آیفون SE (2020)

بررسی اولیه آیفون SE (2020) اپل؛ تقابل خوبی‌ها و بدی‌ها در قالب قدرت و ضعف

شرکت اپل از آیفون SE (2020) به عنوان یک تلفن میان‌رده برای بازار تلفن‌های هوشمند رونمایی کرده است. هدف این شرکت از معرفی تلفن جدید خود، جذب کردن مشتریانی است که قصد خرید یک آیفون جدید و ارزان‌قیمت را دارند تا وارد دنیای اپلی‌ها شوند. این تلفن با قیمت 399 دلار به بازار عرضه شده است. به عبارتی دیگر، شما می‌توانید جدیدترین آیفون اپل را با قیمتی بسیار مناسب خریداری کرده و از کیفیت بالای آن لذت ببرید. وب‌سایت ما در جدیدترین بررسی خود به سراغ آیفون SE (2020) رفته تا مزایا و معایب آن را مطرح کند.

آیفون SE (2020)

معرفی کوتاه

طراحی این تلفن برای افرادی که قبلا از هندست‌های آیفون استفاده کرده‌اند، بسیار آشنا است. این گوشی از یک صفحه‌نمایش 4.7 اینچی استفاده می‌کند که حاشیه‌های ضخیمی در بالا و پایین آن دیده می‌شوند. هم‌چنین، یک سنسور اثرانگشت موسوم به Touch ID در قسمت پایین نمایشگر تعبیه شده است.

طراحی ظاهری تلفن جدید اپل همانند آیفون 8 بوده، اما سخت‌افزار آن به‌روز و جدید است. درون بدنه گوشی تراشه پرچمدار A13 بایونیک قرار دارد که در تلفن‌های سری آیفون 11 مورد استفاده قرار گرفته است.

آیفون SE (2020)

این تراشه عملکرد دوربین دستگاه را نیز بهبود بخشیده است. البته، سنسور دوربین آیفون جدید از همان آیفون 8 به ارث رسیده و اپل از یک سنسور در مجموعه دوربین آیفون SE (2020) بهره گرفته است.

تصاویر ثبت شده توسط این دوربین از شفافیت و کیفیت بالایی برخوردارند که باعث خشنود شدن کاربران آن می‌شود. هرچند، کیفیت دوربین به اندازه مدل آیفون 11 پرو مکس نیست.

طراحی و نمایشگر

همانطور که در متن بالا اشاره کردیم، طراحی بدنه و صفحه‌نمایش این گوشی همانند مدل آیفون 8 بوده که در سال 2017 معرفی شده است. فرم‌فاکتور و سخت‌افزار موجود در این تلفن، هزینه تولید را برای اپل کاهش می‌دهد. چرا که هیچ بدنه یا نمایشگر جدیدی در این گوشی وجود ندارد تا کوپرتینو‌نشین‌ها مجبور به راه‌اندازی یک خط تولید جدید نباشند.

طی سه سال گذشته ما با طراحی تلفن‌های قدیمی اپل خداحافظی کرده بودیم، اما اپل با معرفی آیفون SE (2020) ما را به سه سال قبل برگرداند. تلفن‌های جدید اپل به دلیل استفاده از آلومینیوم با کیفیت نسبت به مدل‌های قبلی سنگین‌تر هستند. بنابراین، بازگشت به طراحی آیفون 8 باعث می‌شود که ما احساس کنیم با یک تلفن سبک رو‌به‌رو هستیم.

آیفون SE (2020)

در واقع، اولین مورد مثبت درباره میان‌رده جدید اپل وزن آن بوده که نسبت به مدل‌های جدید کاهش یافته است. شاید طراحی این تلفن برای بسیاری از کاربران که مایل به استفاده از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید نیستند، مناسب باشد.

برخی دیگر از افراد معتقدند که اگر اپل از همان طراحی نسل اول آیفون SE و صفحه‌نمایش کوچک 4 اینچی در این گوشی استفاده می‌کرد، باز هم می‌توانست فروش خوبی را تجربه کند. اما اپل ترجیح داد که اندازه نمایشگر را کمی افزایش داده و به 4.7 اینچ برساند تا پاسخگوی نیاز‌های امروزی کاربران باشد.

یکی از نکات طراحی این گوشی، حذف شدن جک 3.5 میلی‌متری هدفون است که اعتراض برخی از افراد را به دنبال خواهد داشت. البته، با توجه به این که اکثر تلفن‌ها ارزان چند سال اخیر از این پورت استفاده می‌کنند، اپل می‌توانست با قرار دادن این پورت در تلفن جدید خود باعث خوشحالی کاربران شود.

آیفون SE (2020)

شاید شما و سایر کاربران با عدم وجود این جک سازگار شده و عطای آن را به لقایش بخشیده باشید، اما به هرحال، امروزه با وجود هدفون‌های بی‌سیم با کیفیت شاید دیگر نیازی به استفاده از این جک نباشد. اما این ضعف برای کاربران قدیمی یک مشکل حاد به حساب می‌آید! هدفون موجود در جعبه آیفون SE (2020) توسط یک کانکتور به پورت لایتنینگ تلفن متصل می‌شود.

آیفون SE (2020)

صفحه‌نمایش موجود در این گوشی را نمی‌توان یک پنل عالی توصیف کرد، اما از کیفیت بالایی برخوردار است. به عبارتی ساده‌تر، با خرید یک تلفن ارزان نمی‌توان انتظار داشت که از یک پنل OLED با کیفیت برخوردار شد. همین مسئله درباره رزولوشن صفحه‌نمایش نیز صدق می‌کند، شاید رزولوشن این پنل در سطح بالایی نباشد، اما هیچ نکته منفی درباره آن وجود ندارد.

تنها مورد جدیدی که در این پنل پیدا کردیم، نور صفحه‌نمایش است. به نظر می‌رسد که این مورد نسبت به مدل آیفون 8 بهبود یافته و نور بیشتری در تنظیمات پیش‌فرض پنل مشاهده می‌شود. البته، این موضوع عمر باتری دستگاه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

تراشه A13 بایونیک؛ قلب یک پرچمدار درون کالبد یک میان‌رده

ما در هنگام کار با آیفون SE (2020) با هیچ مشکل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مواجه نشدیم. این موضوع را هم مدیون تراشه A13 بایونیک اپل هستیم که سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها، جابه‌جایی بین نرم‌افزار‌ها، ویرایش تصاویر و ویدیو‌ها را افزایش داده است. هم‌چنین، عملکرد دوربین هم به لطف قدرت محاسباتی به‌روز شده تراشه جدید با بهبود چشمگیری روبه‌رو شده است.

آیفون SE (2020)

به نظر می‌رسد که اپل ضمن کاهش هزینه‌های تولید و فروش این تلفن، عملکرد کلی دستگاه را ارتقا داده و تمرکز زیادی برروی آن کرده است. به جرئت می‌توان گفت که عملکرد میان‌رده 2020 اپل با مدل آیفون 11 پرو مکس برابری می‌کند. ما این مورد را در هنگام اکسپورت کردن یک ویدیو در اپ iMovie متوجه شدیم. در واقع، زمان انجام این کار برای فشرده‌سازی یک ویدیوی فول اچ‌دی به چهار دقیقه و نیم رسید که تقریبا همانند پرچمدار 2020 اپل است. ما همین تست را بین آیفون SE جدید و آیفون 8 پلاس انجام دادیم که آیفون SE (2020) نسبت به مدل قدیمی‌تر کمی سریع‌تر عمل کرد.

به علاوه، آیفون جدید اپل در هنگام اجرای بازی‌های سنگین هم عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشت و ما هیچ ضعفی در عملکرد آن مشاهده نکردیم. نتایج بنچمارک این گوشی با مدل‌های جدید آیفون، اختلاف بسیار کمی دارد و در نهایت، این کاربران هستند که نیاز‌های خود را بین تلفن‌های متنوع جستجو می‌کنند.

دوربین

با توجه به این که اپل در این گوشی از سخت‌افزار قدیمی برای بخش دوربین استفاده کرده است، اما عملکرد کلی آن خوب بوده و باعث ناامیدی ما نشد. این دوربین برای استفاده روزمره بسیار مناسب است و اپل نیز با کمک گرفتن از تراشه A13 بایونیک و پردازش تصاویر، دید ما را نسبت به دوربین قدیمی تلفن جدیدش تغییر داد.

آیفون SE (2020)

کیفیت دوربین این دستگاه تقریبا با آیفون 11 پرو مکس برابر است. البته، در برخی از موارد که نیازمند سخت‌افزار قدرتمندی هستیم، آیفون SE جدید در آن بخش ضعیف‌تر عمل می‌کند.

ما هنوز نمی‌دانیم که دوربین این گوشی از چه سنسوری استفاده می‌کند، اما می‌دانیم که یک دوربین 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 در آن تعبیه شده است. بعید به نظر می‌رسد که سخت‌افزار دوربین به‌روز شده باشد، اما تراشه A13 بایونیک با استفاده از فناوری پردازش سیگنال تصویر بار بزرگی را بر دوش می‌کشد تا تصاویری با کیفیت بالا را شاهد باشیم.

در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین آیفون SE (2020) را مشاهده کنید تا قضاوت درستی از آن داشته باشید.

باتری

اپل ظرفیت باتری تلفن جدید خود را اعلام نکرده است. اما با توجه به این که با سخت‌افزار آیفون 8 روبه‌رو هستیم، احتمال می‌رود که این باتری با ظرفیت 1821 میلی‌آمپر در بدنه آیفون SE (2020) تعبیه شده باشد.

اگر این مورد را مبنای کار خود قرار دهیم، نمی‌توان امیدوار بود که باتری تلفن جدید اپل توانایی تامین انرژی دستگاه را تا یک روز کامل داشته باشد، چرا که این مسئله درباره آیفون 8 نیز رخ داده و کاربرانی با مصرف بالا همیشه باید یک شارژر در کنار خود داشته باشند. شاید این باتری در طول یک روز پاسخگوی نیاز‌های عادی کاربران باشد، اما بعید است که نیازهای کاربران پرمصرف را تامین کند.

باتری آیفون SE (2020) از لحاظ تئوری یک باتری بسیار مناسب به حساب می‌آید، زیرا از یک موتور کارآمد کم‌مصرف در قلب خود بهره می‌گیرد. هم‌چنین، سیستم‌عامل iOS 13.4 مدیریت بسیار خوبی در مصرف انرژی دارد.

آیفون SE (2020)

اپل ادعا می‌کند که دوام باتری میان‌رده جدیدش با آیفون 8 برابر بوده و عمر آن (در استفاده معمولی) فقط بین دو تا چهار ساعت کم‌تر از آیفون 11 است.

اما این باتری در تست‌های عملی به خوبی آیفون XR و آیفون 11 نبود و ما مجبور شدیم که در غروب یک روز بهاری از شارژر آن استفاده کرده و خود را مشغول کارهای عقب مانده خود کنیم.

نتیجه‌گیری

ما در پایان این مطلب از چندین “اگر” برای خرید یا عدم خرید آیفون SE جدید کمک گرفته‌ایم تا راهنمایی آسان‌تری را برای مشاوره خرید ارایه دهیم.

دلایل خرید

اگر شما به دنبال خرید یک آیفون ارزان هستید، هندست جدید اپل برای شما مناسب خواهد بود. البته، نباید انتظار داشته باشید که تلفنی با تراز آیفون 11 را صاحب شده‌اید.

اگر قصد دارید که از یک تلفن هوشمند برای بیش از چهار سال استفاده کنید، آیفون جدید اپل را به عنوان اولین گزینه خرید خود در نظر بگیرید.

اگر به دنبال یک تلفن سبک و خوش‌دست هستید، آیفون SE جدید برای شما طراحی شده است تا استفاده راحت‌تری از آن داشته باشید و آن را در میان انگشتان خود قرار دهید.

دلایل عدم خرید

اگر قصد خرید یک تلفن هوشمند با دوربین قدرتمند را دارید، آیفون SE جدید را از لیست خود خط بزنید. همانطور که در بالا اشاره کردیم، دوربین این دستگاه عملکرد بسیار عالی نداشته و فقط برای کاربرانی با مصارف عادی مناسب است.

اگر از به همراه داشتن شارژر تلفن قدیمی خود در کیف خود خسته شده‌اید، اپل توانایی حل این مشکل را نداشته و آیفون SE در بخش باتری، نتایج قابل قبولی را کسب نکرد.

اگر فیلمباز هستید و تمایل دارید که فیلم‌هایی با کیفیت بالا را در تلفن خود ببینید، آیفون SE (2020) برای این کار ساخته نشده و رزولوشن پایین نمایشگر آن شما را ناامید می‌کند. هرچند، ما در بررسی‌های خود عملکرد خوبی را از بلندگوی آن در هنگام پخش فیلم شاهد بودیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH