برای داشتن زمینی بدون کربن، انجام این اقدامات تا پنج سال آینده بسیار حیاتی است!

انگلستان یکی از اولین کشورهایی بود که هدف خالص انتشار صفر کربن را در ژوئن 2019 تصویب کرد. از آن زمان سایر کشورها به ویژه چین این الگو را دنبال کردند. شی جین پینگ (Xi Jinping)، رهبر بزرگترین کشور آلاینده جهان، قول داد که خالص انتشار کربن کشورش را تا سال 2060 طی سخنرانی در سازمان ملل در سپتامبر 2020 به صفر برساند. در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

بسیاری از مشاغل و مقامات منطقه‌ای اهداف مشابهی برای کاهش مقدار انتشار کربن در پیش گرفته‌اند. اما اگرچه تعیین اهداف آسان است، اما رسیدن به انتشار کربن صفر مسئله دیگری است.

کمیته تغییرات آب و هوایی اولین طرح تفصیلی را برای چگونگی رسیدن یک ملت به هدف انتشار صفر خالص خود تا سال 2050 بیان کرده است. پس از دو سال جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شواهد از دانشگاهیان، مشاغل، دولت و مردم، گزارش پنج رویکرد کمی متفاوت را ارائه می‌دهد که هر یک شامل ترکیبی متفاوت و برنامه‌‌ای از اقدامات سیاسی برای ارائه انتشار صفر خالص کربن در انگلیس است.

از اقدامات کم تا اقدامات پیشرفته و بزرگ

میزان انتشار در انگلیس از سال 1990 بیش از 40 درصد کاهش یافته است. هنگام محاسبه انتشار گازهای گلخانه‌ای که از کالاهای تولید شده در خارج از انگلیس ناشی می‌شود اما در داخل کشور مصرف می‌شود، این رقم به کمتر از 20 درصد می‌رسد. با این وجود، این مسئله هنوز نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر است. بیشترین پیشرفت‌ها در ابتدا از تغییر تولید برق از زغال سنگ به گاز حاصل شد. اخیرا روندی که به پیشرفت این حادثه کمک کرده است، استفاده از باد دریایی برای تولید برق است.

رفع انتشار کربن در هر یک از پنج مسیر، از منبع تغذیه انگلیس به سرعت ادامه دارد، به طوری که پس از سال 2030 هیچ نیروگاه گازی جدیدی بدون جذب و ذخیره کربن ساخته نمی‌شود و برق نیز از سال 2035 در همه مسیرها تقریباً خنثی از کربن خواهد بود. اما بخش حمل و نقل، استفاده از انرژی در ساختمان‌ها، کشاورزی و بخش تولید در حال حاضر منابع انتشار بیشتری نسبت به تولید برق هستند. بنابراین بسیاری از کاهش انتشارات طی چند دهه آینده باید از این چهار بخش صورت گیرد که در آن سیاست‌های سبز قبلی تا حد زیادی موفقیت‌آمیز نبوده‌اند.

رفع کربناسیون از تجهیزات برقی در انگلیس به خوبی در حال انجام است

میزان آلایندگی حمل و نقل علی‌رغم تعدادی از سیاست‌ها، مانند طرح‌های استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار و نظام مالیاتی که برای تشویق مسافران برای استفاده نکردن از اتومبیل یا وسایل نقلیه با هدف آلودگی کمتر طراحی شده است، همچنان در حال افزایش است. مسیرهای ما به دلیل عدم موفقیت در کاهش میزان انتشار، میزان انتشار کمی را بین سال‌های 2020 و 2025 پیش‌بینی می‌کنند. اما در این دوره، زمینه برای کربن‌زدایی سریع در پایان دهه فراهم می‌شود.

دهه 2020 دهه تبدیل فنآوری‌های مختلف مانند پمپ‌های حرارتی و وسایل نقلیه مجهز به هیدروژن به فناوری‌های اصلی، توسعه فنآوری‌های جذب و ذخیره کربن و افزایش نرخ کاشت درختان به بیش از 25000 هکتار در سال تا سال 2025 خواهد بود. دهه 2030 برای رواج گسترده این فنآوری‌ها برای جایگزینی کامل گزینه‌های قدیمی و پر کربن مانند دیگ بخار گازی و اتومبیل‌های بنزینی خواهد بود.

یک استراتژی جدید باید از سال 2021 برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های قدیمی و طراحی ساختمان‌های جدید آغاز شود تا هیچ گونه انتشار گازهای گلخانه‌ای ایجاد نکنند و در برابر تغییر آب و هوا مقاوم باشند. حداکثر تا سال 2025 تمام خانه‌های جدید باید مقدار انتشار کربن صفر داشته باشند. در پایان دهه، تمام مسکن‌های انگلیس باید از استانداردهای دقیق بهره‌وری برخوردار باشد و دیگ بخار گازی تا سال 2033 به تدریج از رده خارج شوند و جای خود را به دیگ‌های هیدروژنی یا پمپ‌های حرارتی بدهند.

دولت قبلاً ممنوعیت فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی و کامیونت‌ها را در سال 2030 اعلام کرده است. اما یک برنامه حمل و نقل جامع‌تر در سال 2021 مورد نیاز است. این هدف باید با افزایش کار در خانه، بهبود حمل و نقل عمومی و افزایش پیاده‌روی و دوچرخه سواری تا سال 2035 تعداد کل مسافت پیموده شده در انگلستان را تا 9 درصد یا بیشتر کاهش دهد. ما باید به سرعت زیرساخت‌های عاری از کربن را در طی سال‌های 2020 ایجاد کنیم که بتواند از خودروهای الکتریکی در حال رشد پشتیبانی کند.

دولت همچنین باید یک نظام مالیاتی مناسب برای جاده‌ها در نظر بگیرد تا جوامع روستایی را آسیب نبیند. کامیون‌ها و اتوبوس‌هایی که از طریق هیدروژن یا الکتریسیته کار می‌کنند باید به صورت اضطراری تولید و مستقر شوند، به طوری که ماشین‌هایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، در طی دهه 2030 از رده خارج شوند.

خداحافظ پمپ‌ بنزین! و پیش به سوی ماشین‌های شارژی و جایگاه سوخت شارژی.

اقداماتی که میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند تا به امروز برای عموم مردم غیرقابل مشاهده بوده است. در دهه 2020 سیاست‌های اقلیمی بسیار شخصی‌تر خواهد شد. اما آیا مردم انگلیس و تمامی مردم جهان این تغییرات را خواهند پذیرفت؟ مجمع اقلیمی انگلیس که در سال 2019 توسط پارلمان راه‌اندازی شده بود، مردم عادی را از سراسر انگلستان به منظور آگاهی از تغییرات آب و هوایی و ارائه توصیه‌هایی برای چگونگی کربن‌زدایی این کشور جمع کرد. این مسئله ثابت کرد که تا زمانی که سیاست‌ها منصفانه باشد، مردم آماده تغییر دادن سیاست‌ها هستند. باید اطمینان حاصل شود که این سیاست‌ها به ضرر گروه‌های خاصی تمام نشود.

مردم جهان از شیوع همه‌گیری شوکه شده بودند، اما زمان‌های سختی می‌تواند فرصت مناسبی برای تغییرات بزرگ و سریعی نیز باشد. حمل و نقل بیشتر تحت تأثیر قرنطینه ناشی از همه‌گیری قرار گرفت، زیرا سفرهای اتومبیل و وانت در آوریل 2020 بیش از 60 درصد کاهش یافت. اما این بزرگترین فرصت برای تغییر اوضاع این برهه زمانی است. با گسترش باند پهن به جای جاده‌های جدید و ایجاد زیرساخت‌های جدید و خطوط دوچرخه سواری، می‌توان به یکدیگر نشان داد که ما در این مسیر جدی و بلندپرواز هستیم.

انگلیس میزبان کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در گلاسگو در نوامبر 2021 خواهد بود. با اتخاذ رسمی مشاوره و به کارگیری سیاست‌هایی در سطح دولت که در طول سال آینده هم تراز انتشار صفر کربن است، انگلستان می‌تواند رهبری معتبری را به دست آورد و جهان را در مسیر کاهش گرما و حرارت جهانی تا دمای زیر 2 درجه سانتی‌گراد قرار دهد. برای بهبود زندگی مردم در انگلیس و مناطق دیگر جهان اکنون باید اقدامات را شروع کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH