آذری جهرمی: توانایی تولید گوشی صددرصد ایرانی را نداریم!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات روز گذشته در جمع خبرنگاران، توضیحاتی را پیرامون اختلال در شبکه اینترنت، تولید گوشی ایرانی با طرح چینی توسط شرکت صاایران و اختصاص بسته اینترنت هدیه برای دانشجویان ارائه داد. وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد علت اختلال در شبکه اینترنت داخلی و ارتباط آن با شبکه ملی اطلاعات بار دیگر تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات هیچ تضادی با اینترنت ندارد، این شبکه زیرساخت اینترنت کشور است و این تفکر که با اجرای شبکه ملی اطلاعات، دسترسی به اینترنت محدود می‌شود، اساسا اشتباه است.

جهرمی ادامه داد: این اختلالات مربوط به نسخه وب واتساپ بود و مشخص شد که ترافیک خودشان مشکل دارد، با پیگیری دوستان ما متوجه شدیم که برای مدیریت بهتر بخشی از سرورهای این اپلیکیشن به فضای ابری آمازون منتقل شده و به دلیل محدودیت‌های آمازون برای کاربران ایرانی، نسخه وب واتساپ در ایران دچار اختلال شده بود، با پیگیری‌هایی که انجام دادیم این مشکل رفع شد.

وزیر ارتباطات در مورد تولید گوشی ایرانی با کپی از یک طرح چینی گفت: در حال حاضر ما در ایران توانایی ساخت صفر تا صد یک گوشی هوشمند را نداریم. بنابراین طبیعی است که به سراغ تولید گوشی با مدل‌های SKB یا CKB برویم. البته اینکه با یک کشور خارجی به توافق برسیم تا با همکاری یکدیگر گوشی تولید کنیم، برای فاز اول تولید ملی تلفن هوشمند خوب است.

آذری جهرمی در مورد وضعیت شبکه شاد و مشکلات این اپلیکیشن توضیح داد: مشکل شبکه شاد از پهنای باند نیست، در حال حاضر یک و نیم میلیون کاربر فعال از اپلیکیشن شاد استفاده می‌کنند. متوسط پهنای باند این شبکه 150 کیلوبایت بر ثانیه است که نسبت به ظرفیت شبکه‌ای ما که به 20 هزار گیگابیت می‌رسد، رقم ناچیزی است و مشکلی از این بابت ایجاد نمی‌کند. شاد اولین اپلیکیشن ایرانی است که رقیب خارجی خود را پشت‌سر گذاشته است. در ایران استفاده از شبکه شاد نسبت به واتساپ افزایش یافته و به دلیل حجم زیاد استفاده از این اپ، ممکن است مجبور به بروزرسانی این برنامه باشیم.

وی ادامه داد: مشکلات شبکه شاد شامل سه مسئله احراز هویت، نصب نشدن این برنامه بر روی برخی از گوشی‌ها و کندی برنامه می‌شود. در مورد احراز هویت باید به آموزش و پرورش مراجعه کرد، البته دوستان من در این وزارتخانه به دنبال رفع نقایص موجود هستند. ایراد دوم به مشکلات نصب این برنامه باز می‌گردد که علت آن عدم نصب برنامه بر روی نسخه‌های قدیمی اندروید است، تیم توسعه شبکه شاد باید این مشکل را رفع کنند. بحث کندی برنامه نیز به سرورها باز می‌گردد که ترافیک آن روز به روز در حال افزایش است، ما مراکز داده تهران، شیراز، مشهد و تبریز را در اختیار این شبکه قرار داده‌ایم و امیدواریم مشکلات به زودی رفع شوند.

وزیر ارتباطات در مورد بسته اینترنت اساتید و دانشجویان توضیح داد: بسته اینترنت اساتید از 15 مهرماه فعال می‌شود، تاکنون 104 هزار استاد از سراسر کشور برای دریافت این بسته به ما معرفی شدند و تا صبح امروز حدود 46 هزار استاد به ما درخواست داده‌اند.

جهرمی در مورد بسته اینترنت دانشجویان تاکید کرد: ما به دنبال آن هستیم تا آموزش مجازی برای دانشجویان رایگان شود، در این راستا تصمیم گرفتیم تا 1100 دانشگاه کشور به فیبر نوری مجهز شود که این اتفاق در حال پیگیری است. از طرفی به دنبال آن هستیم تا برنامه‌ها و سایت‌های آموزش مجازی برای دانشجویان رایگان شود. قرار بود تکلیف بسته اینترنت دانشجویان تا اول مهر مشخص شود اما به علت تکمیل نشدن اطلاعات دانشجویان از طرف وزارت علوم، این اتفاق به تاخیر افتاد. ظرف 3 تا 4 روز آینده این موضوع را نهایی می‌کنیم تا هزینه آموزش مجازی برای دانشجویان نیز رایگان شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH