اتحادیه اروپا: تمامی اسمارت‌فون‌ها بایستی بدون اپلیکیشن‌های پیش‌فرض عرضه شوند!

اگرچه نتیجه نبرد حقوقی به راه افتاده میان شرکت‌های اپل و Epic کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که رویکرد کمپانی‌هایی نظیر اپل در زمینه مدیریت برنامه‌ها و توسعه‌دهندگان به گونه‌ای است که شمار فزآینده‌ای از مردم و دولت‌ها تصور می‌کنند این شرکت‌ها احتمالا بیش از اندازه قدرتمند شده‌اند. این وضعیت تا حدی جدی شده که بر اساس گزارش نشریه فایننشیال تایمز، اتحادیه اروپا در تدارک تنظیم پیش‌نویس قانونی موسوم به “قانون خدمات دیجیتالی” است.


این قانون پیشنهاد می‌کند تا در اختیارات شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری نظیر اپل و اپ استورهای آن‌ها محدودیت‌هایی اعمال شود. بر اساس مفاد قانون جدید حتی اسمارت‌فون‌ها و لپ‌تاپ‌ها نیز بایستی فاقد هرگونه اپلیکیشن از پیش نصب شده بوده و این اختیارات بایستی به مصرف‌کنندگان اعطاء شوند. تقریبا تمامی سیستم‌عامل‌ها با مجموعه‌ای از برنامه‌های از پیش نصب شده عرضه می‌شوند. این اقدام با هدف تسهیل کار برای کاربران نه‌چندان آشنا به حوزه فناوری و جلوگیری از سردرگمی و اتلاف وقت غیرضروری آن‌ها برای جستجوی برنامه‌های ساده‌ای نظیر ماشین‌حساب یا اپلیکیشن یادداشت‌برداری انجام می‌شود.

همچنین می‌توان استدلال کرد که کاربران ترجیح می‌دهند تا اپلیکیشن‌های متفرقه موردعلاقه خود را آزادانه نصب کرده و از قید و بند قوانین احتمالی اعمال شده توسط اپل و گوگل بر اپ استورهای خود رها شوند. این برنامه‌ها به آسانی در اینترنت یافت می‌شوند.

با این اوصاف هنوز مشخص نیست که آیا قانون فوق نهایتا تصویب خواهد شد یا خیر. بی‌تردید انتظار می‌رود که تصویب چنین قانونی نه تنها برای اپل بلکه برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر در حوزه فناوری نیز چندان خوشایند نباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH