بررسی گوشی نوکیا 2.3: اسمارت‌فونی ارزشمند با سیستم‌عامل اندروید وان

هندست‌های سری نوکیا 2 جزو اسمارت‌فون‌های پایین‌رده و اقتصادی کمپانی HMD Global محسوب می‌شوند. نوکیا 2.3 به‌عنوان یکی از اعضای این خانواده با سیستم‌عامل اندروید وان عرضه شده است و بر اساس اعلام کمپانی یکی از نامزدهای دریافت به‌روزرسانی اندروید 11 به‌شمار می‌رود. در ادامه به بررسی این محصول از ابعاد مختلف می‌پردازیم:

جدول مشخصات نوکیا 2.3

طراحی بدنه و امکانات

بدنه پلاستیکی نوکیا 2.3 دارای سطحی نسبتا خشن بوده و این محصول در مدل‌های رنگی مشکی، فیروزه‌ای و قهوه‌ای روانه بازار می‌شود. این اسمارت‌فون به شکلی بسیار کاربردی و مستحکم تولید شده است. درگاه سیم‌کارت دارای فرورفتگی جزئی بوده و به شکلی محسوس از بدنه گوشی متمایز شده است. این خشاب از 2 سیم‌کارت نانو به‌همراه کارت حافظه میکرو اس‌دی میزبانی می‌کند.

HMD Global کماکان از درگاه میکرو USB با قابلیت پشتیبانی از فناوری OTG استفاده کرده است. نوکیا 2.3 مجهز به جک صوتی هدفون بوده و یک هدست آپشنال نیز نقش آنتن گیرنده FM را ایفا می‌کند. این محصول با سیستم‌عامل اندروید 9.0 پای عرضه شده است؛ اما با توجه به عضویت آن در برنامه اندروید وان گوگل به احتمال فراوان شاهد انتشار به‌روزرسانی اندروید 11 در آینده خواهیم بود.

نوکیا 2.3 از حداقل امکانات ارتباطی برخوردار است. اتصال وای‌فای تک‌بانده مشخصا چندان سریع نیست. باندهای LTE بسته به مناطق جغرافیایی به شیوه‌ای متفاوت تنظیم شده و از تمامی طیف‌های فرکانسی ضروری پشتیبانی می‌کند. همچنین هندست مذکور فاقد تراشه NFC است. دکمه اختصاصی دستیار صوتی گوگل اسیستنت در سمت چپ بدنه گوشی یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن به‌شمار می‌رود. نمایشگر لمسی از حساسیت مناسبی برخوردار بوده و به فرامین لمسی سریعا پاسخ می‌دهد. متاسفانه از اسکنر اثرانگشت خبری نیست و امکانات امنیتی گوشی صرفا به سیستم تشخیص چهره 2 بعدی محدود است. این سامانه عملکردی قابل اطمینان ارائه می‌دهد؛ اما امنیت آن با سیستم تشخیص چهره 3 بعدی قابل قیاس نیست.

دوربین

نوکیا 2.3 مجهز به مجموعا 3 لنز دوربین است. دوربین جلویی گوشی قادر به ثبت تصاویری چشم‌نواز در روشنایی روز است. اما پردازش صورت گرفته در حالت پرتره کمی بیش از اندازه به‌نظر می‌رسد. حسگر ثانویه به‌کارگیری شده در ماژول دوربین پشتی دوگانه گوشی صرفا به استخراج اطلاعات عمق صحنه می‌پردازد.

عکس‌ها دارای روشنایی یکنواختی هستند؛ اما سطح جزئیات، شارپنس و طیف دینامیکی آن‌ها نسبت به برخی هندست‌های پرچم‌دار نسبتا ناچیز است. دوربین‌های پشتی و جلویی گوشی قادر به ضبط ویدیوهای 1080p با سرعت 30 فریم برثانیه هستند. صداها بعضا با کمی اعوجاج ضبط می‌شوند.

نمایشگر

نوکیا 2.3 از یک پنل 6.2 اینچی IPS با رزولوشن نسبتا پایین اچ‌دی بهره می‌گیرد. چگالی پیکسلی پایین نمایشگر در کاربری روزمره کاملا مشهود است. با وجود فعالسازی حسگر تنظیم خودکار روشنایی، صفحه‌نمایش گوشی از روشنایی بالایی برخوردار است. اما در صورت اعمال تنظیمات دستی، حداکثر روشنایی نمایشگر به 417 کندل بر مترمربع خواهد رسید. بررسی‌های انجام شده با استفاده از اسیلوسکوپ نشان‌دهنده سوسو زدن نمایشگر با یک فرکانس بالای نسبتا ثابت است. همچنین رنگ آبی به‌صورت اشباع شده نمایش داده می‌شود؛ پدیده‌ای که موجب می‌شود تا رنگ‌ها کمی متمایل به سرد به‌نظر برسند.

کارآیی، عملکرد و شارژدهی باتری

تراشه نسبتا ضعیف هلیو A22 ساخت شرکت مدیاتک به همراه پردازنده گرافیکی PowerVR GE8300 و 2 گیگابایت حافظه رم کلیدی‌ترین سخت‌افزارهای داخلی نوکیا 2.3 را تشکیل می‌دهند. این مجموعه به لحاظ عملکردی در انتهای طیف سخت‌افزارهای اسمارت‌فونی جای می‌گیرد. با این‌حال عملکرد سیستمی کماکان به شکل شگفت‌انگیزی روان است؛ اما مدت زمان لازم برای اجرای برخی عناوین ساده بازی‌ها بعضا فراتر از حد انتظار خواهد بود. با توجه به پیکره‌بندی سخت‌افزاری بسیار ضعیف و بهینه‌سازی‌های انجام شده در نسخه‌های جدیدتر اندروید، دمای نوکیا 2.3 حین استفاده کاربر به هیچ عنوان افزایش نخواهد یافت.  اسپیکر تعبیه شده در حاشیه تحتانی گوشی احتمالا برای استفاده روزمره کمی کوچک به‌نظر می‌رسد. علیرغم کیفیت نه‌چندان مطلوب صدا حجم صدای تولید شده توسط بلندگو فراتر از حد انتظار است. با این‌حال کیفیت پخش صدا از طریق اتصال بلوتوث بسیار مطلوب‌تر خواهد بود.

نوکیا 2.3 به‌همراه یک باتری نسبتا قدرتمند 4000 میلی‌آمپرساعتی روانه بازار شده است. این باتری با وجود استفاده فشرده کاربران به آسانی برای 1 روز کامل شارژدهی خواهد داشت. در صورت استفاده متوسط از اسمارت‌فون، باتری آن حتی برای مدت بیش از 2 روز نیز دوام خواهد آورد.

جمع‌بندی

HMD Global با تولید نوکیا 2.3 توانایی‌های خود برای عرضه یک اسمارت‌فون پایین‌رده موفق را به رخ رقبایش کشید. این پدیده موجب تمایز نوکیا 2.3 از طیف بی‌شمار هندست‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید وان شده است. این اسمارت‌فون با وعده دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بلندمدت در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. نمایشگر هندست دارای عملکرد قابل‌قبولی بوده و روشنایی آن نیز در مقایسه با بسیاری از رقبا مطلوب‌تر است. مشکل سوسو زدن نمایشگر صرفا از طریق آزمایشات تخصصی و در فرکانس‌های بالا قابل تشخیص است؛ موضوعی که احتمالا تنها برای کاربران حساس مشکل‌ساز خواهد بود. از این گذشته نوکیا 2.3 مجهز به امکاناتی نظیر جک صوتی هدفون، گیرنده رادیو FM، سیستم تشخیص چهره 2 بعدی، دکمه اختصاصی دستیار صوتی گوگل اسیستنت و باتری با شارژدهی بسیار مناسب است. با این‌حال این هندست فاقد امکاناتی نظیر حسگر اثرانگشت و چراغ LED مخصوص اعلان‌ها است. عملکرد صوتی گوشی واقعا چندان ناامیدکننده نیست و تنها تراشه مورد استفاده در گوشی عملکردی ضعیف از خود نشان می‌دهد. به‌طور کلی کمپانی فنلاندی اقدام به عرضه محصولی منسجم برای طبقه خاصی از کاربران نموده است و خریداران تا سال‌ها می‌توانند از نوکیا 2.3 استفاده کنند. چنان‌چه به‌دنبال خریداری یک اسمارت‌فون ارزان‌قیمت با سیستم‌عامل اندروید وان هستید؛ در این‌صورت نوکیا 2.3 یقینا گزینه مناسبی به‌شمار می‌رود.

2 در مورد “بررسی گوشی نوکیا 2.3: اسمارت‌فونی ارزشمند با سیستم‌عامل اندروید وان”

  1. امیرکیوان گوهری

    سلام دوست عزیز. با نظر شما موافق هستم. به طور کلی عملکرد هر اسمارتفون بایستی در سگمنت اختصاصی خودش مورد ارزیابی و مقایسه قرار بگیرد و از همین منظر نوکیا 2.3 نسبت به بسیاری از رقبای پایین رده خود در بازار برتر ظاهر می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH