تاکنون بیش از یک میلیون نفر در جهان قربانی ویروس کرونا شده‌اند!

طبق آمار آژانس مطبوعاتی فرانسه، بیش از یک میلیون نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، این بیماری کشنده کمتر از یک سال پیش در چین شیوع پیدا کرد و سراسر کره زمین را نیز فرا گرفت.

این بیماری همه‌گیر اقتصاد جهان را نابود کرده، تنش‌هاى سیاسی-جغرافیایی زیادی را بوجود آورده است و زندگی همه‌ مردم از محله‌های فقیرنشین هند و جنگل‌های برزیل گرفته تا بزرگ‌ترین شهر آمریکا، نیویورک را نیز مختل کرد.
ورزش، سرگرمی زنده و سفرهای بین‌المللی متوقف شد؛ زیرا هواداران، تماشاگران و گردشگران مجبور شدند با انجام تدابیر سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از شیوع ویروس در خانه بمانند.
این تدابیر شدید که نیمی از بشریت، بیش از چهار میلیارد نفر، را تا اسفندماه (ماه آوریل) تحت کنترل خود در آورده بود، در ابتدا سرعت شیوع آن را کاهش داد، اما بعد از کاهش محدودیت‌ها، دوباره تعداد مبتلایان افزایش پیدا کرد.
بر اساس آمارهای خبرگزاری فرانسه تا روز یکشنبه، منابع رسمی، 1,000,009 نفر قربانی از 33,018,877 بیمار را ثبت کرده‌اند. ایالات متحده بیشترین تلفات را با بیش از دویست هزار مورد فوتی و پس از آن برزیل، هند، مکزیک و انگلیس دارد.

پدر و مادر کارلو چیودی (Carlo Chiodi)، راننده کامیون ایتالیایی، نیز شامل این آمار و ارقام تلفات ویروس می‌شوند که به گفته خود او در طی چند روز پیاپی هر دوی آن‌ها را از دست داده است. چیودی 50 ساله این‌چنین بیان کرد:

چیزی که خیلی سخت می‌توانم آن را بپذیرم، این است که پدرم را هنگامی که از خانه بیرون می‌رفت و سوار آمبولانس می‌شد، دیدم و تنها کاری که می‌توانستم انجام دهم این بود که با او خداحافظی کنم. از اینکه او را در آغوش نگرفتم و به او نگفتم که چقدر دوستش دارم، پشیمانم؛ این مسئله هنوز هم اذیتم می‌کند.

در این حین که دانشمندان هنوز برای یافتن واکسن این ویروس در رقابت هستند، دولت‌ها مجدداً مجبورند اقدامات کنترل‌کننده‌ای را برای این ویروس به کار گیرند؛ این به آن معناست که کنترل ویروس سرعت بیماری را آهسته‌تر می‌کند، اما به اقتصاد و مشاغل موجود که در حال حاضر نیز بسیار صدمه دیده‌اند، آسیب می‌رساند.

صندوق بین‌المللی مالی در اوایل سال جاری هشدار داد که با از بین رفتن تولید ناخالص داخلی جهان، اوضاع اقتصادی می‌تواند بحران بسیار شدید و بی‌سابقه‌ای ایجاد کند. اروپا که از موج اول بسیار آسیب دیده بود، اکنون با موج دیگری روبه‌رو شده است؛ پاریس، لندن و مادرید همه مجبور به استفاده از تدابیر کنترلی برای کاهش بیماری شده‌اند تا بار اضافه‌ای روی دوش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نگذارند.

استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در مغازه‌ها، کافه‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی اکنون بخشی از زندگی روزمره افراد در بسیاری از شهرها شده است. اواخر شهریور (اواسط سپتامبر) در بیشتر مناطق شاهد افزایش موارد مبتلایان بودیم و سازمان جهانی بهداشت نیز هشدار داده است که بدون اقدام جمعی کلی، تا هنگامی ‌که ویروس از بین برود، ممکن است تعداد مبتلایان به دو میلیون نفر قربانی نیز افزایش یابد.

مایکل رایان (Michael Ryan) مدیر اورژانس سازمان بهداشت جهانی روز جمعه به خبرنگاران گفت:

 

یک میلیون نفر قربانی عدد بسیار وحشتناکی است و قبل از اینکه این عدد دو برابر شود، باید در این باره تامل بیشتری کنیم. آیا آمادگی لازم را برای اقداماتی علیه جلوگیری از افزایش این تعداد به طور جهانی در اختیار داریم؟

مواجه با ویروس کرونا

ویروس حاد تنفسی 2 (SARS-CoV-2) که باعث بیماری ویروسی معروف به ویروس کرونا شد، اولین بار در شهر ووهان در مرکز چین مشاهده شد. اینکه چگونه اول در آنجا بوجود آمده است، هنوز مشخص نیست اما دانشمندان فکر می‌کنند که منشأ آن خفاش‌ها بوده‌اند و از طریق پستاندار دیگری نیز به انسان‌ها منتقل شده است.

درحالی که ووهان در دی ماه (ماه ژانویه) تعطیل شده بود، سایر کشورها با ناباوری به اقدامات شدید کنترل‌کننده چین حتی در حین انجام کسب و کارهایشان نگاه می‌کردند. تا 11 مارس، ویروس در بیش از 100 کشور جهان مشاهده شد و سازمان بهداشت جهانی نیز از این سطح نگران‌کننده از عدم اقدام در برابر آن ابراز نگرانی کرد.
هنگامی‌ که پزشکان بیمار می‌شدند و برخی از آن‌ها نیز جان خود را از دست می‌دادند، پاتریک وگت (Patrick Vogt)، پزشک خانواده در مولهاوس، شهری که در ماه مارس به مرکز شیوع بیماری در فرانسه تبدیل شده بود، گفت که متوجه شده ویروس کرونا در همه جا وجود دارد.

 

پاتریک وگت این‌چنین بیان کرد:

ما افرادی را در هنگام جراحی مشاهده کردیم که اغلب جوان بودند و با مشکلات تنفسی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کردند که جان خود را از دست دادند. هیچ راهی هم برای درمان آن‌ها در اختیار نداشتیم.

ناامیدی و اعتراضات

این ویروس همه‌گیر حتی به ثروتمندان یا افراد مشهور نیز رحم نکرد. نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون (Boris Johnson) نیز یک هفته را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان گذراند. در حالی که تام هنکس و همسرش از بیماری بهبود یافته بودند و پس از قرنطینه در استرالیا به لس آنجلس بازگشتند، تست کرونای مدونا پس از یک سفر به فرانسه مثبت اعلام شد.

بازی‌های المپیک توکیو، مسابقات مشهور ریو و سفر زیارتی مسلمانان به مکه از مهم‌ترین رویدادهایی است که توسط همه‌گیری به تعویق افتاده یا مختل شده است. فوتبال لیگ برتر با اینکه دوباره شروع شده اما با استادیوم‌های خالی مواجه شده است. مسابقات تنیس اوپن فرانسه نیز مخاطبان خود را روزانه به 1000 نفر محدود کرد.

اسرائیل دوباره به طور کامل در محاصره این ویروس قرار گرفته است و به قشر حساس جامعه مسکو نیز دستور داده شده تا در خانه بمانند. با تشدید این محدودیت‌ها، اعتراضات و عصبانیت مردم نیز زیاد می‌شود؛ زیرا با شروع شدن موج بعدی این ویروس و اقدامات جدید کنترلی، مردم هم باید نگران کسب و کارها و درآمد شغلی و هم اینکه نگران سلامتی خود و خانواده‌های خود باشند.

افرادی که علیه قرنطینه و تدابیر شدید اعتراض داشتند، روز شنبه در مرکز لندن با پلیس درگیر شدند و افسران نیز هزاران نفر را در یک تظاهرات متفرق کردند. پاتریک لابوراس (Patrick Labourrasse)، صاحب رستورانی در یک شهر فرانسه در نزدیکی مارسیل، که بار دیگر مجبور به تعطیلی بارها و رستوران‌ها شده است، اینچنین بیان کرد:

این آخرین تلاش‌هاست، ما داشتیم به شرایط خوب و عادی باز می‌گشتیم.

همراه با آشفتگی‌های زیادی که وجود دارد، هنوز امیدواریم؛ به نظر می‌رسد که شهر ووهان اکنون بیماری را کنترل کرده است. یکی از ساکنین شهر می‌گوید:

زندگی‌ ما مثل سابق شده و همه چی به روال قبلی خود برگشته است. همه افراد در ووهان اکنون در راحتی و آرامش هستند.

صندوق مالی بین‌المللی نیز این‌چنین بیان کرده است که چشم‌انداز اقتصادی اکنون نسبت به خرداد ماه (ماه ژوئن) حتی اگر «بسیار چالش برانگیز» باشد، روشن‌تر به نظر می‌رسد.

نکته اساسی این است که 9 کاندید ساخت واکسن ویروس کرونا در آخرین مرحله آزمایشات بالینی قرار دارند که امیدوارم برخی از آن‌ها سال آینده به بازار عرضه شود؛ اگرچه سوالاتی نیز در مورد نحوه و زمان توزیع این واکسن‌ها به بازارها در سراسر جهان بدون پاسخ باقی مانده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH