تحلیل تکنیکال چیست و چگونه در آن حرفه‌ای شویم؟ - آی‌تی‌رسان

تحلیل تکنیکال چیست و چگونه در آن حرفه‌ای شویم؟

یکی از مهم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس که اخیرا شلوغ‌‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند، استفاده از تحلیل تکنیکال است. در ادامه به این پرسش‌ها که تحلیل تکنیکال چیست، چرا باید از آن استفاده نماییم و چطور یک تحلیل‌کننده حرفه‌ای شویم، پاسخ خواهیم داد.

اگر بخواهید خرید و فروش سهم در بازار بورس را شروع کرده، از هدر رفتن پس‌انداز شخصی‌تان جلوگیری و در این بازار مثل حرفه‌ای‌ها رفتار کنید باید از روش‌های معتبر و اثبات شده برای سرمایه‌گذاری بهره ببرید. روش‌های تحلیل تکنیکال و بنیادین از بهترین متدهای سرمایه‌گذاری در بازار بورس هستند. تحلیل تکنیکال در حقیقت به تشریح و پیش‌بینی ارزش بازار سرمایه در آینده می‌پردازد و با استفاده از این تحلیل می‌توانید قیمت آینده بازار را از طریق مطالعه وضعیت آمار و ارقام در گذشته برآورد نمایید. به زبان ساده‌تر یعنی بتوانید قیمت آینده یک سهم را از روی رفتار آن در گذشته حدس بزنید!

استفاده از تحلیل تکنیکال نیازمند مطالعه و بررسی رفتار بازار سرمایه در بازه‌های زمانی مختلف است و برای نخستین بار در قرن هفدهم توسط سرمایه‌گذاری به نام جوزف دلاوگاس پایه‌ریزی شد و در نهایت چارلز داو با ارائه تئوری مختص به خودش به نام Dow theory (نظریه داو) توانست اساس و قوانین تحلیل تکنیکال مدرن و امروزی را معرفی و گردآوری کند. این تحلیل به‌طور ویژه روی نمودار قیمت سهم مورد نظر توجه خواهد کرد و می‌توان از آن در هردو نوع سرمایه‌گذاری کوتاه یا بلندمدت در بازارهای مختلف سرمایه استفاده نمود.

تحلیل تکنیکال چیست و چگونه در آن حرفه‌ای شویم؟ - آی‌تی‌رسان

باید افزود که تحلیل تکنیکال به‌عنوان یک روش قانونمند برای آنالیز نحوه تغییرات ارزش بازار مورد نظر در گذشته و ارزیابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری روی آن در آینده است. باید در نظر داشته باشید که ممکن است نتیجه بررسی‌های شما در این متد با روش محبوب دیگری به نام تحلیل بنیادین متفاوت باشد. البته این موضوع به‌خاطر آن است که برخلاف تحلیل تکنیکال، تمرکز تحلیل بنیادین روی عوامل اثرگذار بر قیمت سهام بوده و شما با استراتژی کاملا متفاوتی در مورد خرید و فروش یک سهم تصمیم‌گیری خواهید کرد.

از مزایای این روش می‌توان به تشخیص سریع روند تغییر قیمت سهام تحت نظر در بازار سرمایه اشاره نمود، که تصمیم‌گیری در مورد خرید یا فروش آن را برای سرمایه‌گذار آسان‌تر می‌سازد. البته از آن‌جایی که این بازار به‌طور کامل و 100 درصد قابل پیش‌بینی نیست نمی‌توان با قطعیت تمام در مورد سود یا زیان تصمیم اتخاذ شده، آگاه گشت و این تحلیل اطمینانی نسبی را برای فرد سرمایه‌گذار فراهم کرده و ریسک ناشی از رفتارهای هیجانی یا احساسی را کاهش می‌هد.

تحلیل تکنیکال چیست و چگونه در آن حرفه‌ای شویم؟ - آی‌تی‌رسان

چطور در تحلیل تکنیکال حرفه‌ای شویم؟

1. از نرم‌افزارهایی که ادعا می‌کنند با یک کلیک تمام وظایف را برای شما انجام می‌دهند، پرهیز کرده و خودتان همه‌چیز را در دست بگیرد. جمله معروف “تجربه پدر علم است” را فراموش نکنید زیرا فقط با چندین و چند بار تکرار این روش می‌توانید به یک تحلیل‌گر حرفه‌ای تبدیل شوید.

2. اصول پایه و اساسی در بازار سرمایه را فرا بگیرید و با اصطلاحات تخصصی آشنا شوید تا سریع‌تر بتوانید به یک نتیجه منطقی و به‌دور از هیجان دست پیدا کنید.

3. در ابتدای کار به فکر نوسان‌گیری در بازار سرمایه نباشید و تلاش کنید با انتخاب ابزار مناسب و یک سرمایه‌گذاری بلند مدت، متوجه نحوه تغییر قیمت سهم مورد نظرتان شوید و بازه‌های زمانی مختلف این رفتار با نتیجه تحلیل‌های‌ خودتان مقایسه نمایید.

4. رواشناسی تجارت را یاد گرفته یا حداقل با آن آشنا شوید تا از تصمیمات شتاب‌زده و احساسی دور شده و بتوانید ریسک‌های موجود و تغییرات ناگهانی را مدیریت کنید.

5. تحلیل نمودارها را به‌صورت حرفه‌ای آموزش ببینید و از کتاب‌های معتبر (تاکید می‌کنم معتبر!!! اخیرا کتاب‌ها در مورد بورس مانند قارچ‌ها در جنگل شده‌اند) در این زمینه استفاده کنید.

1 در مورد “تحلیل تکنیکال چیست و چگونه در آن حرفه‌ای شویم؟”

  1. همانطور که ما ایرانی ها در جهان خاص هستیم بورس ما هم خاص است . تحلیل تگنیکال دیگه جواب نمیده

    3
    16

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH