مدیرعامل اینستاگرام: تیک‌تاک قدرتمندترین رقیب اینستاگرام در طول تاریخ محسوب می‌شود

آدام ماسری؛ مدیرعامل اینستاگرام اخیرا اعلام کرد که اپلیکیشن چینی ساخت ویدیوهای کوتاه موسوم به تیک‌تاک قدرتمندترین رقیب آن‌ها تا به امروز محسوب می‌شود. اینستاگرام در واکنش به رشد سریع تیک‌تاک طی روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که این سرویس 2 اولویت بسیار مهم خود شامل خرید آنلاین و مشخصه‌ تولید ویدیو‌های کوتاه موسوم به Reels را با یکدیگر ترکیب خواهد کرد. اکنون بازرگانان و تولیدکنندگان محتوا هنگام ساخت ویدیوهای Reels می‌توانند محصولات خود را برچسب‌گذاری نمایند. همچنین مصرف‌کنندگان نیز به منظور خریداری سریع محصولات یا ذخیره‌سازی آن‌ها برای خرید در آینده می‌توانند بر روی عبارت “View Products” کلیک نمایند.

هدف از گنجاندن قابلیت‌های جدید در ویدیوها این است که Reels به مشخصه‌ای جذاب‌تر برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوا تبدیل شود. همچنین این پدیده به اثربخشی بیش‌تر تبلیغات کمک کرده و امکان خریداری سریع محصولات تبلیغ شده توسط مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند. چنین وضعیتی به فیس‌بوک امکان خواهد داد تا بابت فروش این محصولات کارمزد بالاتری را دریافت نماید. این پدیده در بلندمدت احتمالا منابع درآمدی جدیدی از محل تجارت الکترونیکی را در اختیار فیس‌بوک قرار خواهد داد. البته فیس‌بوک نهایتا بابت هر تراکنش نیز مبلغی را به‌عنوان پورسانت دریافت خواهد کرد.

آقای ماسری قاطعانه معتقد است که اینستاگرام در بلندمدت فرصت بزرگی را برای خرید در اختیار خواهد داشت. بر اساس هدفگذاری ترسیم شده توسط وی چنین دستاوردی ظرف مدت 5 الی 10 سال آینده قابل تحقق خواهد بود. اگرچه این فرآیند در مقایسه با کسب‌وکار تبلیغات سنتی اینستاگرام بسیار پیچیده‌تر است.


با وجود دادخواست ضدانحصاری که توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و اتحادیه وکلای دادگستری 48 ایالت آمریکا علیه فیس‌بوک تنظیم شده است؛ آقای ماسری معتقد است که تیک‌تاک می‌تواند به‌عنوان یک عامل استدلال علیه “نظریه سرکوب نظرات رقبا توسط فیس‌بوک” مورد استناد قرار گیرد.

وی گفت: “تیک‌تاک یک رقیب فوق‌العاده قدرتمند و حتی قوی‌ترین رقیب در تاریخ فعالیت اینستاگرام به‌شمار می‌رود. آن‌ها همواره مصمم، هدفمند و فوق‌العاده عمل می‌کنند. ما با هدف خلق تجربه‌ای کامل جهت ایجاد انگیزه در کاربران برای استفاده از پلتفرم خود در بسیاری از جهات با تیک‌تاک رقابت می‌کنیم؛ چرا که در صورت عدم وجود محتوای جذاب کاربران برای اعطاء اولویت بالاتر به Reels هیچ توجیهی نخواهد داشت.”

شرکت فیس‌بوک احتمالا ناچار به فروش سرویس‌های اینستاگرام و واتس‌آپ خواهد شد

فیس‌بوک احتمالا ناچار به فروش پلتفرم‌های اینستاگرام و واتس‌آپ خواهد شد. کمیسیون تجارت فدرال در ایالات‌متحده از این شرکت شکایت کرده و تقریبا کلیه ایالت‌ها نیز علیه این غول شبکه‌های اجتماعی موضع‌گیری کرده‌اند. به گفته شاکیان خریدهای راهبردی و هدفمند فیس‌بوک ناقض قوانین ضدرقابتی هستند.

لتیا جیمز؛ دادستان کل نیویورک به نمایندگی از ائتلاف 46 ایالت اعلام کرد: “فیس‌بوک برای مدت نزدیک به 1 دهه از سلطه و قدرت انحصاری خود جهت شکست دادن رقبای کوچکتر و از بین بردن فضای رقابتی بهره گرفته است. هزینه چنین اقدامی تماما بر دوش کاربران عادی خواهد بود.”

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که شرکت فیس‌بوک در سال 2012 در ازای پرداخت مبلغ 1 میلیارد دلار اقدام به خریداری اینستاگرام نمود. همچنین کمپانی در سال 2014 با انعقاد یک قرارداد 19 میلیارد دلاری سرویس واتس‌آپ را خریداری کرد. با توجه به اینکه شکایت کمیته تجارت فدرال به‌صورت همزمان به هر 2 معامله اشاره نموده است؛ لذا روند دادرسی احتمالا برای سال‌ها ادامه خواهد یافت.

جنیفر نیوستد؛ مشاور عمومی فیس‌بوک پیش‌تر این دعاوی حقوقی را “تاریخ تجدیدنظرطلبانه” نامیده است. وی گفت که برای مجازات شرکت‌های موفق هیچ‌گونه قوانین ضدانحصاری تعریف نشده است. بر اساس اعلام وی واتس‌آپ و اینستاگرام کسب‌‌وکارهای موفقی بوده‌اند؛ اما این موفقیت تنها پس از سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری فیس‌بوک در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های مربوطه به‌دست آمده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH