h

خانه سینما به جمع مخالفان نظارت صدا و سیما بر شبکه سینمای خانگی و VODها پیوست

هیات مدیره خانه سینما با ارسال نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار مقابله با تصویب قانون نظارت صدا و سیما بر تولیدات شبکه سینمای خانگی شد. طی چند هفته اخیر، مخالفت‌های فراوانی به قانون نظارت ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوتی و تصویری فراگیر) بر محتوای تولیدی شبکه‌های سینمای خانگی صورت گرفته است. صدا و سیما با استناد به قوانین در تلاش است تا نظارت بر محتوای تولیدی شبکه سینمای خانگی و VODها را بر عهده بگیرد.

ساترا از سال 97 و تحت نظارت صدا و سیما تشکیل شد، این سازمان بر اساس ابلاغیه سال 94 شورای عالی فضای مجازی کار خود را بر تولید محتواهای صوتی و تصویری فراگیر آغاز کرد. صدا و سیما با اتکا به اصل 44 قانون اساسی که رادیو و تلوزیون ایران را دولتی می‌نامد و هرگونه فعالیت خصوصی در این زمینه را منع کرده، ادعا دارد که نظارت بر شبکه سینمای خانگی و VODها بر عهده این سازمان است.

اما وزارت ارشاد به دلیل نبود تفسیر درست از واژه “صوت و تصویر فراگیر” و تناقصات قانونی در این زمینه، ادعا دارد که مدیریت و نظارت بر محتوای تولید شده در شبکه سینمای خانگی و VODها باید بر عهده این وزارتخانه باشد و اعطای این مسئولیت به ساترا که تحت نظر صدا و سیما فعالیت دارد، اشتباهی بزرگ است.

جمع بزرگی از هنرمندان و صنف‌های سینمایی نیز به این مسئله اعتراض دارند و سیاست‌های غلط و غیر پاسخگوی صدا و سیما و انحصار طلبی این سازمان را موانع بزرگی برای رشد شبکه نوپای سینمای خانگی و VODها می‌دانند و معتقد هستند نظارت بر این شبکه‌ها باید برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد باشد.

در کنار 29 صنف سینمایی که اعتراض خود را به نظارت ساترا بر شبکه سینمای خانگی و VODها اعلام کردند، هیئت مدیره سازمانی سینمایی نیز با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد، این اتفاق را فراقانونی و غیرکارشناسانه نامید و آن را مانعی برای رشد دوباره جمعی از سینماگران و فعالان عرصه فرهنگ نامید.

تاکنون سریال‌ها، برنامه‌های گفت‌وگو محور، مستند و ویژه برنامه‌های بسیاری برای شبکه سینمای خانگی و VODها تولید و عرضه شده که استقبال مخاطبان از آن نشان دهنده رضایت از نوع و کیفیت برنامه‌ها دارد. به زودی برنامه جدید عادل فردوسی‌پور با نام 99 نیز قرار است از VODها، پخش شود.

حال باید دید نهایتا نظارت بر اینگونه برنامه‌ها با وزارت ارشاد باقی می‌ماند یا به سازمان صدا و سیما داده می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH