Android System WebView چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید در گوشی هوشمند خود به اپلیکیشن Android System WebView برخورد کرده باشید. Android System WebView یک نرم‌افزار بوده که به سایر اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد تا محتوای وب را بدون باز کردن یک مرورگر اختصاصی، نمایش دهند. تاریخچه این نرم‌افزار کمی پیچیده است. Android System WebView از اندروید 7 به بعد، کارکرد خود را با مرورگر گوگل کروم در هم آمیخته است. در این مطلب به کاربرد Android System WebView پرداخته و می‌بینیم که آیا می‌توان به‌صورت ایمن این نرم‌افزار را غیرفعال کرد یا خیر؟

آیا به Android System WebView نیاز داریم؟

پاسخ کوتاه به این پرسش، بله است. شما به Android System WebView نیاز دارید. استثنایی در این زمینه وجود ندارد. اگر از اندروید 7، 8 و یا 9 استفاده می‌کنید، آنگاه می‌توانید بدون عواقب ناخوشایند، این اپلیکیشن را نیز در گوشی خود، غیرفعال کنید. دلیل این موضوع نیز این است که مرورگر گوگل کروم وظایف WebView این 3 سیستم‌عامل را برعهده دارد. بنابراین Android System WebView یک بار اضافی به حساب می‌آید.

اگر هنوز هم یکی از سیستم‌عامل‌های اشاره شده در بالا را بر روی گوشی خود دارید، آنگاه جهت غیرفعال کردن Android System WebView، باید ابتدا به “Settings > Apps/Application > More > Show system” بروید. در ادامه باید به پایین رفته، “Android System WebView” را لمس و در نهایت گزینه “Disable” را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که بگوییم از آنجایی که Android System WebView یک اپلیکیشن سیستمی بوده، پس نمی‌توانید آن را حذف کنید. به هر حال می‌توانید به‌روزرسانی‌های این نرم‌افزار را حذف کنید. اگر به دنبال فضای ذخیره‌سازی بیشتری هستید، آنگاه این گزینه می‌تواند یکی از راه‌کارهای پیش‌روی شما باشد. البته از آنجایی که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری حاوی رفع باگ‌ها و سایر موارد مهم بوده، پس از دیدگاه امنیتی، ما انجام این کار را پیشنهاد نمی‌دهیم.

با فرض اینکه مشکلی در زمینه امنیت نداشته باشید، آنگاه می‌توانید آپدیت‌های Android System WebView را حذف کنید. جهت انجام این کار نیز باید در گوشی خود به فروشگاه گوگل پلی رفته، “Android System WebView” را پیدا کرده و سپس گزینه “Uninstall” را لمس کنید. مجددا لازم به ذکر است که بگوییم تنها باید در صورتی این کار را انجام دهید که از اندروید 7، 8 و یا 9 استفاده کنید، زیرا در این سیستم‌عامل‌ها، گوگل کروم به جای Android System WebView، وظایف WebView را برعهده می‌گیرد.

سرانجام گوگل انجام وظایف WebView را به Android System WebView بازگرداند. این قضیه برای اندروید 10 و 11 برقرار است. بنابراین اگر یکی از این سیستم‌عامل‌ها و یا اندروید 6 و پایین‌تر را دارید، آنگاه قویا به شما پیشنهاد می‌کنیم که این اپلیکیشن و یا به‌روزرسانی‌های آن را حذف نکنید.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی بهترین شبیه‌سازهای اندروید برای کامپیوتر به همراه لینک دانلود

کاربرد Android System WebView دقیقا در چیست؟

در ادامه قصد داریم که بیشتر به موارد کاربرد Android System WebView بپردازیم. این نرم‌افزار بخشی از سیستم‌عامل اندروید شما بوده و به اپلیکیشن‌های غیر مرورگر اجازه می‌دهد که مستقیما محتوای وب را در خود نمایش دهند. توسعه‌دهندگان می‌توانند جهت افزودن عملکرد مرورگر وب به اپلیکیشن‌های خود، از Android System WebView استفاده کرده و بدین ترتیب با قرار دادن کتابخانه کدهای WebView در محصولات خود، این کار را انجام دهند. با انجام این کار، توسعه‌دهندگان می‌توانند یک مرورگر را در اپلیکیشن‌های خود قرار دهند. بنابراین جهت تعامل با صفحات وب و اپلیکیشن‌های وب محور، کاربران مجبور به استفاده از یک مرورگر اینترنت نخواهند بود.

پیش‌تر WebView یک بخش اساسی از سیستم‌عامل اندروید بود. بنابراین فقط با نصب یک نسخه جدیدتر از این سیستم‌عامل، می‌توانستید آن را به‌روزرسانی کنید. به هر حال در اندروید 5.0، گوگل WebView را از هسته سیستم‌عامل جدا کرد. بنابراین این بار به‌روزرسانی‌های WebView باید از طریق فروشگاه گوگل پلی دانلود می‌شدند. گوگل در ادامه با ظهور اندروید 7.0، نرم‌افزار System WebView را به مرورگر گوگل کروم انتقال داد. بنابراین تنها با به‌روزرسانی این مرورگر می‌توانید این نرم‌افزار را نیز آپدیت کنید. در ادامه بازهم Android System WebView به یک نرم‌افزار جدا در اندروید 10 تبدیل شد و تا به امروز هم این وضعیت تغییر نکرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH