کاربران نسخه بتا IOS 14 گزارش کرده‌اند ویدیوهای یوتیوب را می‌توانند با رزولوشن 4K ببینند

به‌تازگی تعدادی از کاربران آیفون که اولین نسخه بتا توسعه‌دهندگان iOS 14 را اجرا کرده‌اند گزارش داده‌اند که ویدیوهای یوتیوب را با رزولوشن تا 21060p یا 4K مشاهده می‌کنند.

رزولوشن ویدیوهای یوتیوب به‌خاطر مشکل سازگاری کدک، فقط محدود به دستگاه‌های iOS و iPadOS شده است. یوتیوب ویدیوهای خود را با دو کدک AVC1 یا VP9 گوگل انکد (encode) می‌کند. اما در حالیکه ویدیوهای انکدشده با کدک VP9 در همه رزولوشن‌ها و همه نرخ‌فریم‌ها قابل دسترس هستند، ویدیوهای انکدشده با AVC1 فقط تا رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم‌درثانیه قابل اجرا هستند.

اپل قبلا پشتیبانی از کدک VP9 گوگل روی همه دستگاه‌هایش را تکذیب کرده بود و به همین خاطر همه دستگاه‌های اپل، از جمله مرورگر سافاری روی مک‌بوک و اپل تی‌وی، فقط تا رزولوشن 1080p را در یوتیوب پشتیبانی می‌کردند. البته شما روی مک‌بوک می‌توانید این محدودیت را با استفاده از یک مرورگر دیگر مانند کروم یا فایرفاکس برطرف کنید، اما چنین امکانی روی دستگاه‌های iOS ،iPadOS و tvOS وجود ندارد.

با این‌حال، براساس اسکرین‌شات‌های منتشرشده توسط کاربرانی که اکنون گزینه 2160p را روی آیفون‌های خود می‌بینند، دستگاه‌ها به‌خوبی می‌توانند کدک VP9 را تا رزولوشن 2160p و نرخ ۶۰ فریم‌درثانیه دیکد (decode) کنند. البته ما هنوز صددرصد مطمئن نیستیم که اپل این کدک را در سطح جی‌پی‌یو دیکد کرده یا روی در سطح سی‌پی‌یو.

اپل اخیرا به‌طور رسمی اعلام کرد که در آپدیت بعدی tvOS، که به‌همراه iOS 14 عرضه خواهد شد، پشتیبانی از ویدیوهای 4K HDR در یوتیوب را روی اپل تی‌وی 4K ارایه خواهد کرد. اما این شرکت هیچ ادعایی درباره پشتیبانی از رزولوشن‌های بالاتر که توسط کدک VP9 امکان‌پذیر می‌شود روی دستگاه‌های موبایلی یا حتی مک‌بوک خود نکرده است.

به نظر می‌رسد که اپل با نسخه بتا توسعه‌دهندگان iOS 14 در حال تست این قابلیت است یا اینکه خود گوگل در حال تست آن است. البته بدون هیچ تائید رسمی از سوی اپل، هیچ تضمینی وجود ندارد که قابلیت مذکور در نسخه نهایی iOS 14 هم ارایه شود. مسئله دیگری که وجود دارد این است که فقط مدل‌های خاص آیفون، به‌ویژه آن‌هایی که دارای نمایشگر OLED هستند، این قابلیت را دریافت کرده‌اند و تاکنون هیچ کدام از کاربران آی‌پد آن را دریافت ننموده‌اند.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا باید کسی خواهان گزینه 2160p روی دستگاه‌های موبایلی‌اش باشد. پاسخ این سوال را باید در انکدینگ جست. یوتیوب رزولوشن‌های مختلف را با سطوح مختلف فشرده‌سازی انکد می‌کند. ویدیوهای زیر 1440p نسبت به ویدیوهای 1440p و بالاتر دارای نسبت‌های فشرده‌سازی بسیار بالایی هستند. شما حتی اگر یک نمایشگر 1080p داشته باشید، تماشای یوتیوب در رزولوشن‌های 1440p یا 2160p منجر به بهبود زیادی در بیت‌ریت و کیفیت تصویر می‌شود.

ضمنا ویدیوهای AVC1، متفاوت از ویدیوهای VP9 فشرده‌سازی می‌شوند. VP9 یک کدک بهینه‌تری نسبت به AVC1 است، بنابراین داده‌های بیشتری را در بیت‌ریت یکسان در بر می‌گیرد و به همین‌خاطر اگر شما نمایشگر خوبی داشته باشید نسخه VP9 ویدیوهای یوتیوب، با رزولوشن یکسان، بهتر از ویدیوی AVC1 به نظر خواهند رسید.

دستگاه‌های اندرویدی مدتی است که از قابلیت انکدینگ VP9 بهره‌مند شده‌اند، بنابراین تقریبا همه این دستگاه‌ها از اندکینگ برتر یوتیوب در همه رزولوشن‌ها پشتیبانی می‌کنند. اگر نسخه نهایی iOS 14 نیز این امکان را فراهم کند، کاربران iOS نیز مثل کاربران اندروید به ویدیوهای با کیفیت بالا دسترسی خواهند داشت. امیدواریم که اپل این قابلیت را برای آی‌پد و مک‌بوک هم ارایه کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH