آیا سردی هوا باعث سرماخوردگی می‌شود؟

بسیاری از ما این جمله را شنیده‌ایم: «بدون کت بیرون نروید، هوا سرد است، لباس گرم بپوشید، وگرنه سرما می‌خورید.»

می‌توان گفت این جمله دقیقا درست نیست؛ مانند بسیاری از موارد، واقعیت پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. در اینجا تفاوتی وجود دارد: سرد بودن هوا دلیل بر سرد شدن شما نیست. اما این واقعیت که هوای سرد باعث می‌شود بدن در برابر سرماخوردگی یا آنفولانزا ضعیف‌تر شود، درست است. هنوز خیلی زود است که بگوییم چگونه هوا بر ویروس کرونا تأثیر می‌گذارد، اما دانشمندان فکر می‌کنند که این رفتار متفاوت از ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا است.

بنابراین در ادامه به آنچه واقعا اتفاق می‌افتد، نگاهی می‌اندازیم، پس در ادامه این مقاله با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

بسیاری از ویروس‌ها، از جمله راینو ویروس بیشتر عامل سرماخوردگی و آنفلوانزا هستند و در دمای سردتر سریع‌تر تکثیر می‌شوند. به همین دلیل این ویروس‌ها در زمستان به راحتی گسترش می‌یابند. پوشیدن لباس گرم لزوما تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

هوای سرد در سرماخوردگی تأثیرگذار است.

انتقال ویروس در هنگام سرد بودن هوا راحت‌تر است

هوای سرد ممکن است غشای خارجی ویروس آنفلوانزا را تغییر دهد. غشا را جامدتر و پلاستیکی‌تر می‌کند. دانشمندان بر این باورند که پوشش لاستیکی انتقال ویروس را از شخصی به شخص دیگر آسان می‌کند.

این فقط هوای سرد زمستانی نیست که باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. هوایی که علاوه بر سرما خشک باشد با شیوع آنفولانزا ارتباط دارد. یک مطالعه در موسسه ملی بهداشت نشان می‌دهد که هوای خشک زمستانی به ویروس آنفولانزا بیشتر کمک می‌کند تا به مدت بیشتری عفونی بماند.

چگونگی پاسخ سیستم ایمنی بدن شما در هوای سرد نیز بسیار مهم است. استنشاق هوای سرد ممکن است بر پاسخ ایمنی در دستگاه تنفسی تأثیر منفی بگذارد و منجر به ورود راحت‌تر ویروس‌ها شوند. به همین دلیل پوشیدن بینی و دهان ممکن است موثر باشد.

همچنین، بیشتر افراد در زمستان از نور خورشید کمتر برخوردار می‌شوند. این یک مشکل است، زیرا خورشید منبع اصلی ویتامین دی است که برای سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است. فعالیت بدنی نیز عامل دیگری است که در زمستان کاهش می‌یابد. افراد سه برابر بیشتر احتمال دارد ورزش را در شرایط برفی یا یخی به تأخیر بیندازند.

در عوض‌، مردم وقت بیشتری را در خانه خود می‌گذرانند. این معمولا به معنای تماس نزدیکتر با دیگران است که منجر به شیوع بیماری می‌شود. ویروس‌های تنفسی معمولا در شعاع یک متر و هشتاد سانتی‌متری (شش فوت) فرد آلوده گسترش می‌یابند. وقتی در خانه هستید، احتمال اینکه از این فاصله به هم نزدیکتر باشید بسیار زیاد است.

علاوه بر این، هوای سرد باعث می‌شود چشم و غشای مخاطی بینی و گلو خشک شود. از آنجا که ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند به طور معمول از طریق بینی استنشاق می‌شوند، ویروس می‌تواند با سهولت بیشتری به این مجاری خشک و ضعیف انتقال یابد.

وقت گذراندن وقت در خانه ممکن است احتمال سرماخوردگی را افزایش دهد.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید

در حالی که نتیجه نهایی این است که سرما باعث بیماری سرماخوردگی نمی‌شود، اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید در تمام طول سال خود را از بیماری در امان نگه دارید.

  • دستان خود را مرتبا بشویید.
  • به صورت خود دست نزنید، برخی مردم گاهی اوقات بین 9 تا 23 بار در یک ساعت این کار را انجام می‌دهند.
  • روزانه به طور میانگین هشت لیوان آب بنوشید، اما بسته به نوع زندگی و اندازه بدنتان می‌تواند تغییر کند.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید. سبزیجات برگ‌دار و سبز تیره سرشار از ویتامین‌هایی هستند که برای سیستم ایمنی بدن مفیدند. تخم مرغ، شیر غنی شده، ماهی آزاد و ماهی دارای ویتامین دی هستند.
  • حتی در زمستان نیز از نظر بدنی تحرک داشته باشید.
  • سطوح سخت و بیشتر مورد لمس را در خانه خود اغلب تمیز کنید.
  • اگر در زمستان بینی یا گلویتان خشک می‌شود، از دستگاه بخور استفاده کنید.
  • واکسن آنفولانزا بزنید.

و یک چیز مهم دیگر این است که وقتی نوبت شما رسید تا واکسن ویروس کرونا را دریافت کنید، معطل نکنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH