کاربردهای بلاکچین

آشنایی با کاربرد‌های بلاک‌چین

در مقاله قبلی سعی کردیم تا فناوری بلاکچین را به ساده‌ترین شکل ممکن برای شما مخاطبین گرامی توضیح دهیم تا اگر قصد ورود به حوزه ارزهای دیجیتال و استخراج آن‌ها را دارید، بتوانید با اطلاعات کافی قدم در این راه بزارید. در این مقاله هم سعی داریم برای درک بهتر این فناوری، برخی از کاربردهای بلاکچین در دنیای پیرامون خودمان را توضیح دهیم.

بنابراین بهتر است که برای درک بهتر، مقاله قبلی ما در این زمینه را ببینید:

اگر زمان خواندن متن را ندارید، می‌توانید ویدئو اختصاصی ما را در این زمینه ببینید و با تمام کاربردهای بلاکچین آشنا شوید:

در قسمت قبلی توضیح دادیم که این فناوری اولین بار توسط بیتکوین و ساتوشی ناکاموتو به دنیا معرفی شد اما به دلیل قابلیت‌هایی مثل حفاظت از حذف واسطه‌ها، حریم خصوصی و امنیت بالای داده‌ها به مرور از آن برای موارد بسیار متنوع‌تری استفاده شد.

یادتان باشد، اگر روزی نیاز داشته باشید تا از برخی قابلیت‌های فناوری بلاکچین برای مجموعه خودتان استفاده کنید، لزوما احتیاج به راه اندازی بلاکچین اختصاصی ندارید و به راحتی می‌توانید از بلاکچین‌های عمومی و آزاد همچون بیت‌کوین و اتریوم برای اجرای آن استفاده کنید. پس اگر قصد راه اندازی سرویس یا خدمات خیلی متفاوتی ندارید، نیازی به اختراع دوباره چرخ نیست!

شما به راحتی می‌توانید اطلاعات مورد نظر خودتان را بر روی این بلاک‌چین‌ها بارگذاری کنید و باقی کار را به ماهیت ذاتی بلاکچین بسپارید‍! خیالتان از بابت امنیت و حفظ حریم خصوصی اطلاعات راحت باشد، چرا که باقی کاربران تنها کدهای مربوط به اطلاعات شما را آن‌هم به صورت رمزنگاری شده می‌بینند و دسترسی خاصی به محتوای آن‌ها نخواهند داشت.

کاربردهای بلاکچین دقیقا چیستند و کجا به کارمان می‌آیند؟

بلاکچین‌های نسل اول همچون بیت کوین قابلیت نگهداری از داده‌هایی همچون اطلاعات حساب کاربران و ثبت تراکنش‌ها را داشتند و شاید غیر از یک دفتر کل غیرمتمرکز برای نگهداری اطلاعات حساب، چیز خاصی در اختیار شما قرار نمی‌گرفت. اما با پیشرفت و توسعه این فناوری و ظهور نسل دوم، مانند بلاکچبن اتریوم، قابلیت‌های متنوع دیگری در اختیار عموم قرار گرفت.

یکی کاربردهای بلاکچین امکان اجرای پلتفرم‌های متنوع بر روی بستر بلاکچین اتریوم است. از دیگر قابلیت‌های بلاکچین می‌توانیم به قابلیت اجرای امن قراردادهای هوشمند، امکان نگهداری اسناد ملکی، اسناد هویتی و سوابق پزشکی و درمانی افراد اشاره کنیم که امکان دستکاری و تقلب را در آن‌ها به طور کامل از بین می‌برد.

یک نکته بسیار بسیار مهم در مورد بلاکچین، این است که از زمان بارگذاری یک سرویس بر روی آن، تا هر زمان که شبکه در حال کار باشد، آن سرویس هم بدون توقف و امکان دستکاری به صورت دائمی در دسترس همه کاربران خواهد بود.

برگزاری آنلاین انتخابات هم یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های بلاکچین است که مانع از تقلب و دستکاری آرا شود و بلافاصله بعد از اتمام رای گیری نتایج را در اختیار عموم قرار دهد.

البته موارد مورد اشاره تنها بخشی از قابلیت‌های این فناوری هستند و به کمک آن در حال حاضر تحول عظیمی در بخش‌های دیگر همچون اینترنت اشیا، سیستم‌های توزیع و حمل و نقل و خدمات دولتی در حال شکل گیری است.

همین حالا که شما در حال خواندن این مقاله هستید، شرکت‌های بسیاری در دنیا در تلاشند تا از قابلیت‌های این فناوری برای بهبود سرویس‌ها و خدمات خودشان استفاده کنند و با همه‌گیری نسل سوم بلاک‌چین، شاهد عرضه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های متنوعی همچون، سرویس‌های ذخیره آنلاین اطلاعات بر پایه بلاکچین خواهیم بود…

نظر شما در این باره چیست؟ آیا تاکنون از سرویس‌های مبتنی بر بلاک‌چین استفاده کرده‌اید؟ نظرات خودتان را با ما و سایر دوستان‌تان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH