اپلیکیشن عدالت همراه توسط قوه قضاییه رونمایی شد

قوه قضاییه در راستای هوشمند‌سازی دستگاه قضا از اپلیکیشن عدالت همراه رونمایی کرد. قوه قضاییه طی سال‌های اخیر به جهت هوشمند سازی دستگاه قضایی، استفاده حداکثری از فناوری برای خدمت رسانی، افزایش دقت و سرعت در دستگاه قضا، کاهش خطای انسانی با استفاده از فناوری هوش ماشینی و تسریع در اجرای احکام به ویژه احکام مالی، به ارائه خدمات الکترونیکی و آنلاین روی آورده است.

در همین راستا، از ابتدای سال درخواست اعاده دادرسی کیفری در دادگستری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، همچنین قوه قضاییه با همکاری سازمان ثبت احوال، در جهت افزایش امنیت و تسهیل رسیدگی به پرونده‌ها، اثر انگشت افراد مراجعه کننده با اثر انگشت ثبت شده در پرونده‌شان مطابقت داده می‌‌شود.

در مراسم رونمایی از اپلیکیشن عدالت همراه، عیسی زارع پور، ریاست مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه اعلام کرد: امروز، روز طلایی قوه قضاییه است. اپلیکیشن عدالت همراه برای ارائه تمام خدمات دستگاه قضا از طریق تلفن همراه به عموم مردم طراحی و در دو نسخه اندروید و iOS در تمام مارکت‌های مشهور مانند بازار و سیب اپ منتشر شده است.

فاز اول اپلیکیشن عدالت همراه با ارائه 5 خدمت برای عموم مردم قابل استفاده است، این 5 خدمت شامل:

  1.  ارسال ابلاغیه‌های الکترونیکی، با قابلیت دسترسی و جستجو میان ابلاغیه‌ها
  2. اطلاع رسانی در مورد پرونده‌ها، مشاهده خلاصه پرونده و اقدامات انجام شده در پرونده
  3. نوبت دهی محاکم قضایی
  4. درخواست گواهی عدم سوء پیشینه
  5. شرکت در نظرسنجی‌های قوه قضائیه

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در مورد خدمات ارائه شده در اپلیکیشن عدالت همراه گفت: این خدمات در فاز اول اپلیکیشن عدالت همراه به جهت کاهش مراجعه حضوری مردم در دوران کرونا و پس از دوران کرونا در جهت تسهیل ارائه خدمات ارائه می‌شود. همانطور که مستحضر هستید تا پیش از این برای دریافت نوبت محاکم قضایی، مردم از ابتدای روز صف‌های طولانی در کنار خیابان تشکیل می‌دادند، در حال حاضر 6 ماه است که نوبت دهی به صورت آنلاین درآمده و از این پس از طریق برنامه عدالت همراه نوبت دهی صورت می‌گیرد، با اینکار پرونده افرادی که نوبت دارند پیش از حضور آن‌ها آماده رسیدگی می‌شود، همچنین مدارک مورد نیاز برای رسیدگی به پرونده به مراجعه کنندگان اعلام می‌شود تا مراجعه کنندگان در زمان حضور در شعب دادگستری با مشکلی مواجه نشوند.

وی ادامه داد: همچنین از خدماتی که نیاز زیادی به آن داشتیم، صدور گواهی عدم سوء پیشینه در مدت کوتاه چند روزه بود، در حال حاضر در صورت داشتن کد ثنا، این گواهی حتی در مدت یک روز در تهران صادر می‌شود، اما به طور میانگین پس از ثبت درخواست در این اپلیکیشن، بین 2 تا 3 روز برای صدور گواهی عدم سوء پیشینه زمان لازم است.

اپلیکیشن عدالت همراه برای تمامی افراد در دسترس است، البته در حال حاضر تنها کسانی که در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند می‌توانند با وارد کردن اطلاعات خود از امکانات این اپلیکیشن استفاده کنند اما اعلام شد که به زودی خدمات آن برای عموم مردم در دسترس خواهد بود.

طبق اعلام رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه، فاز دوم اپلیکیشن عدالت همراه برای ارائه خدمات سازمان‌های تابعه قوه قضاییه به زودی ارائه می‌شود، همچنین در راستای هوشمند‌سازی دستگاه قضا به زودی از سامانه احراز هویت آنلاین رونمایی خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH