چگونه واترمارک اکتیو ویندوز 10 را حذف کنیم؟

اگر به تازگی سخت‌افزار کامپیوتر خود را عوض کرده و یا اینکه ویندوز خود را تازه نصب کرده باشید، آنگاه به احتمال زیاد، پیامی در گوشه پایین سمت راست دسکتاپ، توجه شما را به خود جلب می‌کند. در این پیام نوشته شده که شما باید ویندوز خود را اکتیو کنید. این موضوع عملکرد کامپیوتر شما را تحت تأثیر قرار نداده و همچنین محدودیتی را نیز برای شما ایجاد نمی‌کند، اما مشاهده این پیغام، آزار دهنده است. خوشبختانه راه‌کارهایی جهت حذف دائمی واترمارک اکتیو ویندوز وجود دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اکتیو کردن ویندوز چیست؟

حذف واترمارک اکتیو ویندوز

Microsoft Product Activation یک فناوری DRM (مدیریت حقوق دیجیتال) است. در اصل، اکتیو کردن یک محصول، چیزی شبیه به “گواهی اصالت” است. در این فرایند، اطلاعات سخت‌افزار شما به مایکروسافت ارسال می‌شود. در واقع بدین ترتیب یک نسخه از یک نرم‌افزار به یک کامپیوتر خاص، اختصاص داده می‌شود. در اینجا منظور از نرم‌افزار، همان سیستم‌عامل ویندوز است. البته این سازوکار برای سایر محصولات این شرکت همانند مجموعه آفیس نیز کارایی دارد. ایده پشت این موضوع نیز، جلوگیری از دزدی محصولات دیجیتال است. البته همه ما می‌دانیم که این سیستم چندان هم در کار خود موفق نیست.

شوربختانه، چنین چیزی می‌تواند تغییرات سخت‌افزاری را مشکل‌تر کند. در واقع، با تغییر هرکدام از سخت‌افزارهای خود، باید مجددا ویندوز را نیز اکتیو کنید. از آنجایی که هر نسخه از ویندوز به پیکربندی سخت‌افزاری خاصی تخصیص یافته، در نتیجه تغییر هرکدام از سخت‌افزارها نیز باعث ابطال گواهی اکتیو خواهد شد. به همین دلیل، تغییر در پردازنده مرکزی، مادربورد و یا هارد درایو می‌تواند باعث درخواست اکتیو مجدد ویندوز 10 شود. در زیر به شیوه‌های حذف واترمارک اکتیو ویندوز 10 می‌پردازیم.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه فایل‌های خراب ویندوز خود را تعمیر کنیم؟

راه‌کارهای حذف واترمارک اکتیو ویندوز 10

یک کلید اکتیو جدید بخرید

حذف واترمارک اکتیو ویندوز

ساده‌ترین راه جهت خلاص شدن از شر واترمارک اکتیو ویندوز 10، این است که یک کلید فعال سازی جدید خریداری کنید. در فروشگاه Microsoft Store، کلیدهای دیجیتال فروخته شده که می‌توانند سریعا ویندوز شما را اکتیو کنند. البته چنین محصولاتی، قیمت بالایی نیز دارند. مثلا نسخه Home و Professional، به ترتیب 139 و 200 دلار قیمت دارند. به همین دلیل شاید برخی از کاربران به سمت استفاده از کلیدهای OEM سوق داده شوند. البته باید بدانید که استفاده از این کلیدها در کامپیوترهای مونتاژ شده به دست کاربران، باعث نقض توافق‌نامه کاربر نهایی شرکت مایکروسافت می‌شود.

رجیستری را ویرایش کنید

حذف واترمارک اکتیو ویندوز

ویرایش رجیستری را می‌توان یکی دیگر از راه‌های حذف واترمارک اکتیو ویندوز 10 دانست. رجیستری ویندوز دربردارنده اطلاعات و تنظیمات مربوط به نرم‌افزار و سخت‌افزارهای کامپیوتر شما است. طبیعتا در اینجا نیز می‌توانید تغییراتی را ایجاد کنید. بنابراین بهتر است که پیش از اعمال تغییرات، از رجیستری خود پشتیبان تهیه کنید. همچنین باید گام‌های زیر را با دقت طی کنید، زیرا در غیر این صورت، شاید به کامپیوتر خود آسیب بزنید.

جهت ورود به رجیستری، باید در نوار جست‌و‌جوی ویندوز، واژه “regedit” را تایپ کنید. همچنین می‌توانید کلیدهای ترکیبی “Windows+R” را فشار داده و سپس واژه “regedit” را در کادر ظاهر شده، تایپ کرده و سپس کلید “Enter” را فشار دهید. در اکثر موارد، یک پیغام ظاهر شده و از شما می‌پرسد که آیا به اپلیکیشن Registry Editor، اجازه اعمال تغییرات در رایانه را می‌دهید یا خیر؟ در اینجا باید بر روی “Yes” کلیک کنید.

حذف واترمارک اکتیو ویندوز

در ادامه در اپلیکیشن Registry Editor باید به “Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\svsvc” بروید.

در پنل سمت راستی باید فایل “Start” را پیدا کرده و سپس بر روی آن، دابل-کلیک کنید.

حذف واترمارک اکتیو ویندوز

سپس پنجره‌ای جدید در مقابل شما ظاهر شده و به شما اجازه ویرایش مقدار DWORD را می‌دهد. در کادر “Value data” باید “4” را وارد کرده و سپس بر روی “OK” کلیک کنید. حال باید Registry Editor را بسته و رایانه خود را مجددا راه‌اندازی کنید. پس از بالا آمدن کامپیوتر، دیگر واترمارک اکتیو کردن ویندوز را مشاهده نخواهید دید.

استفاده از فعال کننده‌های غیرقانونی (کرک)

با توجه به قدرت خرید پایین کشورهای جهان سومی، اکثر کاربران این مناطق به سمت استفاده از نسخه‌های کرکی ویندوز گرایش دارند. به همین دلیل در اینجا می‌توان به استفاده از فعال کننده‌های غیرقانونی همانند KMSpico نیز اشاره کرد.

این مطلب را نیز بخوانید: روش‌های عمومی رفع خطای صفحه آبی در ویندوز 10

نکات منفی حذف واترمارک اکتیو ویندوز 10

با حذف واترمارک اکتیو ویندوز خود، در واقع آن را اکتیو نکرده‌اید. در ادامه می‌خواهیم که به نکات منفی انجام این کار بپردازیم. این موارد بیشتر به ظاهر سیستم‌عامل شما بازمی‌گردند. مثلا نمی‌توانید از پس‌زمینه‌های شخصی خود استفاده کنید. همچنین شاید اعلان‌های دوره‌ای مرتبط با اکتیو کردن ویندوز را نیز دریافت کنید.

جدا از این موارد، ویندوز 10 اکتیو شده و نشده، هیچ تفاوتی از لحاظ کارکرد ندارند. مواردی همچون دریافت به‌روزرسانی و بهینه‌سازهای امنیتی نیز از این قضیه مستثنا نیستند. البته باید در این زمینه مراقب باشید، زیرا مایکروسافت می‌تواند این رویه را تغییر دهد. بدین ترتیب شاید در آینده ویندوزهای اکتیو نشده، عملکردهای محدودتری را ارائه دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH