بررسی گوشی شیائومی می مکس 3: بزرگ‌مرد!

با عرضه اولین نسل اسمارت‌فون گلکسی نوت سامسونگ با نمایشگر 5.3 اینچی بسیاری از کاربران به تمجید از این محصول پرداختند. اما اکنون ظاهرا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که یک هندست با نمایشگر 6.9 اینچی نیز در طیف تبلت‌ها طبقه‌بندی نمی‌شود. بدین‌ترتیب مرزهای میان دنیای تبلت و اسمارت‌فون هر روزه بیشتر در هم آمیخته شده و تفکیک این 2 مقوله از هم دشوارتر به‌نظر می‌رسد.

کمپانی شیائومی از جایگاه ویژه فبلت‌ها در میان کاربران خود آگاه بوده و در همین راستا از اسمارت‌فون می مکس 3 رونمایی کرد. این هندست به لطف استفاده از نسبت ابعاد کشیده 18:9 و حواشی بسیار باریک در اطراف نمایشگر حقیقتا دارای ظاهری نازک و جمع‌وجور است. در ادامه به بررسی این هندست از زوایای گوناگون می‌پردازیم:


جدول مشخصات اسمارت‌فون شیائومی می مکس 3

بسته‌بندی

شیائومی می مکس 3 مطابق انتظارات با یک بسته‌بندی بزرگ عرضه می‌شود. محتویات جعبه شامل یک کابل USB، شارژ دیواری و گوشی بوده و از کیس سیلیکونی شفاف خبری نیست. شارژر دیواری از فناوری Quick Charge 3.0 پشتیبانی می‌کند.


طراحی

شیائومی می مکس 3 هندستی واقعا بزرگ است و کاربران هنگام استفاده از آن یقینا بایستی از هر 2 دست خود کمک بگیرند. به لطف استفاده از الگوی طراحی مدرن، اندازه نمایشگر تا حداکثر میزان ممکن افزایش یافته است. نمایشگر می مکس 3 با نسبت ابعاد 18:9 اگرچه به لحاظ ظاهری خیره‌کننده به‌نظر نمی‌رسد؛ اما امکان حمل گوشی در دستانی با اندازه متوسط را فراهم می‌کند. زبان طراحی می مکس 3 اگرچه ظاهرا کمی قدیمی است؛ اما کاملا استاندارد به‌نظر می‌رسد. بدنه فلزی یکپارچه با زوایای خمیده ظاهری منحصربه‌فرد به گوشی بخشیده است و در این قسمت تنها خطوط آنتن قابل مشاهده هستند. پنل پشتی گوشی از اسکنر اثرانگشت و ماژول دوربین دوگانه با طراحی مشابه آی‌فون X میزبانی می‌کند. حواشی فوقانی و تحتانی نمایشگر به اندازه حواشی جانبی آن باریک به‌نظر نمی‌رسند. بدین‌ترتیب بدون نیاز به استفاده از نمایشگر ناچ‌دار فضای لازم جهت استقرار چراغ LED اعلان‌ها، آرایه حسگرها و دوربین سلفی فراهم شده است.

متاسفانه ظاهرا شیائومی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی نمایشگر غول‌پیکر می مکس 3 از روکش محافظ گوریلا گلس استفاده نکرده است. در این‌صورت مشتریان پس از خریداری این هندست سریعا بایستی نسبت به تهیه یک گلس مقاوم برای نمایشگر آن اقدام کنند. دکمه پاور و کلیدهای تنظیم میزان بلندی صدا در سمت راست بدنه تنها دکمه‌های فیزیکی شیائومی می مکس 3 به‌شمار می‌روند. اندازه این دکمه‌ها در مقایسه با بدنه بزرگ می مکس 3 کمی کوچک به‌نظر می‌رسند؛ اما علیرغم وجود فضای کافی، شیائومی ترجیح داده دکمه‌ها را به شکلی ظریف طراحی نماید.

خشاب سیم‌کارت با قابلیت دریافت 2 عدد نانوسیم به‌صورت همزمان در سمت چپ بدنه گوشی قرار دارد. همچنین کاربران در صورت تمایل می‌توانند به جای یکی از سیم‌کارت‌ها از کارت حافظه میکرو اس‌دی استفاده کنند. این‌بار نیز مهندسان طراح شیائومی علیرغم وجود فضای کافی از به‌کارگیری درگاه سیم‌کارت دوگانه و کارت حافظه به‌صورت مجزا امتناع نموده‌اند. قسمت تحتانی می مکس 3 از یک درگاه USB Type-C میزبانی می‌کند؛ اگرچه سرعت این درگاه مشابه USB 2.0 است. همچنین یک اسپیکر منفرد و میکروفون اصلی گوشی نیز در همین قسمت قرار دارند. میکروفون ویژه حذف نویز محیط همراه با جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون در بخش فوقانی بدنه گوشی قرار دارند.

نمایشگر

شیائومی می مکس 3 حقیقتا تعریف جدیدی از نمایشگرهای اسمارت‌فونی ارائه می‌دهد. این هندست با نمایشگر غول‌پیکر 6.9 اینچی خود حتی در گروه فبلت‌ها نیز به سختی قابل طبقه‌بندی خواهد بود.

مقایسه عملکرد نمایشگر می مکس 3 با سایر هندست‌ها

این پنل با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس دارای سطح روشنایی و کنتراست بسیار بالایی است. بنابراین کاربران حتی در فضاهای غیرمسقف نیز به آسانی می‌توانند از هندست خود استفاده کنند. با این‌حال دقت رنگ نمایشگر اندکی با وضعیت ایده‌آل فاصله دارد. به‌طور کلی سایه‌های آبی‌رنگ در سراسر فضای رابط کاربری قابل مشاهده هستند. اما این مشکل کم و بیش در بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار نیز رویت می‌شود. در صورت فعالسازی حالات نمایشی با کنتراست بالاتر رنگ‌های سرد و آبی تا حدودی حذف می‌شوند. بنابراین با کنترل دستی برخی تنظیمات نمایشگر می‌توان به کیفیت تصویر مطلوب‌تری دست یافت. با فعالسازی حالت “کنتراست استاندارد” دقت رنگ نمایشگر به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. به‌طور خلاصه عملکرد شیائومی در زمینه دقت پردازش رنگ‌ها حقیقتا قابل تحسین است.

شارژدهی باتری

بدنه غول‌پیکر یک هندست به‌طور بالقوه امکان استفاده از باتری‌ با ظرفیت‌های بالاتر را فراهم می‌کند. اما هندست‌های بزرگ لزوما دارای باتری‌های قدرتمندی نیستند. خوشبختانه شیائومی در اسمارت‌فون می مکس 3 از یک باتری 5500 میلی‌آمپرساعتی بهره گرفته است. عدم به‌کارگیری سخت‌افزار و نرم‌افزار بهینه موجب اتلاف انرژی فوق‌العاده باتری خواهد شد. خوشبختانه رابط کاربری MIUI با وجود بهینه‌سازی‌های متعدد کلیه نگرانی‌ها پیرامون میزان مصرف شارژ باتری را مرتفع نموده است.

تراشه اسنپ‌دراگون 636 اگرچه سریع‌ترین مدل در میان محصولات هم‌رده خود به‌شمار نمی‌رود؛ اما این تراشه مدرن بر پایه فرآیند بهینه 14 نانومتری طراحی شده است. در تست‌های استقامتی انجام شده، باتری شیائومی می مکس 3 تا 115 ساعت دوام آورد. با این‌حال اسمارت‌فون می مکس 2 با باتری 5300 میلی‌آمپرساعتی خود رکورد استقامتی مناسب‌تری را ثبت کرد. اختلاف مدت شارژدهی این 2 هندست از ساختار متفاوت مودم LTE در آن‌ها نشات می‌گیرد. مودم X12 LTE مورد استفاده در می مکس 3 نیازمند انرژی بیش‌تری بوده و این موضوع طبیعتا بر مدت زمان استندبای گوشی نیز تاثیر می‌گذارد. بدین‌ترتیب مدت زمان استندبای می مکس 3 حدودا معادل 380 ساعت خواهد بود. با این‌حال باتری این هندست برای مدت حداقل 1 روز کامل شما را همراهی خواهد کرد.

عملکرد و کارآیی

شیائومی می مکس 3 با سیستم‌عامل اندروید 8.0 و رابط کاربری MIUI 9.5 روانه بازار شده است. به‌کارگیری بوت‌لودر آنلاک توسط شیائومی موجب شده تا کاربران به آسانی قادر به فلش کردن رام‌های رسمی بر روی هندست خود باشند. ژست‌های پیمایشی یکی از قابلیت‌های ویژه MIUI به‌شمار می‌رود. مشخصه امنیتی تشخیص چهره به اندازه اسکنر اثرانگشت ایمن نیست. حسگر اثرانگشت نیز عملکردی سریع و نسبتا بی‌نقص ارائه می‌دهد. کلیه اپلیکیشن‌ها روی هوم‌اسکرین گوشی قرار دارند و از منوی کشویی برنامه‌ها نیز هیچ خبری نیست. اپلیکیشن امنیتی پیش‌فرض امکان حفاظت از گوشی در برابر بدافزارها، تهیه لیست سیاه، کنترل مصرف داده، مدیریت شارژ باتری و آزادسازی حافظه رم را فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب والدین می‌توانند دسترسی کودکان خود به برخی اپلیکیشن‌ها را محدود نمایند.

می مکس 3 مجهز به تراشه 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 636 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و 4 یا 6 گیگابایت حافظه رم است. مطابق نمودارهای فوق تراشه اسنپ‌دراگون 636 در تست پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک‌بنچ امتیازات مطلوبی را کسب کرد. پردازنده گرافیکی آدرنو 509 نیز عملکرد نسبتا مطلوبی دارد.

دوربین

پیکره‌بندی دوربین دوگانه شیائومی می مکس 3 شامل دوربین اصلی 12مگاپیکسلی و دوربین ثانویه 5 مگاپیکسلی جهت تشخیص عمق صحنه است. حسگر اصلی دوربین دارای گشودگی دیافراگم f/1.9 و پیکسل‌های 1.4 میکرونی است. دوربین دستگاه مجهز به قابلیت تثبیت‌کننده الکترونیکی (EIS) بوده و از فوکوس خودکار 2 پیکسلی نیز پشتیبانی می‌کند. فلاش دوربین مجهز به 2 لامپ LED با رنگ و اندازه مشابه است.

حالات عملکردی مختلف دوربین از طریق مراجعه به برنامه دوربین و پیمایش به سمت چپ و راست قابل دسترس هستند. جابه‌جایی میان دوربین‌های پشتی و جلویی گوشی از طریق یک دکمه در رابط کاربری دوربین انجام می‌شود.

کیفیت تصاویر و ویدیوهای ثبت شده توسط می مکس 3 بسیار مطلوب به‌نظر می‌رسد. عملکرد حالت شبانه نیز رضایت‌بخش است.

تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی نیز کیفیت قابل‌قبولی دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH