TSMC به‌دنبال احداث کارخانه جدید خود در ایالات‌متحده است

پیش‌تر و در ماه مه نشریه وال‌ استریت ژورنال گزارش داد که کمپانی تایوانی TSMC به‌عنوان مالک بزرگترین خطوط تولید نیمه‌هادی‌ در جهان به‌دنبال احداث یک کارخانه تولید تراشه در ایالات‌متحده است. امروز نشریه بریتانیایی رویترز گزارش می‌دهد که کارخانه تولید تراشه در ایالات‌متحده یک گام دیگر به واقعیت نزدیک شده است. وزارت امور اقتصادی تایوان در مرحله نخست با تخصیص بودجه 3.5 میلیارد دلاری به TSMC با احداث یک کارخانه در ایالت آریزونا آمریکا موافقت کرد. بر اساس پیش‌بینی‌ها مجموع هزینه ساخت این کارخانه حدودا برابر با 12 میلیارد دلار خواهد بود.

وزارت امور اقتصادی تایوان مسئولیت تامین سرمایه‌‌های بزرگ برای شرکت‌های تایوانی در خارج از این کشور را بر عهده دارد. بر اساس اطلاعیه صادر شده در اوایل وقت امروز برنامه‌های کمپانی TSMC توسط وزارت‌خانه فوق موردتائید قرار گرفته است. انتظار می‌رود که کارخانه جدید تا سال 2024 به بهره‌برداری رسیده و به تولید تراشه با استفاده از فرآیند 5 نانومتری بپردازد. تا آن زمان پیشرفته‌ترین مدارات مجتمع با استفاده از فرآیند 3 نانومتری تولید خواهند شد. کارخانه TSMC در ایالت آریزونا مسئولیت تولید ویفرهای 12 اینچی را بر عهده داشته و ماهیانه 20 هزار قطعه از این کارخانه خارج می‌شود. احداث این کارخانه در ابتدا توسط دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا و به‌عنوان نمادی برای تبدیل شدن آمریکا به ‌رهبر تولید فناوری برنامه‌ریزی شد.

در حالی‌که بسیاری از کمپانی‌های آمریکایی نظیر اپل محصولات خود را در ایالات‌متحده طراحی می‌کنند؛ اما تولید آن‌ها معمولا در خارج از مرزهای آمریکا و داخل کشورهای چین یا تایوان انجام می‌شود. به‌عنوان مثال گوشی‌های آی‌فون در زادگاه غول کوپرتینویی طراحی می‌شوند؛ اما 3 شرکت تایوانی مسئولیت مونتاژ آن‌را بر عهده دارند. دونالد ترامپ از کمپانی TSMC درخواست کرده بود تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برنامه‌های خود را اعلام نماید. در این‌صورت وی با اعلام خبر تصمیم بزرگترین کمپانی تولیدکننده تراشه در جهان برای احداث کارخانه در ایالات‌متحده می‌توانست شانس خود برای انتخاب مجدد را افزایش دهد. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که تا زمان آغاز به کار کارخانه تولیدکننده تراشه در ایالت آریزونا آمریکا دونالد ترامپ از کاخ سفید خارج خواهد شد.

TSMC اکثر تراشه‌های خود را در کشور تایوان تولید می‌کند؛ اما کارخانجات قدیمی‌تر این کمپانی در کشور چین و ایالت واشنگتن نیز مشغول فعالیت هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH