مرکز پژوهش‌های مجلس: 90 درصد از کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند!

مشکل فیلترینگ همچنان در فضای مجازی وجود دارد و بسیاری از کاربران مجبورند برای استفاده از برنامه‌ و سایت‌های مختلف از وی‌پی‌ان یا همان فیلترشکن‌ها استفاده کنند. همچنین گردش مالی که از فروش فیلترشکن‌ها ایجاد شده بسیار بحث‌برانگیز بنظر می‌رسد!

هرگز فیلتر کردن یک برنامه‌ باعث نمی‌شود که کاربران از آن استفاده نکنند. همین امر موجب شده تا کارشناسان به سراغ بررسی این موضوع بروند که چند درصد از ایرانیان از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند و آیا فیلتر کردن برنامه‌ها مانع از استفاده کردن از آنها شده است یا خیر.

مرکز آمار و گزارش اخیر کمیسیون صنایع مجلس اخیرا آماری برای این موضوع ارائه کرده و گفته که نیمی از مردم با وجود فیلتر بودن برنامه‌ها از آنها استفاده می‌کنند. در این آمار اشاره شده که 60 میلیون نفر از ایرانی‌ها اکنون در دستگاه‌های خود فیلترشکن دارند و برای ورود به سایت‌ها از آنها استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، تحقیقاتی که توسط پژوهش‌های مجلس انجام شده حاکی از آن هستند که حدود 90 درصد از ایرانیان روی دستگاه خود فیلترشکن رایگان و یا پولی دارند!

کمی قبل از آن نیز انجمن تجارت الکترونیک تهران گزارش کرده بود که 96 درصد از مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند. همانطوری که می‌بینید این آمارها متفاوت هستند و حالا در این روزها گردش مالی فیلترشکن‌ها به موضوعی مهم و مطرح در فضای مجازی و بین مردم تبدیل شده است.

حسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در خرداد ماه امسال اعلام کرده بود که درآمدی که کاسبان فیلترینگ از فروش فیلترشکن‌ها در یک سال اخیر داشته‌اند، بیش از 50 هزار میلیارد تومان است! او در ادامه گفت:

ثبت درآمد بیش از 50 هزار میلیارد تومان برای کاسبان فیلترشکن آمار بسیار بالایی است و تاکنون حتی یک ریال هم از این پول به دولت مالیات داده نشده است!

دولتی که می‌تواند سایت‌ها و برنامه‌ها را فیلتر کند، مسلما می‌تواند جلوی کار این کاسبان فیلترشکن را نیز بگیرد. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که کاسبان فیلترینگ نفوذ بالایی در مجموعه‌ها دارند. حسن آصفری در انتها اعلام کرد که این موضوع باید مدیریت شود. پس از آن، جلال رشیدی‌ کوچی، نماینده مخالف طرح صیانت از فضای مجازی و محدودیت شبکه‌های اجتماعی، درباره این امر اینچنین گفت که کاسبان فیلترینگ سالانه بیش از 40 تا 50 هزار میلیارد تومان درآمد دارند!

او گفت که تنها دستاورد فیلترینگ همین افزایش درآمد فیلترشکن‌ فروش‌ها بوده است. چون فیلتر بودن برنامه‌ها مانع از استفاده نکردن آنها توسط کاربران نشده است و وزیر ارتباطات باید پاسخ‌گو باشد.

جواد نیک‌ بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، اخیرا اعلام کرد که مردم فضای مجازی دارند ولی به سختی از آن استفاده می‌کنند. او سپس صریحا اعلام کرد کسی که برنامه‌ها را فیلتر می‌کند، یا فیلترشکن می‌فروشد و یا اینکه با چندین واسطه به فروش آنها مشغول است. در نهایت، او گفت که این افراد خارج از کشور نیستند و در همین داخل کشورمان در فروش وی‌پی‌ان فعالیت دارند!

عیسی زارع‌ پور، وزیر ارتباطات، در واکنش به این سخنان گفت که باید این ادعا بررسی شود که مافیای فروش فیلترشکن چه کسانی هستند. کلید حل این ماجرا دست مجلس است.

تاکنون بارها از وزیر ارتباطات خواسته شده تا گردش مالی وی‌پی‌ان‌ها را ارائه کند تا بفهمیم که پول ناشی از فروش فیلترشکن‌ها به حساب چه کسی واریز می‌شود، ولی او تا به اینجا از انجام چنین کاری خودداری کرده است. در حالی که مردم به سختی در فضای مجازی فعالیت دارند، پول مافیای فیلترشکن بیشتر می‌شود! به هر حال چه کسی پاسخگو است؟ انتظار داریم که این موضوع زودتر بررسی شود و شاهد شفاف‌سازی بیشتری در این مسئله باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH