ژاپن با عرضه آزمایشی ین مجازی به سمت استفاده از ارزهای دیجیتالی حرکت می‌کند

به‌نظر می‌رسد که کشور ژاپن پیش از عرضه یک ارز رمزنگاری شده دیجیتالی مایل به فراهم نمودن زیرساخت‌های ویژه و درک چالش‌های فنی پیش رو در این حوزه است. بانک ژاپنی (The Bank of Japan (BoJ به منظور تست امکان استفاده از ارزهای دیجیتالی تصمیم گرفته تا عرضه آزمایشی ورژن دیجیتالی واحد پولی ین ژاپن را آغاز نماید.

بر اساس گزارش وبسایت Coin Telegraph این بانک در روز پنج‌شنبه با انتشار گزارشی تحت‌عنوان “موانع فنی برای ارز دیجیتالی بانک مرکزی (CBDC)” خاطرنشان کرد که آزمایشات آتی روی ارز دیجیتالی بانک مرکزی می‌تواند ارائه‌دهنده جایگزینی برای واحد پول سنتی ین باشد. این بانک در زمینه عرضه یک ارز دیجیتالی هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است؛ اما موسسه مذکور اعلام می‌کند که به‌دلیل استفاده فزآینده از پرداخت‌های دیجیتالی، پیش‌بینی افزایش نرخ این تراکنش‌ها با شیوع فراگیر ویروس کرونا و گرایش بسیاری از فروشندگان نسبت به معاملات بدون تماس و تراکنش‌های بی‌نیاز به کارت مایل به ماجراجویی در این حوزه است.

بسیاری از موسسات مالی معتقدند که قابلیت دسترسی و انعطاف‌پذیری از جمله موانع کلیدی برای به‌کارگیری ارزهای دیجیتالی به‌شمار می‌روند و بانک BoJ مایل است تحقیقات خود را بر این 2 حوزه خاص متمرکز نماید. انعطاف‌پذیری با سناریوهایی از قبیل از دست دادن قدرت یا دسترسی به سیستم‌های حوزه IT مرتبط است. این موضوع در کشوری که به‌طور معمول زمین‌لرزه‌های مکرر را تجربه می‌کند؛ بسیار حائز اهمیت است. چنان‌چه هنگام خرابی سیستم‌ها ابزاری جهت دستیابی به ارز وجود نداشته باشد؛ در این‌صورت چنین وضعیتی می‌تواند زیان‌های اقتصادی جدی را به‌دنبال داشته باشد. بعلاوه جایگزینی کامل ارزهای دیجیتالی می‌تواند به منزله فاجعه‌ای برای افراد آسیب‌پذیر و مسن جامعه قلمداد شود. این افراد احتمالا هر روزه نیازمند استفاده از پول نقد بوده و به فناوری موبایلی یا اپلیکیشن موردنیاز جهت به‌کارگیری نقدینگی دسترسی ندارند. بر اساس برآوردهای نشریه محلی Nikkei در سال 2018 تنها 65 درصد شهروندان ژاپنی صاحب یک گوشی هوشمند بودند.

بنابراین بانک ژاپنی نه‌ تنها بایستی موفق به یافتن روشی جهت استفاده فراگیر از ارزهای دیجیتالی شود؛ بلکه باید امکان دسترسی آفلاین به این ارزها در تمامی مکان‌ها را فراهم نماید. بدین‌ترتیب دسترسی به ارز دیجیتالی لزوما نیازمند استفاده از یک دستگاه موبایل نخواهد بود. تاریخ آغاز این آزمایشات هنوز اعلام نشده است؛ اما بانک به منظور یافتن روشی متوازن و روبه جلو تصمیم گرفته تا در آینده‌ای نزدیک با سایر موسسات مالی و شرکت‌های فناوری همکاری کند. پرداخت‌های آفلاین مانع تشویق یا تشدید کلاهبرداری شده و مشخصا یکی از موضوعات تحقیقاتی موردعلاقه بانک‌ها به‌شمار می‌روند.

انتشار این گزارش از سوی بانک ژاپنی نشان‌دهنده الگوبرداری آن از چین است؛ کشوری که پیش‌تر فرآیند تست ارز دیجیتالی بانک مرکزی (CBDC) خود را آغاز نموده است. یوان به‌عنوان یکی از رقبای بالقوه دلار آمریکا در نظر گرفته می‌شود و حزب حاکم چین قصد دارد تا ارز دیجیتالی جدید را در شهرهای شنژن، چنگدو، سوژو و پکن آزمایش نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH