پرتاب ماهواره استارلینک

شروع فعالیت سرویس اینترنتی استارلینک (Starlink) از سه ماه آینده

به گفته ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس (SpaceX)، نسخه بتا استارلینک می‌تواند از سه ماه آینده فعالیت خود را آغاز کند. او در توییتی اشاره کرد سه ماه اول این سرویس، خصوصی خواهد بود و پس از آن، یعنی از شش ماه آینده، اینترنت آن در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. همچنین نسخه اولیه این سرویس تنها در عرض‌های جغرافیایی بالا از جمله آمریکا و کانادا ارایه خواهد شد.

ایلان ماسک به توضیحات بیشتر در مورد سرویس بتای خصوصی نپرداخت، اما بسیاری بر این باورند که او شیوه ارایه آپدیت نرم افزاری ماشین‌های تسلا را برای استارلینک پیش می‌گیرد و نسخه‌های اولیه آن، قبل از عرضه برای عموم مردم، ویژه کارمندان شرکت تسلا و خانواده هایشان خواهد بود.

اگر در این سه ماه، سرویس‌های اینترنت این شرکت بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، نسخه عمومی آن در مناطق خاصی در دسترس قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه پشتوانه این سرویس، تکنولوژی کاملا مدرن و نوپایی است، وجود باگ‌ها و مشکلات فراوان دور از ذهن نیست. جزئیات خبری نسخه بتا چندی پس از آخرین پرتاب شرکت اسپیس ایکس منتشر شد، در این پرتاب، راکت فالکون 9 توانست شصت ماهواره استارلینک را با موفقیت از مرکز فضایی کندی در فلوریدا، به مدار زمین برساند.

پس از این پرتاب، مجموع ماهواره‌های فعال استارلینک در مدار زمین به 420 عدد رسید، پیش‌تر اسپیس ایکس اعلام کرده بود برای ایجاد شبکه اینترنتی پایدار به 400 ماهواره فعال احتیاج دارد. البته این به معنای توقف پرتاب‌های بیشتر نخواهد بود، چرا که این شرکت برنامه‌ای برای ارسال 60 ماهواره دیگر در اوایل ماه مه دارد. در مجموع، 720 ماهواره نیاز است تا پوشش جهانی مناسب برای عرضه اینترنت ایجاد شود.

اگر چه این پروژه توسط بسیاری، انقلابی در شیوه ارایه اینترنت عنوان شده، موجی از مخالفین ستاره شناس را نیز به همراه داشته است. هنگامی که ماهواره‌های استارلینک (بخصوص هنگام پرتاب) در مدار قرار می‌گیرند، مانند آینه عمل می‌کنند و در نتیجه دید فضایی ستاره‌شناسان محدود می‌شود. البته اسپیس ایکس اعلام کرده است ورژن جدید ماهواره‌های این شرکت حاوی ساز و کاری هستند که از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

تصویر ثبت شده از قرار گرفتن 60 ماهواره استارلینک در مدار زمین:

 60 ماهواره استارلینک

پروژه‌هایی همچون استارلینک باید بسیار بیشتر از ماهواره‌های معمولی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا شیوه عملکرد آنها بصورت مجموعه‌ای‌ است و هر عضو این مجموعه با دیگری در حال تعامل است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH