چگونه دیجی‌کالا از کسب‌وکارهای ایرانی حمایت می‌کند؟

غالب خرده‌فروشی‌های آنلاین داخلی و خارجی مسئولیتی برای توسعه کسب‌وکارها قائل نیستند.

برایشان تفاوتی نمی‌کند یک برند داخلی و از کشور خودشان فروش بیشتری داشته باشد و بتواند در مارکت‌پلیس آن‌ها رشد کند یا یک برند خارجی؛ بلکه برایشان فروش بیشتر در اولویت بالاتری است. هر برند و محصولی که مشتریان بیشتری داشته و تقاضا برای آن زیاد باشد؛ در سبد فروش قرار می‌گیرد و اهمیت بیشتری داده می‌شود تا فروشنده‌ها و کالاهای دیگر به حاشیه بروند.

در دیجی‌کالا شاهد این استراتژی و رویکرد نیستیم و همگام با توسعه پلتفرم و مارکت‌پلیس، توجه ویژه‌ای به برندهای ایرانی و تولیدات ملی شده و بسترهایی برای رشد و توسعه آن‌ها نیز در نظر گرفته می‌شود.

برای دیجی‌کالا اهمیت دارد که یک فروشنده ایرانی بتواند محصولاتش را سریع‌تر، راحت‌تر و در بازار بزرگی با ۸۰ میلیون مشتری بفروشد. حتی در این بستر فراهم شده، کسب‌وکارهای ایرانی خانگی و ضعیف می‌توانند در یک فضای رقابتی با شرکت‌ها و برندهای بزرگ و معتبر داخلی و خارجی رقابت کنند و در جایگاه فروش برتر قرار بگیرند.

پیش از هرچیز از شما دعوت می‌کنیم تا ابتدا ویدئو اختصاصی ما را در این زمینه ببینید:

جایگاه کسب‌وکارهای ایرانی

در گزارش سالیانه ۹۸ دیجی‌کالا و در میان انبوهی از آمارها و تحلیل‌های مربوط به فعالیت این فروشگاه آنلاین طی یک سال، می‌توان آمارها و سرنخ‌هایی یافت که نشان‌دهنده وضعیت و جایگاه کسب‌وکارهای ایرانی در این پلتفرم و مهیا بودن بستر برای رشد و افزایش فروش آن‌ها است.

به عنوان مثال، در نیمه دوم سال ۹۸، بیش از ۶۱ هزار کسب‌وکار ایرانی با دیجی‌کالا همکاری کردند. در همین سال، ۱۰۵.۷۱۲ کسب‌وکار برای فروش محصولات خود روی مارکت‌پلیس دیجی‌کالا ثبت‌نام کردند که ۵۷ درصد این کسب‌وکارها شرایط فروشندگی را داشته و موفق شدند وارد فهرست فروشندگان شوند.

از نظر درآمدی، در سال ۹۸، هر فروشنده فعال در این مارکت‌پلیس به طور متوسط هر ماه فروشی ۳۹ میلیون تومانی داشته است.

دو مثال دیگر هم از میزان فروش کسب‌وکارهای ایرانی روی سایت دیجی‌کالا در سال ۹۸ داریم که به خوبی نشان می‌دهد چرا فروشندگان ایرانی تمایل به حضور در دیجی‌کالا دارند. در یک مورد، کارگاه صنایع دستی میناکاری و خاتم‌کاری موفق شده در آذر ماه ۹۸ نزدیک به ۸۵ میلیون تومان فروش داشته باشد. یک فروشنده دیگر هم در بهمن ۹۸ رکورد فروش ۳۲ میلیارد تومانی دیجی‌کالا را به نام خود کرده است.

این دو آمار نشان می‌دهد در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا کسب‌وکارهای بومی، محلی، کوچک و خانگی می‌توانند درآمد و فروش خوبی داشته باشند و به حیات خود ادامه دهند و روز به روز موفق‌تر ظاهر شوند. همچنین کسب‌وکارها و برندهای بزرگ و معتبر ایرانی، یک بازارچه‌ای به گستردگی تمام ایران برای فروش محصولات‌شان در آنجا دارند.

رشد جهشی کسب‌وکارهای ایرانی

اما رشد کسب‌وکارهای ایرانی در دیجی‌کالا از چه زمانی آغاز شده و کدام عامل سبب شده بیش از ۶۱ هزار فروشنده ایرانی روی این فروشگاه فعال باشند.

به طور قطع، تغییر مدل فروش دیجی‌کالا از سنتی به مارکت‌پلیس، نقطه عطفی برای کسب‌وکارهای ایرانی بوده است. هم نمودار رشد تعداد برندهای ایرانی و هم نمودار افزایش تعداد کسب‌وکارها این واقعیت را نشان می‌دهند. تا پیش از سال ۹۷، فقط ۵۷۲۸ کسب‌وکار ایرانی روی دیجی‌کالا فعالیت می‌کردند ولی با شروع مدل مارکت‌پلیس به ناگهان این تعداد به ۱۱۱۸۰ فروشنده رسید و پس از آن هر نیم سال شاهد رشد جهشی آن‌ها هستیم.

در نیمه دوم سال ۹۷ تعداد فروشنده‌ها به بیش از ۲۱ هزار فروشنده رسیده و در نیمه اول سال ۹۸ شاهد بیش از ۳۰ هزار کسب‌وکار هستیم. در نیمه دوم سال ۹۸، تقریبا کسب‌وکارهای ایرانی در این پلتفرم دو برابر شده و بیش از ۶۱ هزار فروشنده در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا فعال هستند.

این آمار مربوط به سال ۹۸ است و هنوز از تعداد فروشنده‌ها در سال ۹۹ آماری معتبر منتشر نشده است. تخمین زده می‌شود در نیمه اول سال ۹۹ نیز چند ده هزار فروشنده و کسب‌وکار به دیجی‌کالا افزوده شده باشند.

چگونه دیجی‌کالا از کسب‌وکارهای ایرانی حمایت می‌کند؟

چگونه در دیجی‌کالا، حمایت از کسب‌وکارهای ایرانی محقق شده است؟ آیا به آن‌ها پول و سرمایه و وام داده می‌شود تا در این فروشگاه فعالیت کنند؟ آیا فروشنده‌ها به اجبار یا از سر ناچاری در دیجی‌کالا محصولات‌شان را عرضه می‌کنند؟

برخلاف آنچه که تصور می‌شود؛ مشکل اساسی یک کسب‌وکار ایرانی کوچک، فضای کار و سرمایه یا نیروی انسانی نیست؛ بلکه بازار فروش، بازاریابی، تبلیغات، بسته‌بندی و ارسال کالا برای مشتری از یک نقطه ایران به نقطه دیگر در صدها کیلومتر آن‌طرف‌تر است. فروشنده ایرانی می‌گوید: «من باکیفیت‌ترین محصول را تولید می‌کنم ولی دنبال همکار و شریکی برای بازاریابی، فروش و توزیع آن هستم.»

این دقیقا بستری است که دیجی‌کالا موفق به فراهم کردن آن برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک ایرانی شده است. یک فروشنده در دیجی‌کالا ضمن اینکه به بازاری بسیار بزرگ و ۸۰ میلیونی دسترسی پیدا می‌کند؛ دریافت‌کننده تمام سرویس‌های لجستیکی، انبارداری، بسته‌بندی، تولید محتوا، بازاریابی، بینش بازار، خدمات پس از فروش و غیره از دیجی‌کالا است تا دیگر دغدغه‌ای غیر از تولید محصول با کیفیت نداشته باشد.

الگوریتم‌ها و سیاست‌های مارکت‌پلیس هم به گونه‌ای تهیه شدند که یک بازار رقابتی سالم و کامل را برای فروشنده‌ها فراهم می‌کنند. فروشنده‌ای می‌تواند در جعبه خرید (Buy Box)، محصول و قیمت کالای خود را درج کند که هم قیمت مناسب‌تر و هم کالای آماده به ارسال در انبار دیجی‌کالا داشته باشد. افزون بر این، از نظر امتیازی هم عملکردی بالاتری نسبت به دیگر رقبا ثبت کرده باشد. این استراتژی باعث شده فروشنده‌ها بر کیفیت محصول خود بیفزایند تا رضایت مشتری جلب شود و کمترین برگشتی و اخطار را داشته باشند. همین‌طور، همیشه کالای موجود در انبار داشته و قیمت‌های مناسب‌تر و رقابتی‌تری بدهند.

برگزاری انواع مسابقات، جشنواره‌ها، شگفت‌انگیزها و تخفیف‌ها هم بر فروش کسب‌وکارها تاثیرگذار بوده است. بسیاری از فروشنده‌ها امکان حضور در نمایشگاه‌های فیزیکی و سفر از یک شهر و استان به نقطه دیگری را ندارند یا هزینه‌های زیاد برپایی یک نمایشگاه فیزیکی، امکان فروش مستقیم به مشتری را نمی‌دهد اما دیجی‌کالا نمایشگاه و فروشگاهی دائمی و شبانه‌روزی با کمترین هزینه است.

شکوفایی برندهای ایرانی

حمایت‌های دیجی‌کالا از کسب‌وکارها و برندهای ایرانی باعث شده در بسیاری از بخش‌های بازار شاهد شکوفایی و رشد محصولات ایرانی باشیم. در سال ۱۳۹۸، برندهای ایرانی سهم به‌سزایی در جست‌وجوها داشتند. مثلا، بیش از ۵۱.۵۰۰ بار محصولات برند تسکو در دیجی‌کالا جست‌وجو شده است.

همین‌طور، برندهایی مانند کامان، امرسان و ایکس ویژن جزو برندهای ایرانی پر جست‌وجو بودند. در سال ۱۳۹۸، حدودا ۶۹ درصد فروش تعدادی دیجی‌کالا متعلق به کالاهای ایرانی بوده است. تا پایان همین سال، بیش از ۲۵۱۲ برند ایرانی در دیجی‌کالا ثبت شده که نزدیک به دو برابر برندهای ثبت شده در سال ۱۳۹۷ است. ایکس ویژن پرفروش‌ترین برند ایرانی از نظر ریالی در سال ۱۳۹۸ است و برندهایی مانند پارس خزر و مهیا پروتئین در رتبه‌های بعدی هستند.

دیجی‌کالا به خانه کسب‌وکارهای ایرانی بدل شده است و آمارهای ذکر شده نشان می‌دهند که حمایت این پلتفرم از مشاغل و فروشنده‌های داخل کشور نه در حد یک حرف، بلکه در عمل و به شکلی موثر است تا بتوانند رشد کرده و توان رقابت با برندهای خارجی را داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH