تمیز نگه داشتن هوای داخل خانه از شیوع ویروس کرونا جلوگیری می‌کند

بیشتر انتقال ویروس کرونا در فضای بسته رخ می‌دهد. اکثر افراد با تنفس ذرات معلق در هوا که حاوی ویروس کرونا است، به این بیماری مبتلا می‌شوند. اما به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، علی‌رغم خطرهای آشکار ناشی از حضور در فضای بسته، اجتماعات کوچک در این محیط‌ها نیز بیشتر موارد مبتلایان را افزایش می‌دهد.

بهترین راه جلوگیری از شیوع ویروس در خانه، دور ماندن از افراد آلوده است. اما انجام این کار زمانی دشوار است که حدود 40 درصد موارد بدون علامت وجود دارد و افراد بدون علامت نیز ویروس کرونا را به دیگران منتقل کنند. در ادامه چندین راه برای کاهش خطر انتشار ویروس کرونا خواهیم گفت، پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

اولین و مهم‌ترین گام این است که همیشه ماسک بزنید و حتما فاصله‌گذاری اجتماعی (یک و نیم تا دو متر فاصله از یکدیگر) را نیز رعایت کنید. اما علاوه بر این اقدامات احتیاطی، اطمینان از تمیز بودن هوای داخل نیز می‌تواند به شما کمک کند. استفاده از دستگاه تهویه بیشتر یا راه‌اندازی دستگاه تمیزکننده هوا (فیلتر) با اندازه مناسب می‌تواند مانند یک لایه محافظ اضافی عمل کند.

تهویه بیشتر هوا نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت.

تنفس هوای تازه بسیار ایمن‌تر است!

خانه ایمن به خانه‌ای گفته می‌شود که هوای بیرون و هوای درون خانه دائما باهم جابه‌جا شوند. خانه‌ها به طور معمول از طریق پنجره‌ها یا درهای باز تهویه می‌شوند. جابه‌جایی معمول هوا برای یک خانه تقریبا 0.5 تغییر هوا در هر ساعت است. به دلیل روش پیچیده حرکت هوا، این به معنی تعویض دوسوم هوای داخل خانه‌ای متوسط ​​در حدود دو ساعت و جابه‌جایی کل هوا در شش ساعت است.

این تبادل آهسته هوا در هنگام محدود کردن شیوع ویروس کرونا اصلا جالب نیست، یعنی هرچه میزان تهویه هوا بالاتر باشد بهتر است؛ بنابراین چه مقدار هوای تازه نیاز است؟ سرعت جابه‌جایی هوا به اندازه اتاق نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، در یک اتاق 30 در 30 سانتی‌متری با سه تا چهار نفر در داخل اتاق هوا باید حداقل سه بار در هر ساعت تهویه شود. در طول بیماری همه‌گیری نیز این مقدار باید بیشتر باشد و سازمان بهداشت جهانی اخیرا شش بار جابه‌جایی هوا در هر ساعت را توصیه کرده است.

دانستن دقیق جابه‌جایی هوا برای خانه زیاد لازم نیست؛ فقط باید این مسئله را بدانید که جابه‌جایی بیشتر نتیجه بهتری خواهد داشت. خوشبختانه، افزایش تهویه خانه یا آپارتمان بسیار آسان است.

تا می‌توانید پنجره‌ها را باز بگذارید، چون هرچه جابه‌جایی بیشتر رخ دهد، نتیجه بهتری در مبتلا نشدن به ویروس خواهد داشت. درها را نیز باز کنید. اگر سیستم تهویه رو به بیرونی دارید، تهویه در سرویس بهداشتی و اجاق گاز را اجرا کنید و پنجره یا درب را نیز باز بگذارید. علاوه بر این، می‌توانید از پنکه نیز استفاده کنید تا در کنار پنجره‌های باز، جریان هوا را حتی بیشتر جابه‌جا کنید.

نویسنده این مقاله اینچنین گفته است که در کلرادو زندگی می‌کند و سرمای زمستان اکنون از راه رسیده است. او این‌چنین فکر می‌کند که باز بودن پنجره‌ها برای تهویه هوا بسیار ارزشمند است. اما نیمه‌باز بودن پنجره و همچنین روشن بودن بخاری‌ها، باعث اتلاف انرژی می‌شود. اما با به حداقل رساندن مدت باز بودن پنجره‌ها از هدر رفتن زیاد انرژی جلوگیری می‌کنم. پس از اینکه مهمان‌ها از خانه خارج شدند، پنجره‌ها را حداقل به مدت یک ساعت باز نگه داشته تا هوای درون خانه به طور کامل با هوای بیرون جابه‌جا شود.

باز کردن پنجره‌ها در ورود هوای تازه بسیار موثر است.

تمامی این موارد باعث افزایش تهویه هوا می‌شود و انتشار ویروس کرونا را نیز کاهش می‌دهد.

اقدام بعدی: فیلتر هوا

اگر نگران این هستید که تهویه هوای درون خانه‌تان هنوز هم خیلی کم است، فیلتر هوا می‌تواند اقدام بعدی برای ایمن کردن محیط ایجاد کند. نحوه عملکرد فیلتر هوا چیزی مانند نحوه کار ماسک N95 است، یعنی جریان هوا در خانه از طریق فیلتری با دهانه‌های کوچک می‌تواند ذرات معلق در هوا را که ممکن است حاوی ویروس کرونا باشند، جذب کند.

برای فیلتر کردن هوا در خانه دو راه وجود دارد: یک، استفاده از سیستم داخلی مثلا استفاده از گرمایش مرکزی و روش دوم، استفاده از دستگاه‌های تمیز کننده هوای مستقل.

دستگاه فیلتر جریان هوا

نویسنده این مطلب درباره فیلتر خانه خود اینچنین گفته است که هم از دستگاه‌های تصفیه هوا و هم از سیستم گرمایشی برای فیلتر کردن هوا استفاده می‌کنند. اگر از گرمایش مرکزی استفاده می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که فیلتر شما حداقل مقدار کارایی گزارش‌شده یعنی 11 را داشته باشد. این مقدار این‌گونه است که نشان می‌دهد یک فیلتر چقدر در حذف ذرات و آلودگی‌های موجود در هوا از هوای تجدید شده موثر است. استاندارد اکثر فیلتر 8 است و بسیاری از آن‌ها نیز قادر به کار با فیلتر کارآمدتر نیستند، بنابراین قبل از تعویض فیلتر با متخصصی در آن زمینه مشورت و آن را بررسی کنید. اما مقدار فیلتر 8 بهتر از فیلتر نداشتن است.

برای از بین بردن ذرات معلق در هوا می‌توانید از تمیزکننده خودکار هوا نیز استفاده کنید، اما میزان کارآیی آن‌ها به اندازه اتاق بستگی دارد. هرچه اتاق بزرگتر باشد، هوای بیشتری باید تمیز شود و پاک کننده‌های هوا نیز بسیار قدرتمند هستند. اگر نقشه خانه شما جوری است که طبقه بالا باز است، شما نمی‌توانید از تمیزکننده هوا در فضای اصلی استفاده کنید، اما در اتاق‌خواب‌ها یا هر مکان کوچک دیگری این موارد مفید واقع می‌شوند. اکنون دستگاه تمیزکننده هوایی ساخته شده است که طبق اندازه اتاق میزان قدرت پاک کنندگی را تنظیم می‌کند.

مقدار کارآیی فیلتر پاک‌کننده هوا نیز هر بار باید بررسی شود. بهترین گزینه برای پاک کننده‌ها، پاک‌کننده‌ای است که از فیلتر ذرات معلق با بازده بالا استفاده می‌کند، زیرا با این کار بیش از 99.97 درصد از ذرات پاک می‌شوند.

اگر تصمیم دارید که در ماه‌های آینده محیط درون خانه خود را با افراد دیگر سهیم شوید، به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در بیرون از خانه امن‌ترین گزینه است. اما اگر باید درون خانه بمانید، مدت زمان اقامت مهمانان خود را کوتاه کنید، همیشه ماسک بزنید و فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز رعایت کنید. علاوه بر این موارد احتیاطی، افزایش تهویه جریان هوا با باز کردن هرچه بیشتر پنجره‌ها، وارد کردن هوای بیشتر به خانه با فن‌های خروجی و استفاده از دستگاه تمیزکننده هوا و فیلترها می‌تواند به کاهش بیشتر احتمال انتشار ویروس همه‌گیر کرونا کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH