گوگل با انتشار اندروید 11 پشتیبانی از اپلیکیشن Daydream VR را رسما متوقف کرد

شرکت گوگل با انتشار سیستم‌عامل اندروید 11 پشتیبانی از اپلیکیشن Daydream VR را رسما متوقف کرد؛ اقدامی که حقیقتا چندان شگفت‌آور به‌نظر نمی‌رسد. بدین‌ترتیب پلتفرم واقعیت‌مجازی موبایلی گوگل به پایان راه خود رسیده است. این سرویس پیش‌تر در سال 2016 برای نخستین بار معرفی شد. در سال 2019 اسمارت‌فون پیکسل 4 با هدست Daydream View سازگاری نداشت و گوگل تقریبا در همان مقطع زمانی فروش این هدست را متوقف کرد. بنابراین هیچ‌کس واقعا انتظار نداشت که این پلتفرم در آینده مورد پشتیبانی قرار گیرد.

اکنون گوگل به این موضوع رسمیت بخشیده و با صدور یک سند پشتیبانی اعلام می‌کند: “نرم‌افزار Daydream VR دیگر از خدمات پشتیبانی بهره‌مند نخواهد شد. کاربران کماکان می‌توانند به این سرویس دسترسی داشته باشند؛ اما آن‌ها دیگر هیچ‌گونه به‌روزرسانی نرم‌افزاری و امنیتی را دریافت نخواهند کرد. ما بابت استفاده از هدست Daydream View از شما تشکر می‌کنیم. اپلیکیشن Daydream VR دیگر از جانب گوگل پشتیبانی نشده و احتمالا در برخی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید 11 یا نسخه‌های جدیدتر از آن به درستی کار نخواهد کرد.”

پایان خیال‌پردازی گوگل

اگرچه اقدام اخیر گوگل به‌معنای از کار افتادن ناگهانی هدست‌های Daydream View برای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های فعلی نیست؛ اما به‌نظر می‌رسد که اندروید 11 می‌تواند سرآغاز تغییراتی در اجرای روان و بی‌دردسر اپلیکیشن Daydream VR باشد.

ایده پشت‌پرده هدست Daydream View همانند هدست‌هایی نظیر Gear VR سامسونگ این بود که نمایشگر و توان پردازشی موردنیاز کاربران از طریق هندست آن‌ها تامین شود. در واقع هدست صرفا ابزاری برای مشاهده برنامه‌های واقعیت‌مجازی بر روی گوشی کاربران بود. امروزه پس از پیشرفت‌های صورت گرفته این فناوری به مرحله‌ای رسیده است که در هدست‌های مستقلی نظیر Oculus Quest 2 تمامی امکانات به‌صورت داخلی تدارک دیده شده و دیگر به وجود گوشی هیچ نیازی نیست. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که گوگل دیگر به اندازه سابق به مقوله واقعیت‌مجازی علاقه ندارد.

پیش‌تر هر 2 شرکت اپل و گوگل مشغول اضافه نمودن قابلیت‌های واقعیت‌افزوده به سیستم‌عامل‌های iOS و اندروید بودند. ظاهرا در دستگاه‌های همراه ترکیب عناصر دنیای واقعی و دیجیتالی در مقایسه با مقوله واقعیت‌مجازی از اولویت بالاتری برخوردار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH