هر آن چیزی که درباره ایلان ماسک بایستی بدانید

ایلان ماسک یک کارآفرین و بازرگان آمریکایی است که در روز 28 ژوئن سال 1971 در شهر پرتوریا آفریقای‌جنوبی متولد شد. او در دوران کودکی به حدی در افکار نوآورانه خود غرق شده بود که پزشکان انجام تست شنوایی را برای وی تجویز نمودند. ایلان در دوران مدرسه دانش‌آموزی بی‌حاشیه و درون‌گرا بود و خود را با کتاب‌های درسی سرگرم می‌کرد. وی در سن 15 سالگی مورد آزار و اذیت قرار گرفت و پس از آن با هدف دفاع از خود به یادگیری ورزش‌های کشتی و کاراته پرداخت. مادر ایلان یک مدل کانادایی بود که برای حمایت از خانواده خود طی برهه‌ای از زمان در 5 شغل مختلف فعالیت می‌کرد. پدر ایلان نیز یک مهندس ثروتمند اهل آفریقای‌جنوبی بود.

هنگامی‌که ایلان یک کودک 10 ساله بود؛ پدر و مادر وی از یکدیگر جدا شدند. در همان زمان ایلان ماسک به کامپیوتر علاقه‌مند شد و اصول برنامه‌نویسی کامپیوتر را به‌صورت کاملا خودآموز فرا گرفت. نخستین نرم‌افزار تولید شده توسط وی یک بازی تحت عنوان Blastar بود. ایلان ماسک در سن 17 سالگی به منظور تحصیل در دانشگاه Queen و فرار از خدمت اجباری در ارتش آفریقای‌جنوبی به کشور کانادا مهاجرت کرد. در همان سال وی موفق به دریافت تابعیت کانادایی شد؛ چرا که تصور می‌کرد از این طریق به شکلی آسان‌تر می‌تواند تابعیت ایالات‌متحده را دریافت نماید. در سال 1992 آقای ماسک با هدف تحصیل در زمینه تجارت و فیزیک از کانادا خارج شد و تحصیلات خود را در دانشگاه پنسیلوانیا دنبال کرد. سپس وی تحصیلات خود در مقطع دکتری فیزیک انرژی را در دانشگاه استنفورد ایالت کالیفرنیا دنبال نمود.

ایلان ماسک نخستین کمپانی خود با نام Zip2 Corporation را در سال 1995 تاسیس کرد. Zip2 یک راهنمای شهری آنلاین بود که محتوای موردنیاز وبسایت‌های جدیدی نظیر New York Times و Chicago Tribune را تامین می‌کرد. در سال 1999 ایلان و برادرش کیمبال ماسک اقدام به تاسیس یک شرکت خدمات مالی آنلاین با نام X.com نمودند. این شرکت 1 سال پس از آغاز فعالیت خود به Paypal تغییر نام داد.

در اکتبر سال 2002 و به‌دنبال خریداری شرکت Paypal توسط eBay با مبلغ 1.5میلیارد دلار، ایلان ماسک برای نخستین بار به یک میلیاردر ثروتمند تبدیل شد. پیش از فروش Paypal آقای ماسک مالک 11 درصد سهام این شرکت بود. در همان سال ایلان ماسک با هدف ساخت فضاپیما برای سفرهای تجاری فضایی سومین شرکت خود با نام Space Exploration Technologies Corporation یا SpaceX را تاسیس کرد. در سال 2008 شرکت SpaceX به شهرت بالایی دست یافت و ناسا مسئولیت انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی را به این کمپانی واگذار کرد.


همچنین ایلان ماسک موسس، مدیرعامل و طراح محصولات شرکت تسلا موتورز به‌شمار می‌رود. این کمپانی در سال 2003 و با هدف تولید انبوه خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه، انواع باتری و پنل‌های خورشیدی سقفی تاسیس شد. آقای ماسک بر فرآیند تولید، مهندسی و طراحی محصولات تسلا نظارت کامل دارد. 5 سال پس از تاسیس تسلا این شرکت از یک خودروی اسپرت برقی با نام Roadster رونمایی کرد. این خودرو برای دستیابی به سرعت 60 مایل بر ساعت نیازمند تنها 3.7 ثانیه زمان بود و با هر نوبت شارژ باتری لیتیوم یونی خود مسافت حدودا 250 مایلی را طی می‌کرد. در آگوست سال 2008 تسلا موتورز از تصمیم خود برای تولید نخستین سدان برقی کمپانی خبر داد. در آن مقطع زمانی اعلام شد که این محصول برای رقابت با BMW سری 5 تولید می‌شود. در آوریل 2017 شرکت تسلا خبر پیشی گرفتن خود از جنرال موتورز و تبدیل شدن به بزرگترین خودروساز آمریکایی را اعلام کرد.

در مارس سال 2019 و پس از مدت‌ها انتظار ایلان ماسک از خودروی کراس‌اور جمع‌وجور مدل Y تسلا رونمایی کرد. تحویل این خودرو به مشتریان از مارس سال 2020 آغاز شد؛ خودرویی که شتاب 0 تا 60 مایلی آن معادل 3.5 ثانیه بوده و قادر به پیمایش مسیر 300 مایلی است. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مدل جدید Roadster نیز طی سال جاری عرضه می‌شود. این خودرو سریع‌ترین اتومبیل جهان تا به امروز محسوب می‌شود و ظرف مدت تنها 1.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 60 مایل بر ساعت دست خواهد یافت. حقوق سالیانه آقای ماسک از تسلا معادل 1 دلار است.

در آوریل 2020 ثروت خالص ایلان ماسک به رقم 24.6 میلیارد دلار رسید. وی تاکنون سابقه تاسیس 8 شرکت را در کارنامه دارد.

1 در مورد “هر آن چیزی که درباره ایلان ماسک بایستی بدانید”

  1. حالا فکرش رو بکن اگه از آفریقای جنوبی فرار نمی‌کرد و به کانادا پناهنده نمیشد آیا الان اسمی ازش بود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH