هر آن چیزی که باید درباره وارن بافت بدانیم

در طول تاریخ بشریت همواره شاهد ظهور اسطوره‌هایی تکرارنشدنی در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و البته اقتصادی بوده‌ایم. مطالعه سرگذشت این افراد و مسیر پر فراز و نشیب زندگی آن‌ها در مسیر دستیابی به موفقیت‌های بزرگ یقینا خالی از لطف نخواهد بود. هنگام مطالعه پیرامون بزرگترین تجار و نوابغ سرمایه‌گذاری در جهان بی‌تردید به نام وارن بافت برخواهید خورد. وی با کسب ثروت خالص 88.9 میلیارد دلاری تا دسامبر سال 2019 چهارمین ثروتمند بزرگ در جهان به‌شمار می‌رفت.

وارن بافت در روز 30 آگوست سال 1930 در شهر اوماها آمریکا دیده به جهان گشود. پدرش هاوارد بافت نیز تاجر و سیاست‌مداری بزرگ بود. وی دوره تحصیلی دبستان و راهنمایی را در زادگاه خود به اتمام رساند و در سال 1947 از دبیرستان ودرو ویلسون فارغ‌التحصیل شد. هوش مالی وارن بافت از همان دوران کودکی کاملا مشهود بود و وی در سن 11 سالگی برای نخستین بار اقدام به خریداری 3 سهم از شرکت Cities Service با ارزش 111 دلار نمود. در آن دوران وی از طریق دست‌فروشی خانه به خانه و فروش مجلات هفتگی یا خوراکی‌هایی نظیر آدامس و نوشابه کسب درآمد می‌کرد. وارن تجصیلات دانشگاهی خود را در رشته مدیریت دانشگاه پنسیلوانیا آغاز کرد. وی پس از 2 سال به دانشگاه نبراسکا منتقل شد و تحصیلات خود را در همان‌جا به پایان رساند. سپس در سال 1951 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد دریافت کرد.

وی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی به تجارت در وال استریت مشغول شد. پس مدتی برای فعالیت بدون دستمزد در شرکت گراهام نیومن داوطلب شد؛ اما درخواست وی مورد پذیرش قرار نگرفت. با این‌حال وارن بافت هرگز ناامید نشد و پس از سال‌ها فعالیت در شرکت کارگزاری پدر خود نهایتا به‌عنوان تحلیل‌گر مالی در شرکت گراهام استخدام شد. به‌دنبال تعطیلی این شرکت در سال 1954، وارن بافت ناچارا به زادگاه خود بازگشت و با تکیه بر دانش خود اقدام به تاسیس شرکت مشارکت بافت نمود. موفقیت‌های مالی آقای بافت موجب تاسیس شرکت‌های متعدد توسط وی شد که از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت نساجی برکشایر هاتاوی اشاره کرد. در سال 1969 وارن بافت علیرغم موفقیت چشمگیر نخستین شرکت تاسیس شده توسط خود، آن‌را منحل کرد و تمام تمرکز خود را روی توسعه برکشایر هاتاوی متمرکز نمود. در ادامه وی تولید محصولات نساجی در شرکت خود را متوقف کرد و با خریداری سهام شرکت بیمه GEICO، نشریه واشنگتن پست و شرکت نفتی اکسون اقدام به افزایش سرمایه‌های شرکت نمود.

وارن بافت در کنار فعالیت‌های تجاری گسترده به اقدامات خیرخواهانه نیز توجه ویژه‌ای داشت و در سال 2006 حدودا 85 درصد از ثروت خود را به بنیاد خیریه گیتس اهدا کرد. در سال 2012 آقای بافت به سرطان پروستات مبتلا شد؛ با این‌حال حتی این مشکل نیز بر فعالیت‌های اقتصادی وی تاثیر منفی نداشت و او همچنان در فهرست ثروتمندترین شخصیت‌های نشریه فوربس باقی ماند. بر اساس برآوردهای انجام شده در آوریل سال 2020، ثروت خالص وی معادل 70.5 میلیارد دلار است. اکنون وی به‌عنوان یکی از سهام‌داران بزرگ در شرکت‌هایی نظیر اپل، جنرال‌الکتریک، گلدمن ساکس، کوکاکولا، پپسی، American Express، IBM و Banks of America شناخته می‌شود. در ادامه به بیان چند واقعیت جالب در خصوص وارن بافت می‌پردازیم:

  • ثروت وارن بافت تا سن 16 سالگی به 53 هزار دلار رسید. وی با دست‌فروشی روزنامه صبحگاهی واشنگتن پست در دوران نوجوانی موفق به کسب ماهیانه 175 دلار درآمد شد؛ رقمی که حتی از حقوق برخی معلمان آن دوره نیز بیش‌تر بود.
  • عادات غذایی وی مشابه یک کودک 6 ساله بوده و به خوردن بستنی و کوکاکولا علاقه فراوانی دارد.
  • وی از سال 1958 تا به امروز محل سکونت خود را تغییر نداده است.
  • پدرخوانده وارن بافت همواره وی را سرزنش می‌کرد و فعالیت‌هایش را محکوم به شکست می‌دانست.
  • مردم برای صرف وعده ناهار همراه با وارن بافت حاضر به پرداخت مبالغ هنگفتی بالغ بر 4.5 میلیون دلار هستند!
  • حدودا 94 درصد از ثروت وارن بافت پس از سن 60 سالگی به‌دست آمده است.
  • آقای بافت تقریبا 80 درصد زمان روز را صرف مطالعه می‌کند.
  • تا پیش از سال 2020 آقای بافت از یک گوشی تاشوی ساده نوکیا استفاده می‌کرد و در سال 2020 تیم کوک؛ مدیرعامل اپل یک گوشی آی‌فون 11 را به وی اهدا کرد.
  • آقای بافت به ارسال ایمیل علاقه‌ای ندارد و در توئیتر نیز هیچ شخصی را فالو نمی‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH