واکسن فایزر

هر آنچه که می‌بایست در رابطه با واکسن کرونا مدرنا و فایزر بدانید

در این گزارش به آخرین اطلاعات و اخبار منتشر شده از تولید واکسن کرونا مدرنا، واکسن کرونا فایزر و واکسن ایرانی کرونا پرداخته‌ایم.

یک سال پیش در چنین روزی مردم دنیا آهسته آهسته خود را برای کریسمس و یک زمستان زیبا آماده می‌کردند، مردم در هر کشوری دغدغه‌های خود را داشتند و به دنبال کارهای روزمره خود بودند. اما حالا در روز 29 آبان 99 برابر با 90 نوامبر 2020، همه مردم دغدغه‌ای واحد دارند. همه به دنبال محصولی با نام واکسن کرونا هستند، فرقی ندارد کدام کشور و کدام شرکت آن را تولید می‌کند، مهم آن است که واکسن اثربخش باشد و دنیا را از شر ویروس کرونا رها کند.

از همان سال گذشته و آغاز شیوع ویروس کرونا، شرکت‌های دارویی زیادی وعده تولید واکسن کرونا را به مردم دادند، البته با گذشت زمان و جهش‌های پی‌در‌پی ویروس کرونا، کار ساخت واکسن بسیار دشوار شد، تا حالا هیچ شرکتی نتوانسته واکسنی برای جلوگیری 100 درصد از ویروس کرونا را تولید کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در بازه زمانی تحقیقات و ساخت واکسن کرونا که حداقل 4-5 ماهی زمان می‌برد، رفتارها و نوع ویروس کرونا تغییر می‌کند و عملا نمونه اولیه واکسن ساخته شده دیگر کاربردی ندارد.

با این وجود هر کشوری که از نظر پزشکی متخصصین برجسته‌ای داشته باشد بر روی تولید واکسن کرونا سرمایه‌گزاری کرده است، یکی از این کشورها ایران است که چندین تیم متخصص را برای تحقیقات و تولید واکسن کرونا برگزیده که پیشرفت‌های مثبتی در این زمینه داشته‌اند.

اما به نظر می‌رسد راه رسیدن به واکسن کرونا آسان نیست، در طی ماه‌های گذشته بسیاری از کشورها و شرکت‌ها به جهت اهداف تبلیغاتی خبر از تولید واکسن کرونا و حداقل نزدیک شدن به ساخت واکسن دادند که در نهایت همه بی‌پاسخ مانده است، در این بحبوحه بسیاری به دنبال شوآف تبلیغاتی هستند، به طوری که هر روز خبر امیدبخش از تولید واکسن کرونا در نقطه‌ای از جهان منتشر می‌شود. این اخبار به مرور زمان مردم را ناامید ساخته و جنبه نمایشی بودن این تبلیغات نیز برملا شده است.

اما به طور کلی می‌توان از اخبار به گوش رسیده از دو شرکت فایزر و مدرنا کمی امید داشت، دو غول دارو‌سازی در جهان از ابتدای شیوع کرونا با تمام پتانسیل خود به دنبال تولید واکس کرونا هستند و به جای اخبار تبلیغاتی، سعی کرده‌اند مردم را در روند واقعی تولید واکسن کرونا قرار دهند.

فایزر یک شرکت قدیمی آمریکایی در زمینه دارو‌سازی است و به عنوان بزرگ‌ترین شرکت جهان در حوزه دارویی شناخته می‌شود. مدرنا نیز یک شرکت آمریکایی دیگر در حوزه دارو است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین برندها در این زمینه شناخته می‌شود. طبق اخبار منتشر شده هر دو شرکت پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید واکسن کرونا داشته‌اند، البته نکته قابل توجه آن است که هر دو شرکت اخبار مثبت در زمینه تولید واکسن کرونا را پس از رسمی شدن انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا منتشر کردند. در هر صورت در ادامه به بررسی آخرین اخبار منتشر شده از تولید واکسن کرونا از سمت این دو شرکت می‌پردازیم.

واکسن کرونا مدرنا

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، شرکت مدرنا موفق به تولید واکسنی شده که تا 94.5 درصد اثربخشی مثبت دارد. بر اساس داده‌های منتشر شده واکسن کرونا مدرنا با همکاری موسسه ملی بهداشت آمریکا ساخته شده و به مرحله آزمایش و کارآزمایی بر روی 30 هزار داوطلب رسیده است. این واکسن در دو دوز به فاصله چهار هفته تزریق می‌شود و تاکنون تنها در 5.5 درصد موارد بی‌تاثیر بوده است. البته این واکسن عوارضی مانند خستگی، درد عضلانی و درد در محل تزریق را از خود نشان داده است.

با وجود نتایج بسیار مثبت این واکسن، استیفن هوگ، مدیرعامل مدرنا در این زمینه گفت: فکر می‌کنم هیچ کدام از ما انتظار این نتیجه مثبت و اثربخشی را نداشتیم. وی قول داده تا با انتشار واکسن کرونا، از زمستان، زندگی مردم به شرایط عادی بازگردد.

بر اساس اطلاعات فعلی مسئولان مدرنا در تلاش هستند تا تائیدیه تولید انبوه واکسن خود را از مقامات ایالات متحده دریافت کنند، پیش‌بینی می‌شود که این تائیدیه در ماه دسامبر (اواسط آذر تا اواسط دی) صادر شود. مدرنا آماده است تا پس از تصویب تولید واکسن، 20 میلیون دوز از واکسن کرونا را در آمریکا منتشر کند. با توجه به اینکه هر نفر نیاز به دو دوز تزریق دارد این مقدار برای 10 میلیون نفر استفاده خواهد شد.

مدرنا این امیدواری را داده تا در سال آینده میلادی تا یک میلیارد دوز واکسن کرونا را در دسترس مردم در سراسر جهان قرار دهد، کمیسیون اروپا با شرکت مدرنا در حال مذاکره است تا حداقل 160 میلیون دوز واکس کرونا را از این شرکت تامین کند.

واکسن کرونا فایزر 

اما نتایج تست واکسن کرونا فایزر کمی متفاوت است، این واکسن تا کنون در 90 درصد موارد برای افراد بالای 65 سال مثبت بوده است. این واکسن در دو دوز بر روی بیش از 41 هزار نفر آزمایش شده و نتیجه آن در همه افراد با سن و نژاد متفاوت برابر بوده است. همچنین تزریق این واکسن تا 90 درصد موارد بدون عوارض جانبی اعلام شده اما دو درصد افراد، دچار سردرد و خستگی شدند.

واکسن فایزر در فاصله 21 روز تزریق می‌شود و آن را در دمای -80 درجه نگه ‌می‌دارند. این واکسن در بیش از 150 مرکز تحقیقاتی در کشورهای آمریکا، آلمان، ترکیه، آرژانتین، آفریقای جنوبی و برزیل مورد آزمایش قرار گرفته است. مسئولان شرکت فایزر اعلام کردند که طی دو ماه آینده بیش از 50 میلیون دوز واکسن کرونا فایزر تولید می‌شود، همچنین تا پایان سال آینده میلادی، یک میلیارد و 300 میلیون واکسن دیگر نیز وارد بازار خواهد شد.

آلبرت بورلا، مدیرعامل شرکت فایزر اعلام کرد: تولید این واکسن کرونا، نقطه عطفی در ساخت واکسن به شمار می‌رود، این اتفاقی بود که همه ما به آن نیاز داشتیم. همچنین رئیس سازمان بهداشت جهانی تولید واکسن کرونا فایزر را دلگرم کننده عنوان کرده است.

به جز مدرنا و فایزر ، شرکت‌های جانسون در آمریکا، استرانزکا در بریتانیا، سینواک بیوتیک در چین، گاملایا در روسیه، سینوفارم در چین و کنسیلوبیولوژیکس مجددا در چین نیز به مرحله نهایی تولید واکسن کرونا رسیده‌اند و نتیجه آزمایش‌های آن‌ها، مثبت است.

آخرین اخبار از واکسن ایرانی کرونا

بر اساس آخرین اخبار، هفته گذشته از 12 شرکت ایرانی که تحقیقات خود بر روی تولید واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند، 8 شرکت به نتایح مطلوبی رسیده‌اند و 4 شرکت به زودی تست انسانی را آغاز می‌کنند. البته تاکنون تحقیقات بر روی دو واکسن ایرانی کرونا پیشرفت‌های چشمگیری داشته و مراحل تست انسانی آن‌ها نیز آغاز شده است.

طبق اعلام کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، محققان ایرانی تمام استراتژی‌های روز دنیا برای تولید واکسن کرونا را طی کرده‌اند، تا کنون 8 واکسن ایرانی در آستانه ورود به فهرست کاندیده‌های واکسن سازمان جهانی قرار گرفته‌اند و 8 واکسن دیگر نیز به زودی وارد این فهرست خواهند شد.

وزیر بهداشت نیز اعلام کرده که ایران در مسیر ساخت واکسن کرونا قدم‌های بزرگی برداشته، همچنین در جلسه‌ای که میان نمایندگان سازمان بهداشت جهانی و وزیر بهداشت و مقامات ارشد تیم تحقیقاتی ساخت واکسن کرونا ایران برگزار شد، نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: همه ما در سازمان بهداشت جهانی از شنیدن اخبار و گام‌های بزرگ ایران در زمیه تولید واکسن کرونا شگفت‌زده شده‌ایم.

کریستوف هملمن؛ نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران نیز در این مراسم اعلام کرد: از رشد و پیشرفت‌های دارویی در ایران خوشحالیم.

واکسن کرونا کی تولید می‌شود؟

به این ترتیب تولید واکسن ایرانی کرونا با وجود تمام محدودیت‌ها و تحریم‌ها، تنها یک گام از برترین شرکت‌های دارویی در جهان فاصله دارد و در ابتدای تست انسانی است. بر اساس اخبار منتشر شده از شرکت مدرنا و فایزر ، به نظر می‌رسد این دو شرکت موفق به تولید واکسن کرونا شده‌ند و به زودی با دریافت تائیدیه‌های مربوطه از سازمان جهانی بهداشت، عرضه واکسن کرونا در آمریکا، اروپا و دیگر کشورهای جهان آغاز خواهد شد.

البته این خبر به معنای تولید قطعی واکسن کرونا نیست، تا زمانی که تائیدیه‌های لازم برای تولید واکسن کرونا از طرف مراجع مربوطه داده نشود، نمی‌توان به طور 100 درصد از تولید واکسن کرونا خبر داد.

3 در مورد “هر آنچه که می‌بایست در رابطه با واکسن کرونا مدرنا و فایزر بدانید”

  1. من که از عوارض و میکروچیپ های موجود در واکسن آگاهم ، حتی اگه برای خرید کردن هم مجبور بشم بزنم ، اینکارو نمیکنم
    این ویروس آغاز نقشه های 2020 به همت پول دار ترین و باشخصیت ترین مرد جهانه!!!!
    این شرکتای داروسازی خودشون در ایجاد این ویروس دخالت داشتند و متاسفانه دارند منم نمیتونم بیشتر از این چیزی بگم دردسر میشه
    بد نیست نگاهی به برنامه های ایلومیناتی جهانی بندازیم تا متوجه دلیل ایجاد این ویروس منحوس و واکسنش بشیم!!
    تجارت دارو آی سودی داره!!!!
    بعضی دارو ها باعث میشن که دیگه وقتی میخوای یه چیز گیاهی و طبیعی رو به عنوان دارو کنی هیچ تاثیری روی بدن نداشته باشه!

  2. اقا تا حالا عرازشه ۶ تا واکسن و کیت و درقابلمه ساختن چرااا دستاوردهای این ******** مخفی میکنین اخههه :))

    1
    3

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH