اینتل جزییات قابلیت‌های استاندارد جدید تاندربولت 4 را اعلام کرد

اینتل استاندارد تاندربولت 4 را در ماه ژانویه امسال معرفی کرد، اما با توجه به پایین بودن سرعت آن نسبت به تاندربولت 3، این سوال پیش آمد که چه تغییراتی در آن صورت گرفته است؟ اینتل امروز جزییات بیشتری را درباره این استاندارد جدید ارایه کرده است.

اول از همه اینکه، تاندربولت 4 با استاندارد USB4 سازگار خواهد بود. هر دو استاندارد اواخر امسال با پلت‌فرم Tiger Lake ارایه خواهند شد. USB4 از سرعت ۲۰ گیگابیت‌برثانیه برای انتقال داده پشتیبانی می‌کند که این سرعت می‌تواند در صورت استفاده از سخت‌افزار مناسب تا ۴۰ گیگابیت‌برثانیه افزایش یابد. تاندربولت 4 هم که بر پایه تاندربولت 3 ساخته شده، از سرعت ۴۰ گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند.

این استاندارد همچنین از دو نمایشگر اکسترنال 4K یا یک نمایشگر 8K پشتیبانی می‌کند. ضمنا تاندربولت 4 می‌تواند یک ارتباط PCIe با سرعت ۳۲ گیگابیت‌برثانیه برقرار کند و همچنین برای شارژ یک لپ‌تاپ با سرعت تا ۱۰۰ وات هم استفاده گردد.

داک‌های تاندربولت 4 در مجموع چهار پورت دارند. وسایل جانبی که به داک متصل می‌شوند قادر به روشن کردن رایانه خواهند بود. این داک‌ها همچنین بسیار امن هستند و از دسترسی مستقیم به حافظه محافظت می‌کنند.

استفاده از استاندارد تاندربولت 4 برای تولیدکنندگان رایگان خواهد بود، اما برای لایسنس نام و لوگو آن باید مبلغی پرداخت شود. قابلیت محافظت در برابر دسترسی مستقیم به حافظه نیاز به فناوری VT-d اینتل دارد که ممکن است تاندربولت 4 را فقط محدود به سیستم‌های اینتل کند.

در تصویر زیر می‌توانید تفاوت‌های بین تاندربولت 4، 3، USB 3 و 4 را مشاهده کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH