بهینه‌سازی صفحه اینترنتی درگاه‌های بانکی برای نابینایان

طبق قولی که وزیر ارتباطات در ابتدای مهرماه مبنی بر بهینه سازی اپلیکیشن‌های ایرانی برای افراد با نیازمندی‌های خاص داد، سامانه‌ها و وبگاه‌های دولتی برای استفاده این افراد بهبود یافته است. طبق اعلام امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، از فناوری‌های جدیدی برای تسهیل دسترس پذیر بودن وبگاه‌های ایرانی برای افراد با نیازمندی‌های خاص استفاده شده است.

ناظمی در همین خصوص گفت: زمانی که از دسترس پذیری صحبت می‌کنیم، یعنی افراد جامعه با نیازمندی‌های خاص بتوانند مانند افراد عادی از امکانات عمومی استفاده نمایند. موضوع دسترس پذیری از دو جنبه حایز اهمیت است، یکی از دیدگاه اخلاقی و ارزشی که جزو حقوق افراد است. دیگری استاندارد سازی دسترس پذیری سایت‌‌هاست، طبق مطالعات انجام شده، حدود 70 درصد انسان‌ها در مقطعی از زندگی دچار نیازمندی‌های خاص می‌شوند، بنابراین باید برای در دسترس پذیر بودن سایت‌ها استانداردهایی تعریف شود. ما در سازمان فناوری اطلاعات ایران 40 استاندارد را بر روی درگاه سازمان قرار دادیم، رعایت این استانداردها برای طراحی سایت دستگاه‌های دولتی اجباریست.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به حضور حدود 200 هزار فرد نابینا اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما، دسترس پذیر بودن استفاده از درگاه‌های بانکی با رعایت حفظ امنیت برای افراد نابینا است، وارد کردن کد کپچا در صفحه پرداخت بانکی از مواردی است که دسترس پذیری برای افراد نابینا را غیرممکن می‌سازد. از این رو ما برای رفع این مشکل از فناوری کپچای صوتی بهره گرفتیم، به این ترتیب افراد نابینا می‌توانند به جای دیدن کد کپچا، آن را بشنوند و وارد کنند. چندی پیش پست بانک به عنوان اولین بانک در ایران، فناوری کپچای صوتی را به صفحه پرداخت بانکی خود اضافه کرد.

امیر سلیمانی، مشاور روشندل معاون وزیر ارتباطات در خصوص دسترس پذیر نبودن اپلیکیشن‌های ایرانی گفت: بسیاری از اپ‌ها مانند تاکسی‌های اینترنتی، صفحه پرداخت بانک، کتاب‌های اینترنتی و… برای افراد نیازمند دسترس پذیر نیستند، اما در این مدت گام‌های مثبتی در این حوزه برداشته شده و می‌توان شاهد اقدامات مثبتی بود.

1 در مورد “بهینه‌سازی صفحه اینترنتی درگاه‌های بانکی برای نابینایان”

  1. سلام تشکر میکنم. منتظر خوندن خبرهای خوب بودم که به این مطلب رسیدم.
    همیشه خبرهای خوش برامون بنویسین!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH