کارت ملی هوشمند

مجلس: طرح صدور کارت ملی هوشمند، پروژه‌ای شکست خورده است!

مرکز پژوهش‌های مجلس در جدید‌ترین گزارش خود به ارزیابی طرح صدور کارت ملی هوشمند پرداخته و آن را پروژه‌ای شکست خورده عنوان کرده است. بر اساس طرح برنامه پنجم توسعه، تا پایان سال 94، صدور کارت ملی هوشمند برای اتباع ایرانی باید به اتمام می‎‌رسید، اما با گذشت 6 سال از زمان معین شده برای اتمام پروژه، همچنان تعداد زیادی از هموطنان ما، کارت ملی خود را دریافت نکرده‌اند.

در گزارش جدید مجلس که با عنوان “ارزیابی پروژه صدور کارت هوشمند ملی و ارائه پیشنهادهای سیاستی” ارائه شده است، تاکنون از سه کارکرد اصلی کارت ملی جدید یعنی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال، تنها موضوع شناسایی مورد استفاده قرار گرفته و دو کارکرد دیگر کارت‌های ملی فعال نیستند. در این گزارش آمده که فرایند صدور کارت ملی هوشمند از سال 91 آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی‌ها باید تا پایان سال 94 به اتمام می‌رسید. اکنون با گذشت نزدیک به 10 سال از زمان اجرای پروژه، هنوز 10 میلیون کارت ملی صادر نشده است و این پروژه برای دستیابی به هدف اولیه خود ناکام مانده است.

عواملی من‌جمله تحریم‌ها، هزینه‌های درآمدی از دیگر محل‌ها، عدم تخصیص اعتبار مصوب در بودجه سالیانه، از طرف مسئولان سازمان ثبت احوال برای ناکام ماندن این پروژه مطرح شده که به اعتقاد مجلسی‌ها این دلایل منطقی نیستند و با تکیه به توانمندی داخلی می‌توان این پروژه را به سرانجام رساند.

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده تا اعتبار کارت‌های ملی قدیمی تمدید شود و از طرفی زمانی برای اتمام صدور کارت‌های ملی هوشمند نیز تعیین گردد. همچنین اعتبار کارت‌های ملی ‌هوشمند 7 سال است اما هنوز صدور کارت ملی برای افراد بالای 15 سال به اتمام نرسیده و دولت و سازمان ثبت احوال باید فکری به حال اتمام اعتبار کارت‌های ملی کرده و نسبت به تمدید آن اقدام نماید.

طبق آمارها تاکنون 58 میلیون نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت نام کرده‌اند، این درحالیست که بیش از 62 میلیون نفر واجد شرایط دریافت کارت هستند و تا به امروز برای 48 میلیون نفر کارت ملی صادر شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH