نوع گروه خونی و ژن‌ها رابط مستقیمی با خطر ابتلا به نوع شدید ویروس کرونا دارند

به گفته محققان اروپایی که به دنبال سرنخ‌های بیشتر درباره بیماری ویروس کرونا (کووید۱۹) هستند، نوع گروه خونی فرد و سایر فاکتورهای ژنتیکی او می‌تواند با شدت ابتلا به این بیماری ارتباط داشته باشد.

یافته‌های این محققان که به‌تازگی در مجله New England چاپ شده نشان می‌دهد که افراد با گروه خونی A در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ویروس کرونا و توسعه علایم شدید آن قرار دارند.

تیم تحقیق در زمان اوج پاندمی در اروپا، ژن‌های بیش از ۴۰۰۰ نفر را برای پیدا کردن تغییراتی که در افراد مبتلا به نوع شدید این بیماری شایع بود مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها متوجه مجموعه‌ای از تغییرات ژنی مرتبط با پاسخ‌های ایمنی شدند که در افراد مبتلا به نوع شدید بیماری بسیار شایع بود. این ژن‌ها همچنین ارتباط نزدیکی با پروتئینی به نام ACE2 داشتند که ویروس کرونا از آن‌ها برای ورود به سلول‌های بدن استفاده می‌کند.

تیم تحقیق به سرپرستی دکتر آندره فرانکه (Andre Franke) از دانشگاه کریستین آلبرشت در آلمان و دکتر تام کارلسن (Tom Karlsen) از دانشگاه اسلو در نروژ متوجه رابطه بین شدت کووید۱۹ و نوع گروه خونی شدند.

خطر ابتلا به نوع شدید کووید۱۹ در افراد با گروه خونی A حدود ۴۵ درصد بیشتر از سایر گروه‌های خونی بود و این احتمال در مورد افراد با گروه خونی O حدود ۳۵ درصد بیشتر بود.

دکتر کارلسن به رویترز گفت: یافته‌های ما سرنخ‌های مشخصی را درباره فرایندهایی که ممکن است در نوع شدید کووید۱۹ اتفاق بیفتد نشان می‌دهند. اما قبل از آنکه این اطلاعات مفید واقع شوند نیاز به تحقیقات بیشتری است.

دکتر فرانکیس کولینز مدیر انستیتو ملی سلامت آمریکا در وبلاگ خود گفت: این امیدواری وجود دارد که یافته‌های جدید به درک ما از بیولوژی کووید۱۹ کمک کند. مطالعه جدید همچنین نشان می‌دهد که یک تست ژنتیک و یک تست خون شاید بتوانند ابزارهای مفیدی برای تشخیص افرادی که در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری هستند باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH