش داره.برای مثال بین گوشی نوت هشت و نوت ده واقعا تفاوت خیلی زیادی نمیشه گذاشت چون نوت هشت هنوز هم گوشی خوبی محسوب میشه.یا اگه دقیقتر بگم نوت هشت و یکی از گوشی های سری A.

    2
    12
  6. از همه لحاظ میان رده بهتره . پرچمدار دیروز دیگه اپدیت نمیشه و انگار گوشی منسوخ شده رو داری

    16
    7
  7. میان رده های امروز . دیگه تفاوت چشم گیری میان پرچمدارها و میان رده ها نیست . پرچمدارها فقط گران هستند و دیگر هیچ

    16
    9

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH