Inspiron 7000

بررسی اولیه نوت‌بوک Inspiron 15 7000 شرکت Dell؛ ارتقاپذیرترین لپ‌تاپ میان‌رده بازار

شرکت Dell حدود یک سال پیش از نسل جدید لپ‌تاپ Inspiron 7000 با نمایشگر 15 اینچی رونمایی کرده بود. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این نوت‌بوک، ارتقاپذیری اکثر قطعات آن است که کم‌تر شرکتی از این نوع لپ‌تاپ‌ها پرده‌برداری می‌کند. همه ما می‌دانیم که اکثر لپ‌تاپ‌های امروزی قابلیت ارتقاپذیری زیادی نداشته و در صورت خرید آن‌ها مجبور به سازش هستید.

اما استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد و لپ‌تاپ Inspiron 7000 شرکت Dell یکی از آن‌ها به حساب می‌آید. Dell در این دستگاه به جای لحیم‌کاری قطعات سخت‌افزاری از ماژول‌های قابل جدا شدن استفاده کرده است. به عنوان مثال، اسلات‌های حافظه رم در این نوت‌بوک به صورت خیلی آسان قابل دسترس هستند. حتی در این لپ‌تاپ می‌توان از یک SSD ثانویه با پورت PCIe M.2 و یک درایو 2.5 اینچی حافظه استفاده کرد.

ما این لپ‌تاپ را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا مشاوره مناسبی را برای خرید یا عدم خرید آن به شما ارایه دهیم. دستگاه مورد بررسی ما مدل 7591 بوده که کمی قدرتمندتر از سایر مدل‌های سری Inspiron 7000 است. این مدل از پردازنده Core i7-9750H شرکت اینتل و کارت گرافیک GTX 1050 به همراه یک رم 8 گیگابایتی استفاده می‌کند. ظرفیت SSD آن نیز 512 گیگابایت است.

قطعات قابل ارتقا

لپ‌تاپ جدید Dell به عنوان یک دستگاه میان‌رده در بازار شلوغ نوت‌بوک‌ها حاضر شده است، اما این موضوع بدان معنا نیست که با یک دستگاه معمولی روبه‌رو هستیم. مدل مورد بررسی ما از جنس آلومینیوم بوده و این مسئله نسبت به مدل 7590 که از آلیاژ منیزیم ساخته شده، یک پیشرفت خوب محسوب می‌شود.

جنس این مدل باعث می‌شود که در هنگام باز کردن دستگاه و تغییر یا تعمیر قطعات با مشکلات مقاومتی مواجه نشویم. کافیست که لپ‌تاپ را برگردانید تا فضای زیرین آن پیچ‌های فیلیپس استاندارد را مشاهده کنید. برای باز کردن این پیچ‌ها نیازی به استفاده از پیچ‌ گوشتی‌های ستاره‌ای نخواهید داشت و یک پیچ گوشتی ساده چهارسو شما را کمک می‌کند. پس از باز کردن پیچ‌ها و جدا کردن قاب زیرین به تمامی قطعات لپ‌تاپ دسترسی خواهید داشت؛ به همین سادگی!

در این بخش دو اسلات برای حافظه رم، یک اسلات ثانویه PCIe M.2 برای حافظه SSD و یک فضای خالی کوچک 2.5 اینچی برای تعبیه درایو سوم پیدا می‌کنید. می‌توانید برای ارتقا سرعت Inspiron 7000 یک رم دیگر برروی آن نصب کرده تا عملکرد کلی دستگاه با وجود حالت دو کاناله رم بهبود پیدا کند.

هم‌چنین، کاربران می‌توانند یک SSD دیگر به آن اضافه کنند تا از آن برای پیکربندی RAID 0 و RAID 1 کمک بگیرند. این موضوع باعث عملکرد بهتر دستگاه و افزایش ظرفیت حافظه داخلی می‌شود. در صورت نیاز بیشتر به فضای ذخیره‌سازی، می‌توانید یک درایو 2.5 اینچی را نیز به لپ‌تاپ اضافه کنید.

نوت‌بوک Inspiron 7000 تنها لپ‌تاپی در کلاس خود به حساب می‌آید که به شما امکان اضافه کردن دو درایو اضافی حافظه را می‌دهد. با توجه به این حجم از ارتقاپذیری لپ‌تاپ شرکت Dell، دستگاه مورد بحث ما بیش از حد بزرگ و سنگین نبوده و وزن آن 1.8 کیلوگرم است. به عنوان یک مقایسه ساده، این لپ‌تاپ سبک‌تر از نوت‌بوک XPS 15 و سنگین‌تر از نسل دوم ThinkPad لنوو است. ضخامت آن نیز به 1.98 سانتی‌متر رسیده که کمی ضخیم‌تر از لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت ارتقاپذیر است.

عملکرد

همانطور که انتظار می‌رفت، عملکرد این نوت‌بوک قبل از اضافه کردن ماژول 8 گیگابایتی اضافه برروی آن ناامید کننده بود. برای نمونه، این لپ‌تاپ با کسب 1071 امتیاز در بخش تک هسته‌ای و 3864 امتیاز در تست چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ یک دستگاه معمولی به حساب می‌آمد. اما پس از اضافه کردن ماژول رم به آن، امتیاز گیک‌بنچ در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب به 1124 و 4695 افزایش پیدا کرد. به عنوان یک مقایسه ساده، نوت‌بوک Lenovo Yoga C940 با همین پردازنده و رم دوکاناله 1106 و 5117 امتیاز در گیک‌بنچ کسب کرد.

البته، نتایج بنچمارک یک دستگاه را نمی‌توان معیاری مطمئن و کامل برای عملکرد آن دانست. به همین دلیل ما این لپ‌تاپ را در آزمایشگاه خود بررسی کردیم. ما در یکی از آزمایش‌های خود یک ویدیو با حجم 420 مگابایت را به کدینگ H.265 تبدیل (فشرده‌سازی) کردیم. این عمل قبل از اضافه کردن حافظه رم تا 3 دقیقه به طول انجامید، اما پس از اضافه کردن رم، این زمان به دو دقیقه و 50 ثانیه کاهش یافت.

به عبارتی دیگر، اضافه کردن یک ماژول رم و دو کاناله شدن حالت آن بهبود 12 درصدی عملکرد نوت‌بوک را در تست‌های گیک‌بنچ به همراه داشت. اما این مقدار بهبود در تست‌های عملی فقط به 6 درصد رسید.

در بخش عملکرد حافظه SSD نیز با وجود اضافه کردن یک رم ثانویه هیچ تغییری در عملکرد آن حاصل نشد. Dell در این نوت‌بوک از SSD شرکت Western Digital استفاده کرده که عملکرد متوسطی را خود نشان می‌دهد.

اما شما می‌توانید با افزودن یک SSD دیگر و پیکربندی RAID 0 سرعت دستگاه خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید تا از نوت‌بوک پریمیوم خود لذت ببرید.

طراحی و نمایشگر

طراحی صفحه‌کلید این دستگاه بسیار مناسب بوده و هیچ احساس خستگی در هنگام تایپ کردن با آن نخواهید داشت. این کیبورد برای تایپ سریع نیز مناسب است و هیچ خطایی در طراحی آن وجود ندارد.

تاچ‌پد Inspiron 7000 نیز کمی بزرگ‌تر از اندازه استاندارد است، اما هیچ ضعفی در آن مشاهده نشده و بزرگ بودن آن باعث گردش بیشتر موس در منوها می‌شود. حرکات مالتی‌تاچ در ویندوز 10 نیز ما را شگفت‌زده و استفاده از آن را لذت‌بخش می‌کنند.

این لپ‌تاپ 15 اینچی از یک پنل فول اچ‌دی استفاده می‌کند، هرچند ما ترجیح می‌دادیم که Dell درون این پنل بزرگ از یک نمایشگر 1440p یا 4K استفاده کند. به هر حال، این شما برای استفاده روزمره از این پنل با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. روشنایی آن به 323 نیت می‌رسد، اما کنتراست آن 820:1 است. ما انتظار داشتیم که کنتراست پنل Inspiron 7000 به 1000:1 برسد.

میانگین محدوده رنگی این پنل در فضای رنگی AdobeRGB به 74 درصد و در فضای sRGB به 98 درصد می‌رسد، اما مقدار دقت رنگ آن 4.52 بود که ما را ناامید کرد. مقدار دقت رنگ باید در بهترین حالت به 1.0 و پایین‌تر از آن برسد. به عنوان نتیجه‌گیری این بخش می‌توان گفت که برای ویرایش دقیق تصاویر نمی‌توان روی این نوت‌بوک حساب باز کرد.

باتری

در بخش تامین انرژی این دستگاه باید بگوییم که اگر از یک درایو اضافی 2.5 اینچ در این دستگاه استفاده کنید، یک باتری با ظرفیت 56 وات‌بر‌ساعت (مدل مورد بررسی ما) را در اختیار خواهید داشت. اما اگر با نبود فضای خالی درون بدنه لپ‌تاپ خود کنار بیایید، می‌توانید مدل دیگری را با ظرفیت 97 وات‌بر‌ساعت خریداری کنید.

لپ‌تاپ شرکت Dell در این بخش بهتر از نوت‌بوک Lenovo Yoga C940 ظاهر شد و با بیش از یک ساعت دوام بیشتر نسبت به آن در بنچمارک Basemark ما را شگفت‌زده کرد. دوام باتری این نوت‌بوک در بنچمارک مذکور 4 ساعت و 40 دقیقه بود.

اجرای بازی‌ها و گرافیک

مدل مورد بررسی ما به جای استفاده از کارت GTX 1650 به GTX 1050 شرکت انویدیا مجهز شده بود. این کارت گرافیکی در زمان عرضه خود (دو سال پیش) از محبوبیت بالایی برخوردار بود و تجربه قابل قبولی را در اجرای بازی‌های معمولی ارایه می‌داد. البته، این تجربه در اجرای بازی‌های مدرن با رزولوشن پایین و جزییات گرافیکی کم‌تر مواجه می‌شد.

ما در بررسی‌ خود از چندین عنوان بازی کمک گرفتیم. نوت‌بوک Inspiron 7000 در هنگام اجرای بازی فورتنایت با نرخ 52 فریم‌برثانیه در رزولوشن 1080p جزییات گرافیکی بالایی را به نمایش می‌گذاشت. در همین حال، لپ‌تاپ Dell با نرخ 77 فریم‌برثانیه بازی Civilization VI را در حالت 1080p با جزییات متوسطی اجرا کرد. این نرخ در حالت Ultra به 44 فریم‌برثانیه کاهش یافت.

در پایان این بخش باید بگوییم که لپ‌تاپ مورد بررسی ما یک نوت‌بوک گیمینگ نبوده و نباید انتظار داشت که بازی‌هایی با وضوح بالا و جزییات گرافیکی در آن با کیفیت عالی اجرا شوند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH