تفاوت آنفولانزا با کرونا و کویید 19

تفاوت اصلی آنفولانزا با کرونا در چیست؟

با نزدیک‌تر شدن به فصل آنفلوانزا، برخی از افراد، به ویژه والدین، ​​نگران این هستند که اگر آن‌ها یا فرزندانشان بیمار شوند، از کجا باید بفهمند که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند یا به آنفلوانزا؟! خب نگرانی آن‌ها کاملا قابل درک است. بیشتر علائم این دو بیماری به قدری شبیه به هم هستند که در صورت انجام یک، دو یا حتی سه آزمایش، نمی‌توان به طور قطعی تفاوت آنفولانزا با کرونا را تشخیص داد. اما برخی نشانه‌هایی نیز در این بین وجود دارد (ممکن است افراد به طور همزمان به هر دو بیماری مبتلا باشند؛ برخی از بیماران نیز در چین امسال به هر دوی این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند).

قدم اول: واکسن آنفولانزا بزنید!

هنوز مشخص نیست که ایالات متحده امسال نمونه‌های آنفلوآنزای بیشتری خواهد داشت یا خیر. شیوع آنفولانزا در نیمکره جنوبی که اغلب فعالیت آن در ایالات متحده را پیش‌بینی می‌کرد، در زمستان، 99 درصد کمتر از حد طبیعی بود. متخصصان اپیدمیولوژی (واگیرشناسی) معتقدند که این مسئله به این دلیل است که استرالیایی‌ها، نیوزلندی‌ها، مردمان آفریقای جنوبی، شیلیایی‌ها و دیگر ساکنان نیمه جنوبی کره زمین که از ماسک استفاده می‌کردند، مقدار زیادی از یکدیگر فاصله داشتند و برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا نیز دست‌های خود را می‌شستند. همین اقدامات احتیاطی از انتقال آنفولانزا نیز جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که در حال حاضر پروازهای کمی بین نیمکره جنوبی و ایالات متحده انجام شده، ممکن است فرصتی برای انتقال آنفلوانزای فصلی معمول در میان آمریکایی‌ها وجود نداشته باشد. اگر هم این‌چنین چیزی رخ دهد، ماسک و فاصله اجتماعی باید گسترش آن را محدود کند.

با این وجود، متخصصان از همه آمریکایی‌ها می‌خواهند از واکسن آنفولانزا استفاده کنند. آنفلوآنزای سال گذشته یکی از بدترین موارد آنفلوآنزا در چند سال اخیر بود که در ذهن‌ها ماند. تعداد کودکانی که در اثر این بیماری درگذشتند، با افرادی که در سال 2017 و 2018 در اثر این بیماری جان خود را از دست داده بودند، برابر بود. از زمان شروع کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آنفلوانزا در سال 1976، این بدترین وضعیت بود.

طبق گفته متخصصان، اگر به آنفولانزا دچار شوید، واکسن زدن احتمال بستری شدن یا فوت در بیمارستان را کاهش می‌دهد. به دلیل ترس از مبتلا شدن به دو بیماری آنفولانزا یا کووید-19، امسال واکسن‌های بیشتری از آنفلوانزا ساخته شد و در شهریور ماه (اوت) به داروخانه‌ها و مطب پزشکان توزیع شد. از اواخر ماه گذشته، برخی از پزشکان گزارش کردند که هر تعداد واکسنی که بخواهند، به راحتی در دسترس آن‌ها قرار نمی‌گیرد، اما داروخانه‌ها این‌چنین گزارش دادند که موفق به دریافت تجهیزات ثابت شده‌اند.

ارزیابی تفاوت‌های بین سرماخوردگی و آنفولانزا

حداقل 100 ویروس وجود دارد که می‌تواند باعث سرماخوردگی شود، اما تنها چهار ویروس وجود دارد که باعث آنفولانزای فصلی می‌شود. بسیاری از افرادی که به سرماخوردگی دچار می‌شوند، تصور می‌کنند که آنفولانزا دارند؛ اما متخصصان دائماً چگونگی تشخیص تفاوت‌های این دو بیماری را بیان می‌کنند: «آنفولانزا به شما احساسی مانند برخورد با یک کامیون را می‌دهد.» تب، درد و سردرد در موارد بد ویروس آنفلوانزا به طور کلی از ویروس انسدادی تنفسی، ویروس راینو ویروس یا سایر ویروس‌های سرماخوردگی نیز بدتر است.

همه ما می‌دانیم که علائم آنفولانزا شامل تب، سردرد، بدن درد، گلو درد، آبریزش بینی، بینی پر، سرفه و عطسه، و برای نوزادان نیز شامل عفونت گوش می‌شود. برخی از مبتلایان، به ویژه کودکان نیز دچار اسهال یا استفراغ می‌شوند.

در موارد شدید نیز شایع‌ترین عارضه آن ذات الریه است. هنگامی که در معرض علائم محرک قرار می‌گیرید، ذات الریه آنفولانزا خود را به شکل تنگی نفس نشان می‌دهد. پزشکان معمولاً در کودکان به دنبال علائمی مانند تنفس غیرمعمول و سریع و گاهی اوقات درد در قفسه سینه یا پشت هستند.

تفاوت آنفولانزا با کرونا

فهمیدن اینکه به کووید-19 مبتلا شده‌اید، بسیار پیچیده‌تر از آنفولانزا است، زیرا علائم مختلف و همچنین کاملا گیج‌کننده‌ای وجود دارد که بسیاری از آن‌ها علائم آنفولانزا را نیز نشان می‌دهد. شایع‌ترین علائم تب بالا، گاهی اوقات همراه با لرز، سرفه خشک و خستگی است.

علامتی که این دو عفونت را از هم متمایز می‌کند این است که بسیاری از قربانیان ویروس کرونا به طور ناگهانی حس بویایی خود را از دست می‌دهند، نه به این دلیل که گرفتگی بینی دارند، بلکه آن به این دلیل است که حتی بوهای شدید مانند پیاز یا قهوه را نمی‌توانند استشمام کنند. البته همه مبتلایان این ویروس حس بویایی خود را از دست نمی‌دهند، اما یک مطالعه نشان داد که 87 درصد از این بیماران تجربه این‌چنینی داشته‌اند.

علائمی که کمتر شایع هستند شامل گلودرد، گرفتگی، آبریزش بینی، استفراغ، اسهال، درد معده و نفس نفس زدن حین انجام حرکات ورزشی است. چشمان بعضی از مبتلایان قرمز و دچار خارش شده بود و در انگشتان یا انگشتان پای بعضی از مبتلایان نیز تاول یا قرمزی ایجاد شده بود که به اصطلاح به آن انگشتان کوویدی پا می‌گویند که بیشتر شبیه به پاهای سرمازده است.

علائم خطرناک‌تر، که به این معنی است که فرد باید فوراً تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد، شامل مشکلات تنفسی حاد، درد یا فشار در قفسه سینه، لب‌ها یا صورت کبود، گیج بودن یا پاسخ‌های بی‌ربط به سوالات ساده و همچنین از حال رفتن یا از دست دادن هوشیاری است.

ویژگی دیگری که باید به ماهیت ترسناک این بیماری اضافه کرد، این است که باعث ایجاد لخته خون می‌شود. همین امر منجر به آسیب قلبی، آسیب مغزی و و صدمه به ریه‌ها می‌شود. به باور پزشکان، حتی در برخی موارد که خفیف یا بدون علامت هستند، آسیب قلبی طولانی‌مدت ایجاد می‌کنند.

یکی دیگر از جنبه‌های غیرمعمول کووید-19 این است که افراد گاهی اوقات به ذات الریه مبتلا می‌شوند بدون اینکه متوجه بیماری شوند و پزشکان نیز در این‌باره مطمئن نیستند. یک نظریه این است که کیسه‌های هوا در ریه‌ها به گونه‌ای آسیب می‌بینند که باعث تجمع دی اکسید کربن نمی‌شود و می‌تواند باعث کمبود اکسیژن و مشکلات تنفسی شود.

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که دستگاه سنجش اکسیژن خون، یک دستگاه کوچک که سطح اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کند، خریداری کنید. اگر این سنجش سطح اکسیژن زیر 92 درصد بود، باید با پزشک تماس گرفته شود. هرچه ذات‌الریه زودتر تشخیص داده شود، بهتر درمان می‌شود.

علائم کووید-19 در کودکان مانند بزرگسالان است!

کودکان به طور کلی کمتر تحت تاثیر ویروس کرونا قرار می‌گیرند. برای جوان‌ترین سنین در کودکان، خطر کمتری نسبت به آنفولانزا تصور می‌شود. علائم این بیماری در کودکان نیز مشابه علائم بیماری در بزرگسالان است، معمولا والدین در کودکان خود علائمی مانند آبریزش بینی، قرمزی چشم و احساس خستگی مفرط که ناشی از احساس بد است، می‌بینند.

علائم خطرناکی که وجود دارد شامل سختی در تنفس، لب‌های کبود مایل به آبی، گیجی یا عدم توانایی در بیدار شدن از خواب، و درد شدید شکم یا عدم توانایی در نگه داشتن مایعات است. اگر نشانه‌ای از این علائم در کودک‌تان وجود دارد، هر چه زودتر او را به پزشک یا بیمارستان منتقل کنید.

در موارد بسیار کمیابی کودکان ممکن است به سندرم التهابی در چند ارگان بدن مبتلا شوند که ناشی از واکنش ایمنی بیش از حد فعال بدن باشد. این مسئله می‌تواند باعث شوک و نارسایی عضو شود. اما پزشکان تأکید می‌کنند که این نوع از علائم بسیار نادر است و باید بدانند بعید است فرزند بیمار آن‌ها به آن مبتلا باشد.

بعد از آزمایش دادن، منتظر مشکلات احتمالی باشید!

علائم بیماری کووید-19، ممکن است دو تا 14 روز پس از ابتلا نمایان شوند، اما بیشتر پنج تا هفت روز پس از آن ظاهر می‌شوند. با این حال، همانند بیماری‌هایی مانند سرخک، ویروس ممکن است دو روز قبل از احساس کردن بیماری، به دیگران منتقل شود. بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است در معرض این بیماری قرار گرفته باشید، بهتر است به دیگران هشدار دهید و هرچه زودتر مکان خود را با آن‌ها جدا کنید، خصوصاً اگر این افراد مسن‌تر یا حساس هستند.

یک اصطلاح پزشکی عمومی وجود دارد که وقتی یک بیماری در منطقه‌ای شیوع پیدا می‌کند و بیماری علائم آن را دارد، درمان کردن این فرد بیمار بهتر از منتظر ماندن برای نتیجه آزمایش است. بنابراین تا زمانی که آنفولانزا و ویروس کرونا به طرز بدی به طور همزمان در منطقه شما شیوع پیدا نکنند، تعجبی ندارد اگر پزشک شما آزمایشی را برای‌تان تجویز نمی‌کند.

با وجود بسیاری از تأخیرهایی که در آزمایش وجود دارد، آزمایش دادن کمی مشکل بنظر می‌رسد. نوع آزمایش PCR دقیق‌تر از تست 15 دقیقه‌ای «تست سریع آنتی ژن» است، اما ممکن است ساعت‌ها یا حتی چند روز، بسته به زمان ارسال آن به آزمایشگاه مرکزی، طول بکشد تا نتیجه اعلام شود.

اگر آزمایش‌تان مثبت باشد، احتمالاً به معنای این است که به این ویروس آلوده شده‌اید، اما به یک آزمایش منفی نیز نباید اصلا اعتماد کرد. چون خیلی چیزها ممکن است در روند آزمایش اشتباهی را بوجود آورند. دو تست منفی PCR که با فاصله حداقل 24 ساعت انجام شده‌اند، بهترین نشانگر برای این است که به ویروس مبتلا هستید یا خیر. اگر شرکت بیمه‌تان فقط هزینه یک آزمایش را پرداخت کند، ممکن است برای آرامش خاطرتان بخواهید هزینه آزمایش دوم را خودتان بپردازید.

اگر راه دیگری برای یافتن تفاوت آنفولانزا با کرونا می‌دانید در بخش نظرات با ما و سایر کاربران آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH