آیا گربه‌ها می‌توانند ویروس کرونا بگیرند و آن را به ما منتقل کنند؟!

همانطور که می‌دانید حیوانات و انسان‌ها دارای بیماری‌های مشترک زیادی هستند. اما حالا با شیوع ویروس کرونا (کووید۱۹) این نگرانی وجود دارد که مبادا این ویروس از طریق سایر حیوانات هم به انسان منتقل شود. این در حالی است که اخیرا تست کرونای یکی از ببرهای باغ‌وحش Bronx Zoo مثبت اعلام شده بود.

به‌تازگی سه اپیدمیولوژیست دامپزشکی، به سوالاتی درباره تاثیر بیماری کووید۱۹ روی گربه‌ها و سگ‌های خانگی جواب داده‌اند که در ادامه آن را می‌خوانید.

آیا گربه من می‌تواند ویروس کرونا بگیرد؟

وقتی درباره یک ویروس صحبت می‌کنیم، اصطلاح «گرفتن ویروس» بسیار مبهم است. سوال دقیق‌تر می‌تواند این باشد که آیا گربه من ممکن است به ویروس کرونا آلوده شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. هم در دنیا واقعی و هم در مطالعات آزمایشگاهی شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند گربه‌ها و سگ‌ها می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند.

در هنگ‌کنگ، دانشمندان برای دانستن این موضوع مطالعه‌ای را روی ۱۷ سگ و ۸ گربه انجام دادند و این حیوانات را در مکان مشترکی با بیماران مبتلا به کووید۱۹ قرار دادند. آن‌ها بعد از مدتی ردپای ویروس را در دو سگ پیدا کردند؛ هرچند که هیچ‌کدام‌شان مریض نشده بودند. ضمنا هیچ‌کدام از ۸ گربه تست‌شده، آلوده یا بیمار نشده بودند.

با این‌حال، گزارش دیگری از هنگ‌کنگ درباره یک گربه آلوده‌شده وجود دارد. در بلژیک هم مورد دیگری از یک گربه مبتلا به کووید۱۹ گزارش شده است. برخلاف مورد هنگ‌کنگ، صاحب این گربه به ویروس کرونا آلوده بود و خود گربه هم دچار علایم تنفسی و همچنین تهوع و استفراغ شده بود.

مطالعه آخر، مربوط به شهر ووهان می‌شود؛ جایی که محققان ۱۰۲ گربه را مورد آزمایش قرار دادند و نتیجه تست ۱۵ گربه مثبت شد. تیم تحقیق در مقاله خود نوشته‌اند که ویروس کرونا جمعیت گربه‌ها را در ووهان آلوده کرده است و احتمال رخ دادن این اتفاق در سایر مناطق هم وجود دارد.

این مطالعه، گربه‌های متعلق به افراد مبتلا به کووید۱۹ و بیمارستان‌های دامپزشکی و همچنین تعدادی گربه‌ ولگرد را تست کرده بود. سه تا از گربه‌های آلوده‌شده، متعلق به افراد مبتلا به کووید۱۹ بودند که می‌تواند علت آلوده‌شدن‌شان‌ را توضیح دهد. اما در مورد ۱۲ گربه دیگر معلوم نبود که چگونه مبتلا شده‌اند.

آیا گربه من می‌تواند ویروس را به سایر حیوانات منتقل کند؟

اگر گربه‌ها و سگ‌ها بتوانند ویروس کرونا را انتقال دهند، سازمان‌های بهداشتی حتما نیاز به این خواهند داشت که آن‌ها را در برنامه‌های خود برای کنترل شیوع بیماری لحاظ کنند. بنابراین بسیار مهم است که ما بدانیم ویروس کرونا چگونه می‌تواند بین گربه‌ها منتشر شود و آیا آن‌ها می‌توانند ویروس را به سایر حیوانات منتقل کنند؟ به‌تازگی گروهی از محققان چینی مطالعه‌ای را برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها انجام داده‌ند.

آن‌ها برای این منظور، تعدادی سگ و گربه را عمدا در معرض دوز زیادی از ویروس کرونا قرار دادند. سپس تعدادی از این حیوانات آلوده‌شده را در کنار حیوانات آلوده‌نشده قرار دادند تا ببینید آیا حیوانی که در معرض ویروس قرار گرفته‌، می‌تواند آن را به حیوانات سالم منتقل کند.

محققان متوجه شدند که بچه‌گربه‌ها و گربه‌های بالغ، در صورتی که در معرض دوز بالایی از ویروس قرار بگیرند، می‌توانند به آن آلوده شوند. هر پنج بچه‌گربه‌ای که در معرض ویروس قرار گرفته بودند، بیمار شدند و دو تای آن‌ها مردند. اما همه گربه‌های بالغ توانستند بدون اینکه به‌طور جدی مریض شوند، با ویروس مبارزه کنند.

تیم تحقیق همچنین متوجه شد که گربه‌ها می‌توانند ویروس را به سایر گربه‌ها منتقل کنند. بعد از یک هفته، نتیجه تست یک‌سوم گربه‌های آلوده‌نشده‌ای که در کنار گربه‌های آلوده قرار داشتند مثبت شد.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که ویروس کرونا می‌تواند در گربه‌ها تکثیر شود و آن‌ها را بیمار کند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که گربه‌ها می‌توانند ویروس را از طریق هوا به سایر گربه‌ها منتقل کنند. اما در مورد سگ‌ها، محققان متوجه شدند که آن‌ها در مقابل ویروس کرونا بسیار مقاوم‌تر هستند و قادر به انتقال آن به سایر حیوانات نیستند.

این مطالعه اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار ما قرار می‌دهد، اما باید توجه داشت که شرایط انجام تست‌ها بسیار غیرطبیعی بود. در حال‌حاضر هیچ مطالعه‌ای که درباره انتقال ویروس کرونا بین سگ‌ها و گربه‌ها در دنیای واقعی انجام شده باشد وجود ندارد و هنوز معلوم نیست که آیا انتقال طبیعی در بین آن‌ها اتفاق می‌افتد یا نه.

همچنین مطالعه فوق گرچه نشان می‌دهد که سگ‌ها و گربه‌ها کاملا در برابر ویروس کرونا ایمن نیستند، اما نبود پاندمی در بین حیوانات خانگی حاکی از آن است که این حیوانات نسبت به انسان‌ها در برابر ویروس کرونا مقاوم‌تر هستند.

آیا ممکن است از گربه‌ام ویروس کرونا بگیرم؟

هرچند ما نمی‌توانیم بگوییم که امکان گرفتن ویروس کرونا از گربه یا سگ وجود ندارد، اما مطالعه فوق نشان می‌دهد که احتمال آن بسیار کم است. تاکنون هیچ گزارشی درباره افرادی که ویروس را از حیوانات گرفته باشند وجود ندارد.

سازمان بهداشت جهانی در این‌باره می‌گوید: براساس شواهد کنونی، انتقال انسان به انسان، اصلی راه شیوع پاندمی کووید۱۹ است؛ اما برای دانستن اینکه آیا سگ‌ها و گربه‌ها می‌توانند آن را به ما انتقال دهند، نیاز به شواهد بیشتری است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نیز گفته است که هیچ مدرکی دال بر اینکه گربه‌ها بتوانند کووید۱۹ را به انسان‌ها منتقل کنند وجود ندارد.

بنابراین در مجموع می‌توانیم بگوییم که هرچند گربه شما می‌تواند به ویروس کرونا آلوده شود، اما احتمال اینکه بتواند ویروس را به شما منتقل کند بسیار کم است. درواقع، اگر گربه شما آلوده شده باشد، احتمال اینکه آن را از شما گرفته باشد بیشتر است.

آیا لازم است گربه‌ام را در خانه نگه دارم یا رفتار سگ‌ام را تغییر دهم؟

هرچند احتمال اینکه گربه شما ویروس کرونا را از سایر حیوانات بگیرد کم است، اما اگر سگ یا گربه‌تان را به بیرون می‌برید، سعی کنید آن‌ها را از سایر انسان‌ها و حیوانات دور نگه دارید.

اگر سگی به شما نزدیک می‌شود، لازم نیست که از بابت گرفتن ویروس از آن بترسید. با این‌حال، سعی کنید از دست زدن به قلاده سگ‌ها اجتناب کنید، چراکه احتمالا افرادی دیگری آن را لمس کردند و احتمال آلوده بودن آن وجود دارد.

همچنین اگر مبتلا به کووید۱۹ هستید، CDC توصیه کرده است که خودتان را از حیوانات خانگی‌تان دور نگه دارید و مراقبت از آن‌ها را به فرد دیگری بسپارید. اگر امکان این کار وجود ندارد، به شستن مرتب دستان‌تان ادامه دهید و از تماس حیوانات اجتناب کنید.

ضمنا اگر حیوان خانگی شما نیاز به مراقبت‌های دامپزشکی دارد، حتما در صورتی که مبتلا به کووید۱۹ هستید موضوع را به اطلاع دامپزشک برسایند. گفتن این اطلاعات، به دامپزشک اجازه خواهد داد تا احتیاط‌های لازم را اتخاذ کند.

مطالعات درباره گربه‌ها و ویروس کرونا همچنان در حال انجام است و براساس آنچه که تا الان مشخص شده است، نگرانی کمی درباره احتمال ابتلای گربه‌ها و سگ‌ها به ویروس کرونا وجود دارد. البته آن‌ها در موارد نادری می‌توانند به ویروس آلوده شوند، اما احتمال اینکه مریض شوند یا ویروس را به شما یا سایر حیوانات انتقال دهند بسیار کم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH