شوک جدید به بازار موبایل کشور؛ واردات گوشی‌های بالا رده و پرچمدار ممنوع شد!

در حالی که بازار تلفن همراه در کشور با بحران‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند، طبق اعلامیه جدید انجمن وارد کنندگان موبایل و تبلت در ایران، باید از این پس با گوشی‌های بالارده، پرچمدار و حتی برخی میان رده‌های گران‌تر خداحافظی کنیم.

پیرو تصمیمات جلسه کارگروه نظارت و تخصیص ارز که در روز دوم تیر ماه سال جاری برگزار شد، از این پس واردات گوشی‌های بالای 300 یورو به کشور ممنوع است. این قانون شامل واردات به صورت تجاری یا مسافری می‌شود. نامه جلسه مذکور روز گذشته به انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت رسیده و به تازگی منتشر شده است.

بر این اساس واردکنندگان گوشی موبایل از این پس نمی‌توانند گوشی‌های بیش از 300 یورو شامل مدل‌های میان‌رده، بالارده و پرچمدار را وارد کشور کنند. همچنین این قانون برای افرادی که به صورت مسافری برای خود گوشی موبایل تهیه کرده و قصد ورود به کشور را دارند نیز اجرا می‌شود. در واقع اگر تلفن همراهی با قیمت بیش از 300 یورو وارد کشور شود، نمی‌توان آن را در سامانه طرح رجیستری فعال نمود.

چرا واردات گوشی‌های موبایل بیش از 300 یورو ممنوع می‌شود؟

دلیل اصلی این تصمیم به تخصیص ارز برای واردات گوشی باز می‌گردد. با اوضاع فعلی کشور، دولت توانایی تخصیص بیش از 2 میلیارد دلار برای واردات گوشی موبایل را ندارد و به این ترتیب با حذف بخش عمده‌ای از مدل‌های وارداتی، ارز کمتری برای واردات گوشی موبایل در نظر گرفته خواهد شد.

موبایل

چند درصد مردم گوشی بالاتر از 300 یورو خریداری می‌کنند؟

طبق گفته مسئولان، در بازار فعلی حدود 10 درصد خرید مردم متعلق به گوشی‌های بیش از 300 یورو است. افزایش قیمت تلفن همراه موجب شده تا گوشی‌های بیش از 300 یورو مانند گذشته طرفدار نداشته باشند و در واقع قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند.

از طرفی گوشی‌های بالارده و به خصوص پرچمدار به علت قیمت بالایی که در ایران دارند، دیگر جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شوند و نزدیک 40 درصد از هزینه‌های واردات گوشی، برای این مدل‌ها صرف می‌شود. دولت می‌خواهد با حذف هزینه 40 درصدی که مورد نیاز 10 درصد مردم است، مانند بازار خودرو، جلوی واردات مدل لوکس را بگیرد.

گوشی‌های موبایل ارزان قیمت نیاز بازار است

با توجه به قدرت خرید مردم و نیاز دانش‌ آموزان و گروه‌های مختلف به تلفن هوشمند، از این پس تنها مدل‌های اقتصادی و ارزان قیمت کمتر از 300 یورو وارد کشور خواهد شد. همچنین این احتمال وجود دارد که واردات گوشی‌های کمتر از 100 یورو نیز ممنوع شود و تامین این بخش بازار به عهده تولید کنندگان داخلی گذاشته شود.

در حال حاضر مشخص نیست این قانون به صورت موقت اجرایی می‌شود یا ورود گوشی‌های بیش از 300 یورو برای همیشه به کشور ممنوع خواهد بود. صرفا جهت یادآوری لازم به ذکر است که تمام مدل‌های آیفون و گوشی‌هایی که با قیمت بیش از 7 میلیون تومان در کشور به فروش می‌روند، حدودا قیمتی بیش از 300 یورو دارند.

5 در مورد “شوک جدید به بازار موبایل کشور؛ واردات گوشی‌های بالا رده و پرچمدار ممنوع شد!”

  1. سلام
    الان همه مشکلات اقتصادی حل شده فقط گوشی مشکل مردمه؟ ملت داخل نون شب موندن طرح و برنامه واسه گوشی میدن. به جای این مصوبات بی کاربرد که نفع رانت خواران رو بیشتر میکنه مشکلات اساسی رو حل کنید.
    حذفش کنید همین الانم حذفه برای مردم بیچاره.
    کی میتونه گوشی بگیره

    1
    9

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH