آی‌فون‌های آینده با استفاده از لیزر قادر به تشخیص وجود گازهای سمی در هوا خواهند بود!

بسیاری از افراد احتمالا نسبت به وضعیت هوای محیط پیرامون خود خوشبین هستند. اما چنان‌چه تاکنون در منطقه‌ای با آلودگی فراوان زندگی کرده باشید و یا اخیرا در نزدیکی محل سکونت شما آتش‌سوزی بزرگی روی داده باشد؛ در این صورت متوجه خواهید شد که کیفیت هوای مورد تنفس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با این‌حال دسترسی به دستگاهی که کیفیت هوای محیط پیرامون را به‌صورت پیوسته و منظم کنترل کند؛ عملی یا حتی امکان‌پذیر نیست.

اگرچه این وضعیت در آینده می‌تواند دستخوش تغییر شود. یک پتنت اخیرا کشف شده توسط وبسایت AppleInsider نشان می‌دهد که شرکت اپل احتمالا به‌دنبال تولید یک سیستم مبتنی بر لیزر است که می‌تواند درون یک دستگاه قابل حمل نظیر گوشی آی‌فون یا اپل واچ قرار گرفته و کیفیت هوای اطراف ما را کنترل کند. این سیستم نه‌تنها به تشخیص گازهای سمی احتمالی در هوا کمک می‌کند؛ بلکه کیفیت هوا را نیز مورد بررسی قرار داده و به جستجوی عوامل زمینه‌ساز واکنش‌های آلرژیک نظیر گرده‌های گل می‌پردازد.

طرح پیشنهادی اپل مربوط به سیستمی با 3 منبع نوری لیزر، 3 لنز بازتاب‌دهنده کاملا داخلی و نهایتا تعدادی سنسور نوری یا فوتودیود است. این سیستم به رفع برخی مشکلات موجود در سامانه‌های کنونی کمک می‌کند. سیستم‌های فعلی احتمالا عملکرد کاملا دقیقی ندارند؛ چرا که جریان باد می‌تواند موجب پراکنده شدن ذرات معلق داخل هوا و نهایتا کاهش دقت سنجش کیفیت هوا شود.

این ایده بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد و از آن‌جا که اپل برای تبدیل نمودن اسمارت‌واچ خود به یک ابزار ممتاز بر کلیه امکانات مرتبط با حوزه سلامت تمرکز نموده است؛ لذا ورژن آینده اپل واچ می‌تواند در مقابله با ریزگردهای آلرژی‌زا به کاربران کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH