بازگشت مجدد گوگل به بازار عینک‌های هوشمند مصرفی

پیش‌تر و در آوریل سال 2012 شرکت گوگل از عینک‌های خود موسوم به Google Glasses در قالب پروژه Project Glass رونمایی کرد و با این‌کار سروصدای زیادی به‌ راه انداخت. ویدیوی اشتراک‌گذاری شده توسط گوگل نحوه استفاده کاربر از عینک طی مدت روز، شیوه ارسال و دریافت پیام‌های متنی، عکاسی و اشتراک‌گذاری تصاویر، پیمایش نقشه‌ها در فضای سرپوشیده، پخش زنده ویدیو و سایر اقدامات را نمایش می‌دهد. اما رویدادها مطابق با انتظارات پیش نرفت؛ چرا که برچسب قیمتی 1500 دلاری بر عینک گوگل رقم گرانی به‌شمار می‌رفت و این قیمت‌گذاری پیش از شکستن رکورد قیمتی 1000 دلاری توسط اسمارت‌فون‌ها اعلام شده بود.

خریداران برای پوشیدن عینک بایستی فرآیندی سخت و طاقت‌فرسا را پشت سر گذاشته و حتی در برخی کافه‌ها و سالن‌های تئاتر نیز مجاز به استفاده از آن نبودند؛ چرا که عکاسی با این عینک احتمالا زمینه سوء استفاده توسط برخی افراد را فراهم می‌کرد. بدتر اینکه برخی افراد از امکانات عینک گوگل سوء استفاده می‌کردند؛ چرا که هیچکس از زمان به‌کارگیری دوربین و سوژه موردنظر در هر عکس مطلع نبود.

آیا گوگل تصویر دیگری از بازار عینک‌های هوشمند مصرفی ارائه می‌دهد؟

نهایتا عینک‌های هوشمند به‌عنوان یک کالای مصرفی به پایان راه خود رسیدند؛ اگرچه این محصول کماکان به شرکت‌های مختلف فروخته می‌شود. اکنون به‌نظر می‌رسد که اپل به‌زودی و طی سال آینده به بازار عینک‌های هوشمند مصرفی وارد خواهد شد. گوگل نیز احتمالا به‌دنبال ارائه تصویر جدیدی از این گجت‌ها است. بر اساس اعلام وبسایت The Globe and Mail (به نقل از تارنمای 9to5Google) شرکت آلفابت؛ یکی از نهادهای زیرمجموعه گوگل پا را یک قدم فراتر گذاشته و با خریداری یک تولیدکننده کانادایی ابزارهای پوشیدنی موسوم به North با قیمت 180 میلیون دلار تمامی تلاش خود را در این راستا به‌کار بسته است. در حال حاضر می‌توان حدس زد که خرید جدید شرکت آلفابت نیز به نمایندگی از طرف گوگل انجام شده است.

بر اساس شایعات منتشر شده عینک Focals 2.0 در اواخر سال جاری عرضه می‌شود

شرکت North تولیدکننده سری ویژه‌ای از عینک‌های هوشمند موسوم به Focals محسوب می‌شود. در ماه دسامبر کمپانی فروش عینک‌های Focals را متوقف کرد و تبلیغات مربوط به سری Focals 2.0 را آغاز نمود. به گفته کمپانی North عینک هوشمند نسل آینده “مهم‌ترین محصول معرفی شده در این رده تا به امروز” محسوب می‌شود. عینک Focals 2.0 دارای الگوی طراحی سبک‌تر و شیک‌تر بوده و از نمایشگری با اندازه 10 برابری بهره می‌گیرد؛ در حالی‌که فناوری مورد استفاده در این محصول 40 درصد کوچک‌تر شده است. در آوریل سال 2019 اعلام شد که عینک هوشمند اپل احتمالا از الگوی طراحی مشابه با عینک Focals بهره خواهد برد. بر اساس اظهارات یک خبرچین مشهور با نام Jon Prosser عینک اپل احتمالا از طراحی مشابه با عینک‌های معمولی استفاده خواهد کرد. قابلیت نمایش تقویم، عملکرد یکپارچه با دستیار صوتی الکسا و قابلیت ناوبری داخلی بخشی از امکانات این عینک به‌شمار می‌روند. عینک‌های Focals از طریق یک حلقه کنترل می‌شوند. کاربران این حلقه را روی انگشت خود قرار داده و از این طریق امکان ناوبری 4 جهته همانند یک جوی‌استیک فراهم می‌شود. در ابتدای سال گذشته شرکت North قیمت‌گذاری عینک Focals را از رقم 999 دلار و بالاتر به 599 دلار و بالاتر کاهش داد. اما فروش نخستین نسل از این عینک‌ها ظاهرا بسیار محدود بوده و به گفته یکی از افراد نزدیک به واحد عملیات فروش در کمپانی، تعداد عینک‌های فروخته شده از مرز 1000 دستگاه فراتر نرفته است. فروشگاه‌های خرده فروشی در تورنتو، بروکلین و نیویورک طی مدت چند روز موفق به فروش هیچ عینکی نشدند.

کاربران برای خریداری عینک Focals بایستی یک مدل سه‌بعدی از چهره خود تهیه می‌کردند. دستگا‌ه‌های موردنیاز برای انجام این کار صرفا در 2 فروشگاه قابل دسترس بود و بعدها شرکت North اقدام به راه‌اندازی باجه‌های سیار و ایجاد امکان اسکن چهره کاربر با استفاده از گوشی آی‌فون نمود. این کمپانی اگرچه در تدارک عرضه عینک Focals 2.0 به بازار است؛ اما تاکنون به هیچ‌گونه درآمد نقدی دست نیافته است. هزینه‌های ماهیانه شرکت به نصف کاهش یافته است؛ با این وجود منابع مالی آن روبه اتمام بوده و به همین دلیل داستان نقل شده توسط وبسایت The Globe and Mail تا حدودی معتبر به‌نظر می‌رسد.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا خریداری شرکت North توسط آلفابت موجب بازگشت مجدد گوگل به کسب‌وکار عینک‌های هوشمند خواهد شد؟ همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ کمپانی North در نخستین تلاش خود چندان موفق نبود. با این‌حال عینک‌های گوگل بسیار جاه‌طلب‌تر از عینک‌های Focals هستند و متخصصان اپل نیز با عرضه عینک هوشمند خود به‌دنبال غلبه بر Focals 2.0 خواهند بود. عینک Focals 2.0 به لحاظ ظاهری با عینک گوگل تفاوت دارد. خریداری کمپانی North توسط گوگل می‌تواند به منزله نقطه شروع جدیدی برای فعالیت مجدد کمپانی در بازار عینک‌های هوشمند مصرفی قلمداد شود.

بر اساس شایعات عینک اپل به منظور پردازش امور نیازمند اتصال به گوشی آی‌فون بوده و این گجت فاقد هرگونه دوربین مستقل است. بدین‌ترتیب فرضیه جاسوسی و سوء استفاده از عینک منتفی خواهد شد. با این‌حال عینک اپل می‌تواند از حسگر تشخیص عمق LiDAR بهره‌برداری نماید. این سنسور نخستین بار در مدل‌های 2020 آی‌پد پرو مورد استفاده قرار گرفت. وجود این حسگر به کاربران کمک می‌کند تا به قابلیت‌های واقعیت‌افزوده دسترسی داشته باشند؛ مشخصه‌ای که وجود آن برای عینک‌های هوشمند مصرفی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH