ورزش‌های آبی چه تاثیراتی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی دارند؟

شنا، ورزش‌های آبی-هوازی و سایر تمرینات در افراد سالم 55 سال به بالا بسیار محبوب هستند. این تمرینات برای حفظ تناسب اندام بدون فشار آوردن بر روی مفاصل مفیدند. مطالعات نشان می‌دهد تمرینات آبی فواید زیادی از جمله بهبود راه رفتن، تعادل و تحرک دارند. همچنین تصور می‌شود که این تمرینات مزایایی را به عنوان بخشی از برنامه‌های توان‌بخشی بیماری عروق محیطی ارائه می‌دهند که در آن عروق پا، معده، بازوها و سر باریک می‌شوند. در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

در حالی که نشان داده شده است تمرینات آبی برای جنبه‌های دیگر سلامتی فوایدی دارند، اما تاکنون شواهد محدودی در مورد مفید بودن این روش برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی برای بزرگسالان مسن و بهبود سلامت قلب آنها وجود دارد.

آخرین مطالعه محققان به بررسی تأثیرات طولانی‌مدت ورزش هوازی منظم و آبی بر سلامت قلب و عروق پرداخته است. برای اولین بار ثابت کردیم که آنها به اندازه سایر ورزش‌های هوازی برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی برای افراد مسن موثر هستند.

در این مطالعه، 80 نفر از افراد بالای 55 سال با فشار خون طبیعی و بدون شرایط بالینی قبلی مانند دیابت ثبت‌نام شدند. افرادی که به طور منظم ورزش‌هایی با شدت بالا مانند کراس فیت انجام می‌دهند، پذیرفته نشدند. این کار برای اطمینان از این بود که همه رژیم‌های ورزشی که مقایسه شده تا حد ممکن شبیه یکدیگر هستند و انجام ورزش‌های با شدت بالا در آب دشوار است.

شرکت‌کنندگان حداقل شش بار در هفته و به طور متوسط ​​چهار بار ورزش می‌کردند. محققان افرادی را که در آب تمرین می‌کردند را با کسانی که در سالن بدن‌سازی تمرین می‌کردند یا به کلاس‌های ورزشی می‌رفتند و کسانی که ترکیبی از هر دو نوع تمرین را انجام می‌دادند را مقایسه کردند. همچنین این داده‌ها را با یک گروه مرجع که اصلاً ورزش نکرده بود، مقایسه کردند.

آن‌ها برای اینکه ببینند ورزش چه تاثیری بر سلامت قلب و عروق دارد، کارآیی پوشش عروق داخلی (اندوتلیوم) رگ‌های کوچک و عروق بزرگ آن‌ها را اندازه‌گیری کردند. اندوتلیوم برای به حداقل رساندن خطر بیماری‌های قلبی عروقی در هر سنی بسیار مهم است.

انجام تمرینات آبی برای مفاصل نیز آسان‌تر است.

آن‌ها دریافتند که هر سه حالت ورزشی مزایای مشابهی برای عروق و رگ‌های کوچک دارند. طرز کار نهفته پشت این یافته‌ها خیلی مشخص نیست. با این حال، احتمالاً این امر به این دلیل است که ورزش می‌تواند تولید اکسید نیتریک در بدن ما را افزایش دهد. این یک جزء کلیدی برای حفظ عملکرد اندوتلیال در رگ‌های کوچک و عروق است. بنابراین هرچه تولید اکسید نیتریک بیشتر باشد، عروق و رگ‌های کوچک بهتر می‌توانند کار کنند.

عملکرد اندوتلیال برای گروه‌های ورزشی نیز خیلی بهتر از عملکرد در گروه غیرفعال بود. این نشان می‌دهد که برای افراد مسن، تمام ورزش‌ها نقش مهمی در محافظت در برابر بیماری‌های قلبی عروقی دارند، چه در آب و چه در خارج از آب انجام شود.

در هر سنی هستید، ورزش کنید!

بیماری‌های قلبی عروقی همچنان دلیل اصلی مرگ افراد مسن است. در حالی که ورزش، چه به تنهایی و چه در کنار یک رژیم غذایی سالم، می‌تواند در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت کند، افراد مسن اغلب آنقدر که باید ورزش نمی‌کنند. به عنوان مثال، آمارها نشان می‌دهد که تنها 13 درصد از زنان بالای 75 سال به توصیه‌های فعالیت بدنی روزانه را برای گروه سنی خود توجه می‌کنند.

دلایل زیادی از جمله ترس از آسیب‌دیدگی و عدم اطمینان به استفاده از وسایل ورزشی برای عدم ورزش افراد مسن وجود دارد. اما این می‌تواند به این معنی باشد که آنها فواید مهم ورزش را که می‌تواند آن‌ها را در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت کنند، از دست می‌دهند. به همین دلیل است که ارتقای اشکال ورزش که افراد مسن از انجام آن راحت هستند و تمایل به انجام آنها را دارند، باید مورد بررسی و ارتقا قرار گیرد.

به همین دلیل یافته‌های ما ممکن است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد، زیرا ما اولین کسانی هستیم که مستقیماً می‌گوییم ورزش‌های آبی برای سلامت قلب و عروق به اندازه ورزش در یک سالن ورزشی برای گروه سنی بالاتر مفید هستند.

این بدان معناست که افراد می‌توانند نوعی ورزش را انتخاب کنند که باعث درد، استرس یا فشار بیشتری بر روی مفاصل شود، اما همچنان برای سلامتی قلب آنها مفید است. این ممکن است به خصوص برای افرادی که ممکن است ضعیف‌تر باشند یا کسانی که از دست زدن به وسایل بدنسازی می‌ترسند خبر خوبی باشد.

برای درک بهتر اینکه چرا ورزش‌های آبی باعث ایجاد این فواید برای رگ‌ها می‌شوند، تحقیقات بیشتری لازم است. اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که ورزش‌های آبی روشی لذت‌بخش برای محافظت در برابر بیماری‌های قلبی عروقی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH