مک بوک پرو

اپل اولین مک بوک پرو ۱۳ اینچی با تراشه اختصاصی خود را معرفی کرد

اپل قصد دارد تا علاوه بر ساخت سیستم‌های مک مبتنی بر Arm، روی ساخت مک بوک پرو با تراشه اختصاصی مبتنی بر «آرم» نیز تمرکز کند؛ محصولاتی که به عنوان هسته اصلی مجموعه خود روی خلاقیت و دانش فنی متخصصین تاکید دارند.

قیمت مک پرو ۱۳ اینچی جدید اپل از ۱۲۹۹ آغاز می‌شود و جایگزین مدل پایه سری قبل خود خواهد شد. (مدل پرچمدار مک بوک پرو با ۴ درگاه تانلدربولت همچنان مانند گذشته به فروش خواهد رسید.) مک بوک پرو جدید از پردازنده جدید M1 استفاده می‌کند که به گفته اپل از «سریع‌ترین هسته CPU جهان»، سریع‌ترین گرافیک یکپارچه و قدرت و عملکرد بالا در مقایسه با تراشه‌های اینتل که در گذشته استفاده می‌شد، بهره خواهد برد. سیستم‌عامل این لپ‌تاپ macOS 11 Big Sur است که به طور اختصاصی برای استفاده در سخت‌افزار جدید طراحی شده است.

به گفته اپل عملکرد مک بوک پرو ۱۳ اینچی جدید ۲.۸ برابر و گرافیک آن تا ۵ برابر سریع‌تر از نسخه قبلی شده است. همچنین برخلاف مک بوک ایر جدید، هنوز از سیستم فن خنک‌کننده فعال استفاده می‌کند و تاچ بار (Touch Bar)، به همراه دو درگاه تاندربولت ۴ (در سمت چپ لپ‌تاپ) برای آن در نظر گرفته شده است.

عمر باتری نیز پیشرفت بزرگی داشته و تا ۱۷ ساعت جستجوی اینترنتی و ۲۰ ساعت پخش ویدئو را پشتیبانی می‌کند. به گفته اپل باتری این لپ‌تاپ ۱۰ برار بیشتر از تمام سیستم‌های گذشته مک عمر می‌کند.

مک پرو ۱۳ اینچی جدید ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه رم در کنار ۲۵۶، ۵۱۲ و ۱ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی و ۲ ترابایت حافظه SSD را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و پردازنده آن فقط از نوع M1 است و گزینه دیگری پیش روی کاربر قرار نخواهد داشت.

مک بوک پرو ۱۳ اینچی اپل نه فقط برای تراشه‌های ساخت اپل، بلکه به طور کلی برای لپ‌تاپ‌های مبتنی بر Arm که عمدتا در دستگاه‌های سبکی مانند گلکسی بوک اس، لنوو فلکس 5G یا مایکروسافت سرفیس پرو استفاده می‌شود، جهشی رو به جلو است. هیچکس تاکنون لپ‌تاپ مبتنی بر «آرم» با عملکردی مشابه مک بوک پرو جدید نساخته است.

اپل وقتی در ماه ژوئن (خرداد) اعلام کرد اپلیکیشن‌هایی مانند مایکروسافت آفیس، ادوب فتوشاپ و لایتروم روی تراشه‌های اپل اجرا می‌شوند، برای اولین بار گفت که لپ‌تاپ‌هایش را با پردازنده‌های ساخت خودش تولید خواهد کرد (البته اجرای این اپلیکیشن‌ها روی تراشه اپل کمی خواهد کشید. لایتروم تا ماه آینده برای پردازنده اپل در دسترس نخواهد بود و سایر نرم‌افزارهای اصلی مانند فتوشاپ تا سال ۲۰۲۱ اجرا نمی‌شوند). همچنین اپلیکیشن‌های حرفه‌ای مانند Final Cut Pro یا Logic قبلا برای کار روی مک‌های دارای پردازنده اپل آماده شده بودند.

پردازنده مک بوک پرو اپل علاوه بر اجرای نرم‌افزارهای بالا، به لطف پردازنده اشتراکی با مجموعه عظیمی از اپلیکیشن‌های موجود iOS و آیپد سازگاری دارد که می‌تواند برنامه‌هایی که کاربران می‌توانند اجرا کنند را افزایش دهد.

اپل تقریبا ۱۰ سال است که از زمان پردازنده A4 مورد استفاده در اولین نسخه آیپد و آیفون ۴، پردازنده‌های اختصاصی خود را می‌سازد و پردازنده‌های سری A در گذر زمان قدرتمندتر شده‌اند (مانند پردازنده A12Z که به آیپد پرو قدرت می‌دهد و اپل کاری کرده که احساس می‌کنید عملکرد آن با لپ‌تاپ‌ها برابری می‌کند). اپل از پردازنده اختصاصی خود در مک‌های جدید نیز استفاده کرده است؛ مثلا تراشه امنیتی T2 یا پردازنده چندمنظوره اپل واچ که قدرت تاچ بار مک بوک پرو را تامین می‌کند.

با همه این حرف‌ها، رونمایی که دیشب صورت گرفت تغییری قابل توجه است؛ تغییری که در تراشه‌های آیفون و آیپد نیز می‌بینیم (یا حداقل تراشه‌هایی که با همان معماری ساخته شده‌اند) و راه خود را به کامپیوترهای با سیستم‌عامل macOS نیز باز می‌کنند.

حقیقت این است که شرکت چنان به تراشه‌های مبتنی بر Arm خود مطمئن است که دستگاهی ارائه می‌دهد که برای کار حرفه‌ای (حداقل در نام) طراحی شده است. در نتیجه می‌توان گفت که اپل این نیاز به دستگاه حرفه‌ای را بد تعبیر کرده، مخصوصا در مک پرو ۲۰۱۵ که می‌توان آن را اشتباهی بزرگ از اپل دانست. البته ممکن است که مک بوک پرو جدید نیز به همین سرنوشت دچار شود.

مک بوک پرو ها تنها مک‌هایی نیستند که از تراشه اختصاصی اپل استفاده می‌کنند؛ اپل در کنار آن‌ها مک بوک ایر ۱۳ اینچی و مک مینی را نیز معرفی کرده که با تراشه M1 عرضه می‌شوند. قیمت مک بوک پرو ۱۳ اینچی از ۱۲۹۹ دلار آغاز می‌شود و پیش خرید آن هم‌اکنون آغاز شده و روز ۱۷ نوامبر (۲۷ آبان) به بازار عرضه می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH