مانیتورینگ وضعیت اختلال و قطعی اینترنت کشور با سامانه رادار

با توجه به اختلال و قطعی مکرر در اتصال به اینترنت در ایران، وجود یک سامانه مرجع برای بررسی و زمان و میزان این اختلالات ضروری به نظر می‌رسد. مجموعه ابر آروان از دی ماه سال گذشته، سامانه‌ای تحت عنوان “رادار” را راه‌اندازی کردند که با ورود به آن می‌توان جزئیات اختلالت اینترنت در شهرهای مختلف را بررسی کرد.

سامانه رادار با اتصال به 13 دیتاسنتر پرترافیک کشور، اطلاعات مورد نظر را از این دیتاسنترها به دست آورده و در اختیار کاربران می‌گذارد. در این سامانه جزئیات اختلال و قطعی اینترنت دربازه‌های زمانی کوتاه در شهرهای مختلف و با اپراتورها و ISP‌های متفاوت قابل بازبینی است.

نسخه دوم این سامانه به تازگی منتشر شده و از این پس کاربران می‌توانند به صورت لحظه‌ای از وضعیت اینترنت باخبر شوند و همچنین به آرشیو چند روز گذشته دسترسی داشته باشند. این سامانه در زمان پیک اختلال و قطعی اینترنت با 4 هزار بازدید روزانه همراه بوده و به طور کلی تاکنون بیش از 100 هزار بازدید داشته است.

در  نسخه جدید این سامانه با بهبود رابط کاربری سایت، قابلیت جابه‌جایی ردیف دیتاسنترها و شخصی‌سازی ترتیب دیتاسنتر‌ها بر اساس اهمیتی که برای کاربران دارد، اضافه شده است. در این سامانه وضعیت 13 دیتاسنتر پرترافیک کشور  شامل ایرانسل، همراه اول، آسیاتک، های‌وب، رسپینا، افرانت و مبین‌نت در شهرهای تهران، مشهد، تبریز و اصفهان قابل مشاهده است. در این سامانه وضعیت اتصال این 13 دیتاسنتر با سه سایت پربازدید ایرانی شامل آپارات، دیجی‌کالا و ورزش 3 و همچنین پنج سایت پربازدید خاجی شامل گوگل، گیت‌هاب، تویچ، ویکی‌پدیا و اینستاگرام قابل مشاهده است.

ابر آروان گسترده‌ترین زیرساخت ابری کشور را در اختیار دارد و در 20 دیتاسنتر مختلف کشور و 20 نقطه مهم در جهان می‌تواند جامع‌ترین اطلاعات از نظر زیرساخت اینترنت داخلی را ارائه دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH