مروری بر تاریخچه سامسونگ؛ از خواربار فروشی تا تولید گوشی‌های فوق پیشرفته

امروزه در جهان کمتر فردی را می‌توان یافت که نام سامسونگ را تا به حال نشنیده باشد. بنابراین آشنایی با تاریخچه و سیر تحولات این شرکت کره‌ای یقینا جالب‌توجه خواهد بود. گروه سامسونگ مجموعه‌ای متشکل از چندین شرکت تابع بوده و یکی از بزرگترین کسب‌وکارهای فعال در کره‌جنوبی به‌شمار می‌رود. در ابتدای کار حوزه فعالیت‌های سامسونگ بسیار محدود بود؛ اما امروزه این گروه تجاری در زمینه‌های مختلفی شامل تجهیزات الکترونیکی، صنایع سنگین، ساخت‌وساز، صنایع دفاعی، تبلیغات، سرگرمی و حتی بیمه فعالیت نموده و حدودا 20 درصد از حجم کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

آقای لی بیونگ چول در سال 1938 میلادی با سرمایه‌ 30 هزار وونی (حدودا برابر با 27 دلار آمریکا) اقدام به تاسیس سامسونگ به‌عنوان یک شرکت تجاری نمود. نخستین دفتر این شرکت با 40 کارمند در شهر تائگو کره‌جنوبی احداث شد. سامسونگ فعالیت خود را به‌عنوان یک فروشگاه خواربار فروشی آغاز کرد و به تجارت و داد و ستد کالا در داخل و حومه شهر پرداخت. سامسونگ در سال 1947 فعالیت خود را به شهر سئول گسترش داد؛ اما با آغاز جنگ کره این شهر را ترک کرد. پس از پایان جنگ، سامسونگ کارخانه قند خود را در شهر بوسان افتتاح کرد؛ سپس بزرگترین خط تولید منسوجات پشمی را راه‌اندازی نمود. تنوع فعالیت‌های ابتدایی سامسونگ به یک استراتژی کلیدی برای موفقیت این شرکت تبدیل شد. در ادامه کمپانی به سرعت کسب‌وکار خود را به حوزه بیمه، اوراق بهادار و خرده فروشی تعمیم داد. پس از پایان جنگ سامسونگ با توجهی ویژه به فعالیت‌های صنعتی زمینه‌ساز توسعه مجدد کره شد.

در دهه 1960 سامسونگ با افتتاح چندین شرکت زیرمجموعه، فعالیت در صنعت الکترونیک را رسما آغاز کرد. بعلاوه انعقاد قرارداد همکاری میان شرکت‌های سامسونگ و سانیو مسیر تولید انواع تلویزیون، مایکروویو و سایر تجهیزات مصرفی را هموار کرد. همکاری این 2 کمپانی موجب تولید نخستین تلویزیون‌های سیاه و سفید در سال 1970 شد. در ادامه دل سامسونگ به تدریج حوزه کسب‌وکار خود را به صنایع کشتی‌سازی، هواپیماسازی و پتروشیمی نیز گسترش داد. طی دهه 1970سامسونگ موفق به تولید انواع ترانزیستور، تلویزیون‌های رنگی، یخچال، ماشین‌حساب‌ رومیزی برقی و تجهیزات تهویه هوا شد. در سال 1978 این شرکت کره‌ای موفق شد 5 میلیون دستگاه تلویزیون را تولید نماید. در اواخر دهه 1970 شرکت‌ سامسونگ الکترونیکس آمریکا و مرکز تحقیق و توسعه سامسونگ در شهر سوون کره‌جنوبی افتتاح شدند.

در سال 1980 سامسونگ با خریداری شرکت Hanguk Jeonja Tongsin به صنعت تولید سخت‌افزارهای ارتباطی وارد شد. فعالیت کمپانی کره‌ای در این حوزه با تولید سوئیچ‌بردهای تلفنی و سیستم‌های فکس آغاز شد و در ادامه به ساخت گوشی‌های تلفن‌همراه گسترش یافت. در اوایل دهه 1980 سامسونگ شعب جدیدی را در کشورهای آلمان، پرتغال و ایالات‌متحده راه‌اندازی کرد. در سال 1982 کمپانی با رونمایی از نخستین پرینترهای خود پا به عرصه صنعت چاپ دیجیتالی گذاشت. در سال 1983 سامسونگ تولید کامپیوترهای شخصی را آغاز کرد و در سال 1984 میزان فروش این شرکت از مرز 1 تریلیون وون فراتر رفت. در سال 1985 سامسونگ با تولید انبوه حافظه‌های 256K DRAM نام خود را به‌عنوان کمپانی پیشتاز در زمینه تولید نیمه‌هادی‌ها سر زبان‌ها انداخت.

در سال 1987 لی بیونگ چول؛ بنیان‌گذار سامسونگ درگذشت و فرزند وی با نام لی کون هی کنترل شرکت را در دست گرفت. در سال 1988 صنایع نیمه‌هادی و مخابراتی کمپانی با سامسونگ الکترونیکس ادغام شدند. در ادامه این مجموعه تمرکز خود را روی لوازم‌خانگی، تجهیزات ارتباط از راه دور و نیمه‌هادی‌ها معطوف کرد.

دهه 1990 با پیشرفت‌ها و دستاوردهای جدیدی برای سامسونگ همراه بود. در سال 1990 این کمپانی به برترین تولیدکننده تراشه در جهان تبدیل شد. سپس غول کره‌ای با راه‌اندازی شرکت سامسونگ موتورز تولید تلویزیون‌های دیجیتال را آغاز کرد. در اواخر دهه 1990 سامسونگ در زمینه تولیدات قطعات موردنیاز سایر شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌ سنگینی را ترتیب داد. در آن مقطع زمانی سامسونگ به‌دنبال تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده قطعات الکترونیکی مصرفی در جهان بود.

سامسونگ با عرضه گوشی SPH-1300 در سال 2001 به بازار گوشی‌های تلفن‌همراه وارد شد. همچنین در سال 2005 این کمپانی نخستین گوشی موبایل با قابلیت تشخیص گفتار را تولید کرد. در اواخر دهه 2000 و اوایل دهه 2010 سامسونگ با خریداری چندین شرکت توسعه‌دهنده فناوری‌های مختلف برای دستگاه‌های الکترونیکی جایگاه خود را در این صنعت تثبیت کرد. نتایج این تلاش‌ها با عرضه اسمارت‌فون گلکسی S2 در سال 2011 به ثمر رسید. سپس با معرفی پرچم‌دار گلکسی S3 در سال 2012 این هندست به یکی از پرطرفدارترین اسمارت‌فون‌های جهان تبدیل شد. همچنین در سال 2012 سامسونگ عنوان بزرگترین تولیدکننده گوشی تلفن‌همراه در جهان را به خود اختصاص داد. همچنین کمپانی به منظور تولید محتوای سرگرم‌کننده برای کاربران خود شرکت mSpot را خریداری کرد. طی سالیان بعد سامسونگ اقدام به خریداری چندین شرکت فعال در حوزه‌های مختلف نظیر فناوری‌های پزشکی، تلویزیون‌های هوشمند، نمایشگرهای اولد، اتوماسیون منازل، سیستم‌های چاپگر، خدمات ابری، سامانه‌های پرداخت و هوش مصنوعی نمود.

در سپتامبر سال 2014 سامسونگ از هدست واقعیت مجازی خود با نام Gear VR رونمایی کرد. این محصول به منظور استفاده همراه با فبلت گلکسی نوت 4 طراحی شد. تا سال 2015 تعداد اختراعات ثبت شده توسط سامسونگ در ایالات‌متحده از تمامی شرکت‌های دیگر بیش‌تر بود. در سال 2017 کمپانی مجوز آغاز تست اتومبیل‌های خودران را از دولت دریافت کرد. در سال 2018 سامسونگ اعلام کرد که برنامه‌های خود در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر را گسترش داده و ظرف 3 سال آینده بیش از 40 هزار کارمند را به خدمت خواهد گرفت.

امروزه حضور پررنگ سامسونگ در بازار جهانی اسمارت‌فون بر هیچکس پوشیده نیست. پرچم‌داران این شرکت در 2 سری مختلف شامل گلکسی S و گلکسی نوت به بازار عرضه می‌شوند. اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S20 و فبلت‌های سری گلکسی نوت 10 جدیدترین پرچم‌داران سامسونگی در بازار به‌شمار می‌روند. همچنین گوشی‌های جدید سری گلکسی نوت 20 نیز حدودا 2 هفته دیگر (روز 5 آگوست) معرفی می‌شوند. با این‌حال سیطره سامسونگ بر بازار اسمارت‌فون صرفا به محصولات پرچم‌دار محدود نبوده و هندست‌های میان‌رده این برند نیز طرفداران بی‌شماری دارند. گوشی‌های سری گلکسی A سامسونگ با امکاناتی نزدیک به مدل‌های پرچم‌دار و قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه‌تر در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH