کشف یک سیگنال رادیویی عجیب از نزدیکترین ستاره به خورشید!

طبق خبرگزاری گاردین، اخترشناسان سیگنال‌های رادیویی عجیبی از ستاره پروکسیما قنطورس که نزدیکترین منظومه ستاره‌ای به خورشید است، کشف کرده‌اند. در ادامه این مقاله با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

محققان هنوز در حال تهیه اطلاعات درباره این سیگنال‌ها هستند در نتیجه تاکنون چیزی به مردم گفته نشده است. اما گزارش شده است که این سیگنال پرتویی باریک از امواج رادیویی 980 مگاهرتز است که در آوریل و مه 2019 در تلسکوپ پارکز در استرالیا شناسایی شده بود.

این تلسکوپ بخشی از پروژه 100 میلیون دلاری Breakthrough Listen برای دریافت سیگنال‌های رادیویی از منابع تکنولوژیکی فراتر از منظومه شمسی بوده است. سیگنال 980 مگاهرتز فقط یک بار ظاهر شد و سپس هرگز شناسایی نشد. این فرکانس از آن جهت مهم است که این نوع باند امواج رادیویی قادر به دریافت سیگنال‌های ساخت بشر و ماهواره‌ای نیست، یعنی امواج فرازمینی را دریافت می‌کند.

این تلسکوپ سیگنال‌های رادیویی غیرمعمول را از بین منابع زمینی، خورشیدی و منابع طبیعی فراتر از منظومه شمسی به طور مداوم تشخیص می‌دهد. امواج رادیویی زیادی نیز در اطراف وجود دارد.

اما به نظر می‌رسد که این سیگنال مستقیماً از ستاره پروکسیما قنطورس آمده است و فقط 4.2 سال نوری از زمین فاصله دارد. حتی نکته دلهره‌آورتر می‌تواند این باشد که گزارش شده است که سیگنال هنگام مشاهده کمی جابجا شده است، یعنی احتمالا از حرکت یک سیاره ناشی شده است. ستاره پروکسیما قنطورس دارای سطح سنگی است، 17 درصد از زمین بزرگتر بوده و به عنوان یک غول گازی بزرگ شناخته شده است.

ستاره‌ پروکسیما قنطورس، نزدیک‌ترین ستاره به خورشید

خبرگزاری گاردین به نقل از یک منبع ناشناس که به داده‌های موجود در این سیگنال دسترسی داشته است، گفته است:

این سیگنال پس از سیگنال رادیویی معروف که در سال 1977 کشف شد، اولین مورد جدی در ارتباط با سیگنال‌های فرازمینی بوده است.

این سیگنال همچنین احتمال دارد منبعی زمینی نیز داشته باشد. چنین منابع معمولی‌تری امکان دارد شامل یک ستاره دنباله‌دار یا ابر هیدروژنی باشد.

سوفیا شیخ (Sofia Sheikh)، دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا که در این پژوهش همکاری داشته و بررسی این سیگنال را برعهده دارد، اینچنین هیجان خود را ابراز می‌کند:

این سیگنال شگفت‌انگیزترین سیگنالی است که ما در پروژه Breakthrough Listen پیدا کرده‌ایم، زیرا تاکنون چنین چیزی ندیده‌ایم.

طبق گفته‌های شیخ، دانشمندان متوجه شدند که این سیگنال دریافتی با نام BLC-1 شناخته می‌شود. دانشمندان بسیار مشتاق‌اند تا ارتباطی از موجودات فرازمینی و بیگانگان بیابند. بنابراین وقتی آن‌ها سیگنال‌هایی دریافت می‌کنند که کمی مشکوک به نظر می‌رسد، احتمالا کمی به هدف خود نزدیک خواهند شد.

تاکنون هیچ داده‌ای در مورد این سیگنال‌ها علنی نشده است، اما وقتی حتی عمومی نیز شود هم هیچ پاسخ قاطعی برای آن وجود نخواهد داشت.

3 در مورد “کشف یک سیگنال رادیویی عجیب از نزدیکترین ستاره به خورشید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH