چه کسی مالک حقیقی سیستم‌عامل اندروید است؟!

صاحب اندروید کیست؟ شاید در وهله اول بگویید که گوگل مالک این سیستم‌عامل بوده و بنابراین این یک سؤال آسان است. اما باید به شما بگوییم که قضیه به این سادگی‌ها هم نیست. در حالت اساسی، بله، گوگل مالک اندروید است، اما شرکت‌های دیگری نیز در این بین، بار مسئولیت‌های این سیستم‌عامل‌ را بر دوش می‌کشند. بنابراین برخلاف iOS، سیستم‌عامل اندروید یک مسئول واحد ندارد.

صاحب اندروید دقیقا کیست؟

صاحب اندروید کیست

اگر می‌خواهید که بفهمید مالکیت حقیقی اندروید با کیست، آنگاه رازی در این بین وجود نداشته و جواب شما، گوگل است. در سال 2005، شرکت گوگل، کسب‌و‌کار اندروید را خریداری کرد. در ادامه و پیش از عرضه نخستین گوشی اندرویدی یعنی T-Mobile G1 در سال 2008، گوگل به پرورش این سیستم‌عامل پرداخت. توسعه‌دهنده اصلی اندروید، شرکت گوگل بوده و بنابراین مسئولیت مدیریت برخی از عناصر اختصاصی این سیستم‌عامل همانند Google Play Services و اپلیکیشن‌های رسمی همانند Gmail نیز بر عهده اهالی مانتین ویو است. اگر یک گوشی گوگل پیکسل خریداری کنید، آنگاه می‌فهمید که گوگل عملا تمامی اکوسیستم اندروید را تحت مالکیت خود دارد.

گوگل همچنین مسئول انتشار Android Open Source Project یا همان AOSP است. در حالی که سایرین نیز می‌توانند در این زمینه مشارکت و تداخل داشته باشند، اما در نهایت نمی‌توانند به اندازه گوگل تأثیرگذار باشند. برخلاف لینوکس که غیرمتمرکز بوده، این در نهایت گوگل است که مسئولیت هدایت اندروید را برعهده دارد، حتی اگر مالک تمامی کدهای این سیستم‌عامل نیز نباشد.

این مطلب را نیز بخوانید: Android System WebView چیست و چه کاربردی دارد؟

چه شخص دیگری در سیستم‌عامل اندروید سهیم است؟

صاحب اندروید کیست

هنگامی‌که گوگل یک نسخه AOSP را منتشر می‌کند، آنگاه قضیه پیچیده‌تر نیز خواهد شد. هسته این سیستم‌‎عامل در تمامی دستگاه‌ها، متعلق به گوگل است، اما شرکت‌های دیگر نیز شخصی‌سازی‌های خاص خود را بر روی این سیستم‌عامل، اعمال می‌کنند. رابط کاربری One UI شرکت سامسونگ، یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه است. شاید این پوسته مبتنی بر اندروید باشد، اما ظاهر آن (رابط کاربری و ویژگی‌ها)، تا حد زیادی متعلق به شرکت سامسونگ است.

نسخه‌هایی از اندروید هم وجود دارند که کمترین ارجاع را به گوگل دارند. به‌عنوان مثال، Fire OS شرکت آمازون یکی نمونه تغییر یافته از AOSP بوده که از هیچ‌کدام از نرم‌افزارهای غیر رایگان گوگل استفاده نکرده و بخش بزرگی از مسئولیت آن نیز برعهده آمازون است. همچنین این امر برای تولیدکنندگانی همانند هواوی نیز که نمی‌توانند اپلیکیشن‌های اختصاصی گوگل را در کشور خود (چین) مورد استفاده قرار دهند، رایج است. بنابراین چنین شرکت‌هایی سعی دارند که نسخه‌ای متفاوت از اندروید شرکت گوگل را بر روی دستگاه‌های خود نصب کنند.

البته موارد اشاره شده در بالا باعث نمی‌شوند که گوگل به‌کلی از جریان خارج شود. شرکت‌هایی همانند آمازون و هواوی معمولا انتشار نسخه جدید اندروید مختص به خود را بر اساس آپدیت‌های گوگل پایه‌ریزی می‌کنند. در هر صورت، این وظیفه گوگل نیست که از این پلتفرم‌ها نگهداری کند. در نهایت در رابطه با این سؤال که صاحب اندروید کیست؟ می‌توان بسته به اینکه چه کسی از این سیستم‌عامل استفاده می‌کند، پاسخ‌های متفاوتی داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH