TikTok با شرکت اوراکل به‌عنوان شریک آمریکایی جدید خود به توافق رسید

کمپانی ByteDance شرکت اوراکل را به‌عنوان شریک تجاری آمریکایی برای سرویس ویدیویی محبوب خود موسوم به TikTok برگزیده است؛ تصمیمی که با نزدیک شدن به موعد ضرب‌العجل ممنوعیت این برنامه محبوب اتخاذ شده است. به گفته یکی از افراد مطلع از موضوع انتظار می‌رود که معامله مذکور پاسخگوی نیازمندی‌های کاربران TikTok بوده و در عین‌حال نگرانی‌های دولت آمریکا در زمینه امنیت ملی را برطرف نماید. کمپانی اوراکل در ایالت کالیفرنیا مستقر شده و غول صنعت محاسبات ابری در ایالات‌متحده به‌شمار می‌رود. این شرکت به‌عنوان شریک فنی کمپانی ByteDance در آمریکا نقش‌آفرینی خواهد کرد. بر اساس گزارش نشریه وال استریت ژورنال این معامله احتمالا به‌عنوان یک قرارداد فروش قلمداد نشده و کماکان نیازمند تائید از سوی دولت آمریکا خواهد بود.

کمپانی چینی ByteDance مالک اپلیکیشن کم‌حجم ساخت ویدیو موسوم به TikTok محسوب می‌شود

مایکروسافت که به‌همراه شرکت Walmart؛ شریک تجاری خود به‌دنبال انعقاد قرارداد با کمپانی چینی بود ضمن صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که معامله پیشنهادی این شرکت از سوی ByteDance  رد شده است. غول تولیدکننده نرم‌افزار همواره به‌عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه مذاکرات شناخته شده است. مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای در اوایل وقت روز یکشنبه اعلام کرد: “کمپانی ByteDance امروز به ما اطلاع داد که آن‌ها مایل به فروش کسب‌وکار آمریکایی TikTok به مایکروسافت نیستند. ما اطمینان داریم که پیشنهاد مایکروسافت ضمن حراست از منافع امنیت ملی آمریکا برای کاربران TikTok نیز مطلوب بوده است.” مایکروسافت اعلام کرد که به منظور اطمینان از امنیت، حفظ حریم خصوصی، امنیت در فضای آنلاین و مبارزه با ترویج اطلاعات نادرست ناچار به اعمال تغییراتی چشمگیر در سازوکار فعالیت TikTok بوده است.

کمی بیش از 2 ماه پیش و در اوایل ماه آگوست دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا با استناد به نگرانی‌های موجود در زمینه امنیت ملی اعلام کرد که قصد دارد تا استفاده از TikTok را در ایالات‌متحده ممنوع اعلام کند؛ مگر آن‌که کسب‌وکار مذکور توسط یک شرکت آمریکایی خریداری شود. آقای ترامپ در گفتگو با خبرنگاران مشخصا از مایکروسافت به‌عنوان یک نامزد یاد کرد. در واقع مایکروسافت تنها شرکتی بود که رئیس‌جمهور آمریکا صریحا به آن اشاره کرد و طی ماه گذشته آن‌را به‌عنوان یک کمپانی پیشرو در زمینه خریداری TikTok معرفی نمود. فرمان اجرایی مربوط به تهدید رسمی اعمال ممنوعیت در روز 6 آگوست (16 مردادماه) صادر شد. فرمان اجرایی بعدی نیز شرکت ByteDance را ملزم به واگذاری TikTok تا روز 12 نوامبر (22 آبان ماه) کرد.

تمایل اوراکل نسبت به خریداری TikTok چند هفته پس از صدور فرمان اجرایی اولیه توسط دونالد ترامپ گزارش شد. آقای ترامپ پیش از حضور در گردهمایی شهر یوما واقع در ایالت آریزونا در واکنش به گزارشات منتشر شده اعلام کرد: “به عقیده من اوراکل یک شرکت فوق‌العاده است. من تصور می‌کنم که اوراکل از عهده انجام این کار برخواهد آمد.” همچنین وی لری الیسون؛ بنیان‌گذار اوراکل را یک “شخصیت فوق‌العاده” خطاب کرد.

الیسون یکی از مشهورترین طرفداران دونالد ترامپ در صنعت فناوری به‌شمار می‌رود. وی در ماه فوریه میزبان یک مراسم جمع‌آوری کمک برای رئیس‌جمهور آمریکا بود؛ موضوعی که موجب شد تا برخی کارگران اوراکل در اعتراض نسبت به آن اقدام به برگزاری راهپیمایی کنند.

ظاهرا قرارداد مذکور علیرغم وجود موانع فراوان در اوایل ماه جاری منعقد شده است. بر اساس گزارش نشریه South China Morning Post کمپانی ByteDance اعلام کرده که الگوریتم هوش مصنوعی مورد استفاده در TikTok بی‌تردید بزرگ‌ترین سرمایه این اپلیکیشن به‌شمار رفته و مشمول این معامله نخواهد بود. در اواخر ماه آگوست دولت چین به منظور پوشش دادن فناوری‌های حساس قوانین مربوط به کنترل صادرات از این کشور را به‌روزرسانی کرد؛ موضوعی که نشان می‌دهد ByteDance برای انعقاد هرگونه قرارداد با ایالات‌متحده احتمالا نیازمند دریافت مجوز از سوی حکومت پکن بوده است. هنوز مشخص نیست که همکاری شرکت‌های اوراکل و ByteDance چگونه موانع فعلی را حل و فصل خواهد کرد. با این‌حال کاخ سفید در پاسخ به درخواست ادای توضیح از هرگونه واکنش شتاب‌زده اجتناب نموده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH