معرفی 15 تا از بهترین فیلم‌های روانشناختی هیجان‌انگیز

این که در سکانسی از یک فیلم ترسناک از‌ جای بپرید یک چیز است و این که تحت تاثیر پیچیدگی‌های یک فیلم‌ روانشناختی هیجان‌انگیز دچار آشفتگی ذهنی شوید، چیز دیگر. آلفرد هیچکاک، یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان ژانر مهیج روانشناختی، در مورد این ژانر می‌گوید:

تفاوتی عیان بین «تعلیق» و «تعجب» وجود دارد که همچنان بسیاری از سینماگران این دو را اشتباه می‌گیرند.

البته آلفرد هیچکاک تنها کسی نیست که در طول زمان به هنر تعلیق در آثار سینمایی تسلط پیدا کرد. جوردن پیل، مارتین اسکورسیزی و دیوید فینچر هم از جمله افرادی بودند که فیلم‌های با پلات‌های غیرمنتظره، داستان‌های رازآلود و شخصیت‌های غیرقابل‌اعتماد درخشانی را کارگردانی کرده‌اند.

اگر یکی از طرفداران فیلم‌های هیجانی و روانشناختی هستید یا به دنبال فیلمی هستید که به شدت ذهن شما را مشغول کند و خواب شب را از شما بگیرد، با آی‌تی‌رسان و معرفی پانزده تا از بهترین فیلم‌های این ژانر همراه باشید.

 

اگر علاقه‌مند به تماشای فیلم‌هایی در سبک‌های دیگر هم هستید، مطلب بهترین فیلم های جهان در هر ژانر را هم بخوانید.

 (۱۹۹۱) The Silence of the Lambs

این فیلم که اقتباسی از رمان توماس هریس است، روایت‌گر داستان یک دانشجوی جوان FBI به نام کلاریس با بازی جودی فاستر است که برای پیدا کردن یک قاتل سریالی نیازمند کمک است. او به دنبال یک روانپزشک سابق محکوم به قتل و آدم‌خواری‌ با بازی آنتونی هابکینز می‌گردد تا به او در حل این پرونده کمک کند.

 (۲۰۱۶) The Girl on the Train

ریچل واتسون با بازی امیلی بلانت هر روز هنگام رفت و آمدش از پنجره‌ قطار زن و مردی را می‌بیند که زوج خیلی خوشبختی به نظر می‌آیند. به طور ناگهانی در یکی از روز‌ها زن گم می‌شود و ریچل خودش را در مرکز تحقیقات فرد گم‌شده می‌یابد و هر لحظه هیجان فیلم بیشتر و بیشتر می‌شود.

(۲۰۱۷) Get Out

کریس با بازی دنیل کالویا و رز که آلیسون ویلیامز نقش او را بر عهده دارد، برای تعطیلات آخر هفته به دیدار خانواده رز می‌روند. در حالی که تنها هدف کریس از این مسافرت آشنا شدن با خانواده رز است، خود را در موقعیت سخت و عجیبی می‌یابد.

(۱۹۹۹) The Sixth Sense

اگر یک پسربچه هشت ساله به شما بگوید که مردگان را می‌بیند، احتمالا شما حدس می‌زنید که در موقعیت ترسناکی قرار دارید. در این فیلم روانشناختی هیجان‌انگیز پسری به نام کول به خاطر حرف زدن با مردگان، به دنبال کمک یک روانشناس کودک با بازی بروس ویلیس است.

(۲۰۱۰) Black Sawn

این فیلم در مورد رقصنده باله جوانی به نام نینا با بازی ناتالی پورتمن است. نینا در تلاش است تا نقش اصلی نمایش دریاچه قو را به دست آورد و شانس پیروزی را از رقیب خود لی‌لی با بازی میلا کونیس بگیرد. در ادامه فیلم روانشناختی هیجان‌انگیز نینا با بالا گرفتن تنش‌ها و رقابت، کم‌کم قدرت تشخیص واقعیت از توهم را از دست می‌دهد.

(۲۰۰۰) American Psycho

داستان این فیلم در دهه ۸۰ میلادی در نیویورک اتفاق می‌افتد. پاتریک با بازی کریستین بیل، مدیرعامل یک شرکj سرمایه‌گذاری‌ست که شب‌ها زندگی متفاوتی به عنوان یک قاتل دارد. با گذر زمان دوستان و اطرافیانش به رفتار‌های او مشکوک می‌شوند ولی آیا متوجه راز بزرگ پاتریک می‌شوند یا خیر؟

(۲۰۱۴) Gone Girl

این فیلم روانشناختی هیجان‌انگیز در مورد یک نویسنده سابق به نیک با بازی بن افلک و همسرش امی‌ست که رزمند پایک نقش او را بر عهده دارد. به نظر می‌آید این زوج در زندگی هر چه که بخواهند دارند ولی وقتی که امی به طور مرموزی ناپدید می‌شود، نیک به مظنون اصلی یک جنایت تبدیل می‌شود. آیا واقعا نیک همسرش را کشته؟ در ادامه فیلم روانشناختی هیجان‌انگیز پرده از رازهایی برداشته می‌شود که انتظارش را ندارید.

 (۲۰۱۹) Us

بزرگترین ترس‌های آدلاید با بازی لوپیتا نیونگو به واقعیت تبدیل می‌شوند و زمانی که او به همراه خانواده‌اش در خانه‌ ساحلی خود هستند مورد حمله عده‌ای مهاجم قرار می‌گیرند. هنگامی که آدلاید و خانواده‌اش متوجه می‌شوند که هر مهاجم شبیه به یکی از اعضای خانواده است، شرایط عجیب‌تر هم می‌شود. ولی این چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ شاید آدلاید پاسخ این سوال را بداند.

 (۱۹۹۰) Misery 

جیمز کان در نقش پاول، یک نویسنده است که در یک تصادف رانندگی آسیب می‌بیند ولی یک پرستار سابق به نام آنی با بازی کتی بیتس او را نجات می‌دهد. ولی در ادامه فیلم وقتی آنی متوجه می‌شود که این نویسنده شخصیت مورد علاقه او در کتاب را می‌کشد، نمی‌تواند با این موضوع کنار بیاید. برای دیدن این فیلم باید آماده دیدن صحنه‌های خشنی با پتک باشید.

(۱۹۸۰) The shining 

جک تورنس با بازی جک نیکلسون تصمیم دارد با کار کردن به عنوان سرایدار زمستانی یک هتل تاریخی فرصتی به دست بیاورد تا بیشتر به خانواده خود نزدیک شود و اوقات خوبی را با آنها سپری کند. در ادامه این فیلم روانشناختی هیجان‌انگیز با آشفته شدن افکار جک و فاش شدن راز‌هایی از تاریخچه این هتل مخوف، شغلی که در ابتدا سرگرم‌کننده به نظر می‌رسید به یک شغل ترسناک تبدیل می‌شود.

(۱۹۵۸) Vertigo

این فیلم نمادین از آلفرد هیچکاک، در مورد یک کارآگاه سابق پلیس سانفرانسیسکو است که برای جلوگیری از خودکشی همسر بهترین دوستش، این پرونده را  به دست گرفته است.

(۲۰۱۹ )Joker

آرتور با بازی واکسن فینیکس یک کمدین است که تلاش دارد در شهر تاریک و منفی مثل گاتهام فرد مثبت اندیشی باشد. در ادامه فیلم آرتور به خاطر بیماری روانی که دارد و همچنین تجربه‌های سو استفاده و سو رفتار‌های که از گذشته تا به اکنون تجربه کرده، تبدیل به یک شخصیت جنایتکار به نام جوکر می‌شود.

(۱۹۹۱) Cape Fear

این فیلم روانشناختی هیجان‌انگیز، بازسازی یک اثر کلاسیک مربوط به سال ۱۹۶۲ است که در مورد مکس کدی با بازی رابرت دنیرو است. مکس بعد از اینکه پس از ۱۴ سال از زندان آزاد می‌شود، زندگی خود را وقف انتقام گرفتن از وکیل مدافع خود با بازی مولتی می‌کند که دلیل زندانی شدن اوست.

(۲۰۱۹) Ma
یک زن منفور و طرد شده به نام سو آن با بازی اکتاویا اسپنسر ناگهان خود را در حال پیدا کردن دوستانی نوجوان می‌یابد و به آنها اجازه می‌دهد در زیرزمین خانه او مهمانی بگیرند. اما بعد اتفاقاتی می‌افتد که باعث می‌شود نوجوانان به مهمان‌نوازی او مشکوک شوند و در مورد دوستی با او تجدید نظر کنند.

(۲۰۱۰) Shutter Island

مرد جوانی به نام اسکات دنیلز با بازی لئوناردو دیکاپریو وارد جزیره‌ای دورافتاده می‌شود تا در مورد ناپدید شدن زنی در بیمارستان روانی تحقیق کند. در ادامه این فیلم روانشناختی هیجان‌انگیز اسکات مجبور می‌شود با ترس‌های خود مبارزه کند تا زنده از جزیره بیرون بیاید.

1 در مورد “معرفی 15 تا از بهترین فیلم‌های روانشناختی هیجان‌انگیز”

  1. سلام
    تشکر بابت معرفی این فیلم ها
    فقط آیا فیلم memento 2000 ساخته نولان با بازی گای پیِرس در این لیست جایی نداره؟ مگه میشه آخه

    البته برای من بهتره این طوری چون اگر فیلم memento (یادگاری) توی لیست بود با یه فیلم جدید کمتر آشنا میشدم

    1
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH